Grundlovens §56 og 57 skal fjernes.

Da denne § findes i Grundloven, kan man ikke drage en politikker til ansvar for sine handlinger, og da det kan være med til at demokratiet ikke virker 100%, skal den fjernes.

Med DIN stemme kan den være med til at påvirke at denne § enten bliver fjernet eller redigeres, så den kommer til at stå over ens med retsplejeloven.

Grundlovens §56 og dens konsekvenser.

§ 56 Folketingsmedlemmerne er ene bundet ved deres overbevisning og ikke ved nogen forskrift af deres vælgere. § 56 (Forklaring) Grundloven fastslår, at medlemmerne af Folketinget er uafhængige.

De kan frit stemme efter deres overbevisning. De har ikke pligt til at tage hensyn til, hvad deres parti eller vælgere siger. De behøver heller ikke at opfylde de løfter, de f.eks. har givet vælgerne i en valgkamp.

Et folketingsmedlem har også ret til at skifte mening og parti. Han eller hun kan melde sig ud af sit parti og blive løsgænger. Hvis man først er blevet valgt til Folketinget, kan man ikke miste sit mandat før næste folketingsvalg, medmindre man da gør noget ulovligt, så man er uværdig til at sidde i Folketinget.

Det står der mere om i § 30 og § 33. Omvendt forhindrer § 56 ikke, at et folketingsmedlem indordner sig under partidisciplinen. Og den vej vælger langt de fleste.

Det er ubehageligt at gå imod flertallet i ens egen partigruppe – og det er ofte politisk selvmord. Medlemmets genvalg afhænger jo af, om partiet vil opstille ham eller hende igen. Derfor stemmer de fleste folketingsmedlemmer som resten af partigruppen.

§ 57
Intet medlem af folketinget kan uden dettes samtykke tiltales eller underkastes fængsling af nogen art, med mindre han er grebet på fersk gerning. For sine ytringer i folketinget kan intet af dets medlemmer uden folketingets samtykke drages til ansvar udenfor samme.

Ved at underskrive giver jeg Jan Faust tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.