Hjælp med at sende dette brev til Transport ministeren, skriv under her.

________________ d. __. september 2020

Kære

Statsminister Mette Frederiksen

Transportminister Benny Engelbrecht

Sundhedsminister Magnus Heuniche

Erhvervsminister Simon Kollerup

HJÆLP

Jeg er ikke en stor organisation som HORESTA eller DI, jeg er bare taxichauffør, men jeg har brug for jeres hjælp.

Jeg tager på arbejde hver dag, har mine mundbind, mit desinfektions sprit og visir med. Jeg passer på mig selv og de passagerer der skal køre med mig, og jeg bliver ved med at gøre det, fordi både kunderne og Danmark har brug for at jeg er der.

I min taxa kører jeg:

• Potentielle Covid patienter til test
  • Patienter og pårørende til og fra hospitaler og genoptræning
  • Hospitals personale til og fra arbejde.
  • Prøver for hospitaler, blodprøver, vævsprøver og andre prøver når det skal gå stærkt, så er jeg der.
  • Socialt udsatte, ældre, og andre, i risikogruppen
  • Handicappede og på anden vis udfordrede børn til og fra skole og pasning
  • Og selvfølgelig alle andre der vil køre med.

Min udfordring er bare at jeg ikke ved om jeg kan blive ved. På grund af diverse Corona nedlukninger og restriktioner er der snart ikke flere kunder at køre med. Statistikkerne for det kørselskontor jeg kører for viser at der i dagtimerne er mellem 1,5 og 2 ture pr vogn (chauffør) over en 4 timers periode. Dette er en nedgang på cirka 70% i forhold til samme periode sidste år.

Hvad enten man som jeg er fast ansat chauffør eller er selvstændig vognmand med de udgifter det medfører, så er dette langt fra nok til at kunne tjene til en almindelig mindsteløn.

Som situationen er nu, så er jeg tvunget til enten at snyde mig selv for min løn eller blive sagt op, problemet er bare, at jeg ikke kan tjene nok til at kunne få den højeste understøttelse, så jeg har heller ikke råd til at blive sagt op, den selvstændige vognmand skal være heldig, hvis han kan finde kunder nok til at kunne betale de faste omkostninger.

Og jeg skal jo være på gaden, for de socialt udsatte, de specielle børn og hospitalets ansatte og patienter har brug for mig, også efter denne krise er overstået.

For at gøre situationen endnu mere kritisk har Transportministeriet 3 gange i år udloddet 125 nye taxi tilladelser med betingelse at disse skal aktiveres inden 2 måneder, seneste blev der i august uddelt 125 nye vogne og dette vil gentage sig i november.

Så kære minister, hjælp mig, jeg elsker mit job og vil så gerne køre min taxa og hjælpe Danmark og danskerne med at komme rundt på en sikker og forsvarlig måde, men jeg har ikke råd til det længere, præcis som mine cirka 9000 kollegaer.

Vi har brug for:

• Stop for udlodning af nye tilladelser indtil krisen er forbi
  • Hjælp til dækning af de faste udgifter for vognmænd der parkere bilen under krisen
  • Hjælp til at kunne opnå bare minimumslønnen i overenskomsten så vi kan blive ved med at hjælpe jer, både for de der bliver arbejdsløse og de der fortsat skal køre de vigtige kunder uden at kunne tjene nok.

Jeg ved godt at det nærmest er umuligt at finde en perfekt løsning, for vi er ikke lukket, vi er ikke hjemsendt, vi kan ikke hjemsendes, for taxibranchen er i en situation ulig andre brancher fordi vi, selvom vi er selvstændige/private, udfører et stort arbejde for det offentlige Danmark og spiller en rolle som er uundværlig for Danmark, vi kan bare ikke tjene nok til at have råd til at gå på arbejde.

Jeg stoler på jeres arbejde og bakker jer, og jeres tiltag, op til enhver tid, og nu har jeg altså virkelig brug for jeres opbakning for jeres støtte, så jeg også kan støtte jer i fremtiden.

__________________