Nej tak til etablering af en letbane gennem Kongens Lyngby!

Quoted post


Gæst

#17

2016-02-24 11:58

Tak fordi der er taget initiativ til en underskriftindsamling imod en letbane i Kgs. Lyngby, da det er fuldstændig vanvittigt at etablere en letbane i gadeplan i Kgs. Lyngby og hermed afspærre en del af Klampenborgvej for biltrafik. I forvejen er Lyngby overbelastet med biltrafik. At man så ovenikøbet har tænkt sig at grave grimme master ned i midtbyen, i stedet for at lade letbanen kører på batterier i midtbyen, som i mange andre storbyer er helt ubegribeligt. I det hele taget er det svært at forstå hvorfor en så vigtig beslutning ikke har været til afstemning i samtlige 11 kommuner hvor letbanen er planlagt at etableres.
Mvh.
Bente Bruun

Svar


Gæst

#18 Re:

2016-02-24 13:16:56

#17: -  

Meget få er klar over, at vedtages letbanen på Ring 3, da er det  starten på, at ikke alene København, men hele Storkøbenhavn igen får  et sporvognsnet, som bringer den dårlige fremkommeliglig tilbage, den man endeligt slap af med i 1972, da man "aflivede" den sidste  sporvogn i København. Vil man kalde dette et visionært fremskridt?

Et Letbanenet (= et sporvognsnet) som anbefales af DtU-Transport vil  koste i størrelsesorden "fire Storebæltsbroer"! og det vil tage en  menneskealder at føre ud i livet, hvor borgerne skal plages med  evindelige anlægsarbejder, som vil gøre det håbløst at køre rundt  København.

Hvad er det for en "vision" at Letbaneselskabet taler om?

 

En ting yderligere der ser ud til at være glemt i det sminkede regnskab er traffikantomkostningerne.

Såvidt det kan uddrages af DtU-Transport's rapport , er "traffikantomkostninger" ikke indregnet i den samfundsøkonomiske vurdering af konsekvenserne, hverken for anlægsperioden eller for driftsfasen. Dette må betragets om en væsentlig mangel ved rapporten. Etablering af en letbane på Ring 3 kommer derved blot til at fremstå samfundøkonomisk som en "ikke-gunstig" investering. Indregner man imidlertid traffikantomkostninger, da kommer investeringen til at fremstå som et projekt med en fuldstændig katastrofal økonomi. Traffikantomkostninger bør altid medtages, når den samlede indvirkning af et projskt skal vurderes!  I forbindelse med en letbanen på Ring 3 samt for et letbanenet dækkende hele Storkøbenhavn vurderes det, at traffikantomkostningerne let vil kunne være sammenlignelige med  selve anlægsudgiften på grund af den årlange anlægsperiode. Det vurderes, at også traffikantomkostningerne for selve driftsperioden vil være af ganske betragtelig størrelse.

Traffikantomkostninger er det tab samfundet får ved at traffkanter udsættes for splidt arbejdstid/spildtid/udgifter som følge af, at de holder i kø, bliver forsinket ved nedsat hastighed forbi arbejdsstederne og/eller, at de må køre en omvej for at nå deres ønskede destination.