Bevar Museum Ovartaci!
Kontakt forfatteren af dette andragende
DERFOR - Bevar Museum Ovartaci !!!!!
Museum Ovartaci
Mit favoritmuseum da jeg studerede i Århus. Et fantastisk museum Richardt Hansen Øjenlæge
Museum Ovartaci er unikt og enestående for sin art. Muséet er med Europas største L´art Brut-samling og psykiatrihistoriske udstillinger et ubetinget aktiv for Aarhus på det kulturelle og historiske område indenfor psykiatrien.
Muséets besøgshistorik taler desuden sit eget sprog både i forhold til muséets almene og studiemæssige interesse, relevans og berettigelse.
Besøg Muséet og få selv syn for sagen. Man kan ikke andet end begejstres, forundres, forandres og ikke mindst blive klogere udi udfordring af eventuelle tabuer, fordomme og forestillinger om sindets kringelkroge. <3. ALH.
Aarhus - det er nu "du" skal træde i karakter...
Museet er også et billed af normalitets begrebet .
Placeringen på hospitalet er selvfølgelig også en del af autensiteten.
Livet bag murene har været livet for rigtig mange psykisk syge på godt og ondt det er det museet viser .
Når hospitalet fraflyttes slutter en epoke det vil nok være værd at have et museum fra .
Jeg synes museet er en del af psykiatrien. Når vi arbejder i de oprindelige bygninger er museet en del af historien om psykiatrien i Danmark, dengang virkelig et mønster hospital efter den tids yppigste tiltag efter 'dårekisten' mm.
Hvis der bliver behov for frivillige, til at drive det, er jeg klar:
Overlægens samarbejde med Overtossen er kultur, også for alle os "normale"
slet ikke de kunsteriske fodspor
Har set udstillingen et par gange og jeg finder det vigtigt at bevare. Gerne i en form hvor den gøres mere kendt. Der er gode værker og spændende vinduer ind i sindets krøllede afkroge. Bare fordi patienterne forsvinder fra de store psykiatriske hospitaler betyder det jo ikke at deres kunstneriske fodspor også skal fjernes og glemmes.
| This discussion has been closed. |