UDBYD DONG PÅ FOLKEAKTIER

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen UDBYD DONG PÅ FOLKEAKTIER.


Anonymous

#1

2014-01-26 21:31

Salget af 19% af Dong til Goldman Sachs har for alvor sat gang i debatten omkring ejerskabet af den danske energiforsyning. Dong er en vigtig brik i omlægningen til vedvarende energi og det er derfor centralt, at holde virksomheden på danske hænder.

En naturlig ejer er de danske pensionskasser, men et alternativ kunne også være, at udbyde Dong på folkeaktier. Dong lever i høj grad af statstilskud, og det er derfor naturligt, at afkastet fra virksomheden tilfalder, de som betaler støtten - borgerne i Danmark.

Den bedste måde at sikre folkelig opbakning til grøn omlægning, er ved at lade folket tage ejerskabet over produktionen af vedvarende energikilder som sol og vind.
due

#2 Re:

2014-01-27 07:50

Det en god idé. Jeg er hele med og jeg helt med på den... Ko.  frisk

Alle sammen

Vibeke

#3 Re: Re:

2014-01-27 08:31

#2: due - Re:

Rigtig god ide

At tale Almuen midt imod..

#4 Re:

2014-01-27 08:50

#1: -

Ok, men hvorfor kom kritikerne ikke med et forslag for et år siden, da muligheden bød sig?

Eller senest i oktober, da valget faldt på DANSKE pensionskasser som PFA, ATP og Danica, der investerer sammen med Goldman Sachs....?

Og pudsigt, at ingen siger noget om PFA, ATP og Danica, der går jo sammen med Goldman Sachs.

Istedet bliver hele galden fra "oplyste medborgere..." kun hældt udover Goldman Sachs.

Hele overreaktionen to sekunder i 12 ligner almueforførelse og nationalisme af værste skuffe - politiske markeringer fra allierede bag Pension Danmark, der blev afvist - hvor "folket" så er dukkerne man bruger ud ad til.

Overreaktionen skader endnu mere de stadigt vigende danske arbejdspladser (hvor 90% af danske virksomheders jobskabelse sker i udlandet - meget forståeligt) - og mindsker ikke ligefrem manglen på investorer i Danmark... Nyd sneen!!(-;

Jeg slåt til lyd for at udenlandske eksperter (ligesom det tidligere er sket i Danmarks historie) og dannede danskere med udsyn sætter sig for at opdrage og opgradere almuen så også de kan blive moderne og velolyste borgere, der ikke farer op som klovne ud af en æske og ødelægger Danmarks ry ved at fremme det udbredte syn i udlandet af Danmark som et land af alkoholfordruknne, uopdragne smårascister i et indesluttet, provinsielt, for sløvt og alt for dyrt land.

Et alternativt kunne også være, at give Danmark et nyt folk (som det skete for 1600 år siden, der danerne fra Sverige fordrev herulerne i...Danmark...) Nyd så den dejlige sne!:-)


Gæst

#5

2014-01-27 10:01

da jeg blev født - 1956 havde jeg som dansker ejerskab af jysk telefon - elselskabet etc -
når mine børnebørn bliver født har de kun gæld og
bor til leje i samfundet hvad angår basale nødvendigheder

Gæst

#6

2014-01-27 10:22

Community Power – JA TAK
Sælg DONG tilbage til forbrugerne og kommunale forsyningsselskaber. Aktieselskabet DONG, som planlægges børsnoteret, ejer kraftværker og forsyningsnet i Danmark. De er for år tilbage blevet købt fra selskaber ejet af forbrugere eller kommuner. I forbrugerejede selskaber er der ingen aktionærer, som skal have udbytte af deres investering og der er demokratiske valg af bestyrelse. I miljøorganisationen NOAH ønsker vi folkeligt ejerskab af produktion og distribution af energi. Både i Danmark og i resten af verden. Derfor er vi også med i projektet Community Power www.communitypower.eu
Kontakt henning@noah.dk for mere information.
Knud Madsen

#7 Re:

2014-01-27 10:35

#5: -

Vort ejerskab til de nævnte infrastrukturer blev ganske enkelt stjålet fra os. Tænk på hvordan NESA blev sogt af Gentofte Kommune, som så ødede beløbet væk til fis, fut og knald, medens vi andre fik en lang næse.

TDC blev pjattet væk til en kapitalfond, til glæde for Dyremose, som blev hovedrig på det svineri.

 

Det her med DONG bliver endnu meget værre, hvis det går igennem..

Lad os borgere beholde vor infrastruktur på egne hænder

vibeke

#8 udbyd dong til folkeaktierRe:

2014-01-27 11:08

#1: -

udbyd dong til folkeaktier


Gæst

#9

2014-01-27 12:45

UDBYD DONG PÅ FOLKEAKTIER

Gæst

#10

2014-01-27 14:33

GOD IDE MED UNDERSKRIFTINDSAMLING. FIK AT BRUGE VORES DEMOKRATI TIL AT GØRE EN FORSKEL OG BLIVER HØRT. NEJ TIL GOLDMAN SACHS SOM EJER I DONG

Anonymous

#11

2014-01-27 17:22

God ide!
Den håbende

#12

2014-01-27 17:27

Rigtig god idé. Tvivler dog på at danskerne kan samle den nødvendige kapital til at kunne komme med et seriøst bud. Folk elsker at råbe, men ikke at handle.

Gæst

#13

2014-01-27 18:29

nej til, at regeringen ukritisk sælger udad vores ejendom.
Nobody 99 %

#14 DING DONG DYNAMO LYGTE

2014-01-27 23:44

Hvis´´ Golmann og sasch forbryder organitasion, for vetoret over dong. Stiger el priserne helt vildt og Staten vil også tjene af helved til, på elafgifterne

Gæst

#15

2014-01-28 05:46

Havde tænkt tanken, men så kom denne først-

God ide

Gæst

#16

2014-01-28 05:48

Hvis blot hver af underskriverne på "stop salg", vil købe en 1.000 kr. aktie, så er der 170 mio i kassen.

Gæst

#17 Re: Re:

2014-01-28 10:19

#7: Knud Madsen - Re:

Kan ikke være mere enig


Gæst

#18

2014-01-28 10:30

- eller obligationer?

Gæst

#19

2014-01-28 23:50

Man kunne jo også kombinere folkeaktier og interessen fra pensionskasserne, hvis ikke folkeaktierne kan indbringe nok eller pensionskasserne af den ene eller anden grund vil begrænse sine aktiver i DONG

Gæst

#20 Udbyd DONG på folkeaktier

2014-01-28 23:55

Man kunne evt. dele hvis Pensionskasserne eller folket ikke alene giver nok.

Gæst

#21

2014-01-29 07:32

Ja så kan jeg bruge nogle af m'ønterne , jeg smed på kontoen da verden gik af lave . og økonomerne siger jo jeg skal forbruge nogle af dem ;)

Gæst

#22

2014-01-29 09:53

Salget af aktier til GS på 8 milliarder skal stoppes.
Hvis hver dansker købte aktier for i gennemsnit 1500 kr. var pengene hjemme og Dong stadig dansk.

Gæst

#23

2014-01-29 23:18

synes det lyder som en rigtig god ide. har selv tænkt tanken.
MN

#24 For få der har skrevet under

2014-04-02 12:13

Vi har brug for flere underskrivere