Ja-tak til svin

Quoted post

Maui

#98 Re: Re: Latterlig sag...

2013-07-19 15:47

#96: Miss Piggy - Re: Latterlig sag...

Jamen Miss Piggy, jeg kan næsten ikke lade være med at tro at du helt har misforstået hvad det er der rent faktisk foregår ude i børnehaverne.

 

Der er ingen der snakker om at der skal være et forbud mod svinekød i nogle institutioner. Der er derimod ca. 30 børnehaver hvor forældre rådet i hver eneste børnehave, af egen fri vilje har valgt at i deres instutition serveres der ikke svinekød. Det er demokrati på aller nærmeste og lokale plan. Der har altså været flertal blandt de folk som børnehavens brugere har valgt til deres forældreråd, om at det var en god ide for deres børnehave.

Der er ingen der snakker om at der skal være et politisk forbud, enten på lands, regions eller kommunalt plan, mod svinekød eller noget som helst i den dur. Hver eneste institution må selv vælge, via forældrerådet, og ca 30 har altså valgt ikke at servere svinekød. De har sikkert synes at det var en god ide eller gav mening for deres børnehave, jeg kender ikke deres grundlag for det og synes engentligt også at det er fløjtende ligemeget. Det politiske flertal i den givne institution har taget et valg og så er det sådan reglerne er. Indtil det politiske flertal beslutter noget andet. Det er sådan demokrati fungere.

Hele sagen er blæst vandvittigt meget ud af proportioner og er derfor efter min mening latterlig.

Svar

Miss Piggy

#101 Re: Re: Re: Latterlig sag...

2013-07-19 18:34:05

#98: Maui - Re: Re: Latterlig sag...

Nej det er netop ikke demokrati - demokrati er når alle hver især har det frie valg -og det er ikke tilfældet - når svinekødet er valgt fra af nogle få!

Og nej - jeg har ikke misforstået noget - jeg mener bare ikke at man kan sætte nogle få forældre til at tage så drastiske beslutninger - på noget så grundlæggende i den danske madkultur -på alles(institutionens) vegne!

Det med proportionerne - ja det kan da godt være at du ikke har fantasi eller vid til at forestille dig hvordan "bolden" kan rulle - men "ting" har det med pludselig at tage overhånd - og så bliver begrænsningerne måske store -var det dog ikke bedre at lade være med at absolut at skulle "pille i den danske madkultur - giv dog mangfoldigheden frit løb - og giv børnene en oplevelse af at det selvfølgelig er ok at spise svinekød!- istedet vælger så nogle(institutioner) at begrænse børnene i det frie valg - bare fordi det er besværligt at håndtere!- syntes simpelthen det er et forkert og et dårligt valg - og på ingen måde gennemtænkt - det er og bliver en BEGRÆNSNING!