StopLetbanen

Nils Peter Astrupgaard

/ #37 Re: Svar

2014-07-28 07:05

#35: Jakob S. Koed - Svar

Kære Jakob

Det glæder mig, at du kan se, at jeg har brugt en del tid på at sætte mig ind i problematikken.

I debatten Letbane/BRT er det væsentligt at hæfte sig ved, at jeg forestiller mig en Malmö model til 27 km/17 km*66 mio. SEK - altså 104 mio. SEK som i DKK er ca. 86 mio. DKK. Det er da vist en meget billig model! Måske også FOR billig, men den sætter da en barre for laveste udgift.

Kære politikkere - regional som kommunale  - der er hårdt og tiltrængt behov for at drage til Malmö og lære af dem. Skånetrafikken kommer på konferencen på DTU til oktober og giver et indlæg. Jeg fremskaffer måske også en af busserne til demokørsel, men de kører altså bedst (mest behageligt) i deres baner, så det er ikke sikkert, at egentlige kørsel bliver til noget.

Hvad angår årene for indførelse, så er det mere end 10 år. BRT skal kunne køre i 10 år og det tager 2 år at få den indført - altså 12 år. Dvs. at man skal revurdere om der skal udføres letbane 5 år før de 12 år er gået - med andre ord om 7 år. Det er egentlig også Malmömodellen, men jeg kender ikke deres specifikke terminer.

De fleste af de investeringer, som gøres til BRT, kan udnyttes videre til letbane. F.eks. stationer, traceer mv., så pengene fra BRT er bestemt ikke spildt, hvis man bestemmer sig for at gå videre med letbane om 7 år jf. mit regnestykke.