Skal Kalø Slotskro rives ned??? Vi siger nej!!!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Skal Kalø Slotskro rives ned??? Vi siger nej!!!.


Gæst

#151

2015-11-17 10:32

Det er et dejligt sted at spise og god beliggenhed.

Gæst

#152

2015-11-20 16:41

Syddjurs byråd bør lave en ny lokalplan for det sted, hvor byrådet bedst kan opmuntre nationalparkens bestyrelse til at placere det nye velkomstcenter til 30-40 mill. Kr.
Selv har jeg foreslået at placere centret på den fredede mark mellem hestehaveskoven og kirken. Men ellers er jeg enig med lederen i JP-Århus 19.11, altså at placere centret på Kalø Hovedgård.
Under alle omstændigheder skal Slotskroen og isbaren bevares.
PS: det ny center skal vel også tage højde for den stigende vandstand over de næste 100 år?

Gæst

#153

2015-11-21 03:03

Enig #152.

Mht. til placeringen, kan den for at komme det tryglende Rønde Distriktsråd i møde vel bedst placeres i Karlsladen på Kalø Hovedgård.

Karlsladens 6,5 mio. kroners renovering til et såkaldt besøgscenter har jo vist sig at være et flop. Absolut INGEN, det være sig turister som andre, frekventerer stedet. Så hvorfor ikke udvide/omdanne det til velkomstcenter. Parkering vil desuden ikke være noget problem.

>>> Men skal der tænkes centralt må Femmøller så absolut være at foretrække. F.eks. ved NATO-molen eller i området nær Molskroen. <<<

Turister, der bliver i området nogle dage, stopper ikke op på deres vej til hotel, campingplads eller sommerhus for at besøge et velkomstcenter, og med de apps-muligheder i dag har ikke mange behov for at 'myldre' til et sådant center, selv om bestyrelsen naivt tror på det. Og i tilknytning til orientering om selve ruinen er det vel naturligt at dette foregår/sker ved selve kroen. Dertil behøves intet forkromet velkomstcenter!


Gæst

#154

2015-11-23 14:44

Jeg har ofte nydt en dejlig isvaffel/frokost/middag med familie eller venner i disse fantastiske omgivelser. Stedet er unikt og både is kiosken og Kalø Slotskro passer perfekt ind i disse rammer. Hvorfor ødelægge noget godt og velfungerende, jeg forstår det simpelthen ikke.

Gæst

#155

2015-11-23 15:42

Jeg er vokset op på Syddjurs og synes det vil være helt forkert, hvis de skønne bygninger rives ned. De er en del af turen til slotsruinen.

Gæst

#156

2015-11-24 14:43

Realdania udøver magtmisbrug, og politikerne bukker og skraber fordi nogen kommer med penge. Føj!

Gæst

#157

2015-12-13 10:38

Fordi jeg er imod en nedrivning af bygningerne og ændringsplanen. Bygningerne kan udmærket og med fordel integreres I et ankomstcenter.

Gæst

#158

2015-12-26 11:34

Jeg underskriver fordi min far Børge Hansen har haft kroen fra 80'erne frem til 89 og jeg boede i det gamle stal hus med både min far Børge (kok) og min mor Anne (vertinde) og synes det er et historisk sted med mange minder og en fantastisk historie forbundet med Kalø slotsruin. Mvh Karina Jørgensen
Helbo

#159 Re:

2015-12-26 22:09

#156: -  

 Ja desværre, har penge og prestige har mere magt, end kultur arv, skønhed og minder. Minder kan ikke opgøres i penge, følelser heller ikke, men hygge , minder om en dejlig barndom, bør da overskue pengemænds grådighed og prestige. Eller hvad?


Gæst

#160

2015-12-27 13:58

 

"Realdania udøver magtmisbrug, og politikerne bukker og skraber fordi nogen kommer med penge. Føj!"

Netop! #156. - Se bare p-pladsen! - Raseret af deres københavnerarkitekter! - Én stor chikane af kro-forpagterne.

Til 'politikerne' kan tilføjes: Naturstyrelsen, Kulturstyrelsen og Fredningsnævnet - Det sidste bestående af bare 3 (tre!) personager. Nemlig en dommer fra Sønderborg, en tidligere miljødame fra Højbjerg - udpeget af miljøministeren - og et byrådsmedlem fra Syddjurs!

Og alle har 'turismehensyn''unge generationer' og 'øget tilvandring' i bagtankerne. --- !

 

>>> Se lederen i JPAarhus, den 19. november 2015: "Kro i farezonen" via Google, <<<

hvor 'Eliten' får på hattepullen!

 

 

Gæst

#161

2015-12-27 17:53

Man bliver faktisk i tvivl om hvad man underskriver på!!!
Admin

#162 Re:

2015-12-28 20:53

#161: -  

 Hvorfor?

 


Gæst

#163

2015-12-28 22:31

Det er hyggelig som det er nu lad det være
Kirsten frederiksen

#164 Kalø Slotskro

2015-12-29 09:00

Kan I så forstå det.

RIV IKKE KALØ SLOTSKRO NED.

Byg i stedet et velkomstcenter oppe ved Kalø og Jagtslottet, her er der masser af plads bygninger og tæt ved motertrafikvej, lufthavn m.v.

Det kan godt være byrådet i syddjurs ikke er klar over værdien af Kalø Slotskro -slotsruin og hele området som selvstændig turistområde, men vi er da mange som gerne vil holde et foredrag for dem. 

 


Gæst

#165

2016-01-11 13:22

Fordi jeg syntes Slotskroen skal forblive som den er!

Gæst

#166

2016-01-18 03:08

Fordi jeg syntes nationalparken Mols, har taget en total forkert beslutning, i forhold til hvad brugerne af stedet ønsker. Og det er da vel brugerne der skal, høres og tilgodeses men man har bare besluttet hvordan man i bestyrelsen, vil have det. Og efter dette Haver brugerne sig bare at rette.
I det system skyder man åbenbart, FØR man spørger, og det er direkte uartigt, den måde de bare tromler af sted på.
OG beslutningen om nedlæggelse af slots kroen, og omdanne det til noget café agtigt, i et nybygget og moderne infocenter. Kan bare aldrig komme i nærheden af "sjælen" der er på stedet phttp://makeable.dk/blog/regler-for-facebook-konkurrencer-hvad-er-tilladt/p slots kroen.

Gæst

#167

2016-01-26 16:27

For at støtte bevarelsen af Danmarks natur- og kulturperler for fremtiden. - Og fjern så lige det misfoster af et møbel som tanketomme idemagere har fået installeret i vores gamle borgruin. - De skulle skamme sig!!

Gæst

#168

2016-01-26 16:35

Er der virkelig behov for et kæmpebyggeri, der ødelægger den smukke natur ved Kalø? Kunne man ikke "bare" inddrage en del af slotskroen eller "købe sig ind" i det nye jagt-og vildtcenter lidt længere henne af vejen? Det er vigtigt, vi bevarer den smukke, historiske natur ved Kalø.

Gæst

#169

2016-01-27 10:22

Jeg underskrev denne indsamling fordi, nu er det evt. igen et superhyggeligt sted for alle mennesker, der forsvinder. Frygten er, at der kommer et stort moderne "skrummel" af et hus til at overtage stedet, og at det bliver så "fint" at ingen mere gider komme der.Ruinen er blevet moderniseret. Jeg synes, at det havde været bedre at bruge pengene fra Realdania til at bygge et udsigtstårn, som faldt smukt ind i naturen, og have ladet ruinen være den ruin den var.

Gæst

#170

2016-01-27 10:27

Jeg synes, at det er nok nu.Det hyggelige og gamle, men smukt vedligeholdte skal åbenbart gøres så stort, nyt,og desværre nok moderne, at det gør ondt, se nu bare med ruinen, der kunne man måske godt have fundet en alternativ løsning,
SR

#171 bevar folkeligheden ved molskroen og iskiosken

2016-01-27 12:04

Pladsen ved Kalø Slotsruin er et hyggeligt, uhøjtideligt og folkeligt sted, som i den form, den er i nu, er et elsket udflugtsmål for mange mennesker inklusive mig selv. Når vi cykler eller kører til Mols, holder vi meget af at stoppe og nyde en is eller pølse, mens vi sidder på en bænk og nyder både udsigt og synet af glade mennesker omkring os.

Et besøgscenter er muligvis en god ide som sådan, men det er en meget dårlig ide at anlægge det her, da den gode stemning, der er opbygget på stedet vil blive brudt ned og erstattet af noget andet. Det har været fremført som argument, at her kommer mange mennesker. Men tænk gerne over HVORFOR her kommer mange mennsker. For mig er det indlysende, at det er den forholdsvis primitive stemning og traditioner for at besøge stedet, som det er nu med iskiosk, kro og madpakkeborde, samt - ikke mindst - folkelighed.

Man kan ikke forvente, at dette vil forsætte uændret, hvis man bryder det gamle ned og erstatter med et moderne besøgscenter. Hvis man derimod byggede besøgscenteret et andet sted, ville man formodentligt få Nationalparkens samlede besøgstal højere op,  fordi man BÅDE vil få besøg af de mennesker, der ønsker et stort og moderne center OG fortsat have besøg af de hundreder (eller måske tusinder?) af mennesker, der elsker raste- og fristedet ved Molskoen og iskiosken.

BEVAR FOLKELIGHEDEN PÅ DETTE STED OG PLANLÆG ET BESØGSCENTER PÅ EN ANDEN LOKALITET.

Krabbefiskeren i Lumskebugten

#172 Re: bevar folkeligheden ved molskroen og iskiosken

2016-01-28 10:22

#171: SR - bevar folkeligheden ved molskroen og iskiosken 

 Riv dog den kiosk ned, hvad betyder det, området er jo allerede ødelagt, området ved jagtskolen er skæmmet og slotsruinen er omdannet til en hoppeborg, og så skal der naturligvis lægges asfalt på dæmninge ud til ``Slottet``så skulle det være helt perfekt.


Gæst

#173

2016-01-28 18:29

Bevar begge dele

Gæst

#174

2016-01-28 21:35

Ligeså længe jeg kan huske har de smukke sorte træ bygninger ligget ved Kalø. Og jeg har kommet der meget både på natløb med spejderne , og også som privat person. De bygninger symboliserer bare barndom , ungdom og nutid for mig.. Jeg kunne ikke forestille mig en eller anden smart ny bygning der.. Den her passer godt ind i naturen...

Gæst

#175

2016-01-29 11:46

Fordi jeg synes det er meget trist, hvis kalø Slotskroen forsvinder, jeg kommer ofte derovre i sommer halvåret.