Nej tak til statens salg af DONG til Goldman Sachs

Nej tak til statens salg af DONG til Goldman Sachs / Beskeder / Tak for underskrifter / Kommentarer

Trekanit
Gæst

#1

2014-01-20 12:45

Jeg håber virkelig det vil lykkes for dig, at få skabt så meget røre så de paddehatte inde på Borgen vågner op.

Keep up the good work!


Gæst

#2

2014-01-20 19:48

Kenni David dreier

Gæst

#3

2014-01-21 20:31

Er de da fuldstændigt fra snøvsen derinde, at lægge Danske interresser i hænderne på et Amerikansk firma, som kun har negativ omtale...

Gæst

#4

2014-01-21 21:03

Enten er politkerne snotdumme, eller også har de selv aktier i det notoriske skurkefirma. Havde de så bare haft en bankkonto i Schweiz, det havde jeg endda kunnet gå med til. Men at de så meget som vil røre Goldmann Sachs med en ildtang, det er helt og aldeles forrykt. De spillede en særdeles aktiv rolle op til Finanskrisen d. 15. september 2008.


Gæst

#5

2014-01-21 21:40

Jeg har valgt d.d. at fremsende en opfordring til finansminister og finansudvalget. Jeg vælger at bringe en kopi her, så eventuelle interesserede ligeledes kan rette henvendelse med deres betragtninger, kommentarer og betænkninger.

til: min@fm.dk
cc: Jesper Petersen ,
Benny Engelbrecht ,
rasmus.prehn@ft.dk,
simon.kollerup@ft.dk,
thomas.jensen@ft.dk,
sofie.carsten.nielsen@ft.dk,
frank.aaen@ft.dk,
"Finn Sørensen (EL)" ,
peter.christensen@ft.dk,
claus.hjort.frederiksen@ft.dk,
jacob.jensen@ft.dk,
kristian.jensen@ft.dk,
dfanbf@ft.dk,
rene.christensen@ft.dk,
ole.birk@ft.dk,
mike.legarth@ft.dk
dato: 21. jan. 2014 kl. 22.37

Ærede finansminister og medlemmer af finansudvalget.

Jeg retter henvendelse til jer med en appel om, at I som repræsentanter for de danske vælgere og ansvarlige for vores fælles ejendom, DONG Energy, tager den fornødne tid til at revurdere salget af aktier samt hvem der bør have fortrinsret til købet af disse aktier til gavn for alle el kunder og sikkerheden for den fremtidige energi forsyning.

Jeg finder det bekymrende, at hr. finansminister Bjarne Corydon overfor finansudvalget har lagt så stram en tidsramme for beslutningstagen i denne sag, så en endelig beslutning er truffet ikke senere end den 30. januar 2014. Velvidende at man ønsker en ekstraordinær generalforsamling omkring den 20. februar 2014 som skal varsles med 14. dage, så bør en velovervejet beslutning gå forud for ønsket om en snarlig ekstraordinær generalforsamling.

Det er mig svært forståeligt, at de mange energi -kunder, som f.eks. tidligere er blevet tvangstilsluttet gasforsyningsnettet tilsyneladende står til at miste deres eneste kompensation, nemlig en uafhængig og sikker energi leverance.

Den danske politik for grøn vedvarende energi og CO2 reduktion er svært forenelig med en investor som f.eks. Goldman Sachs, som er foretager investeringer der skal maksimere udbytte og afkast på en kort investeringshorisont kontra f.eks. pensionskasser, der kan tillade sig at foretage miljørigtige investeringer med afkast med en lang tidshorisont.

Læg hertil de mange store vindmølle projekter og den lange tidshorisont disse kræver, så er det næsten indlysende at en investor ikke bør være en bank eller kapitalfond.

Jeg anmoder jeg høfligt om at genoverveje det igangværende salg af aktier til Goldman Sachs og afsætte nok tid til at gennemgå alle aspekter af et evt. salg – også til andre investorer.

Sekundært bør I som minimum afvente de meldinger, som vi får i løbet af onsdag den 22. januar 2014 fra EU, hvor vi vil høre nyt om EU's klima- og energimålsætninger for 2030. Eventuelle nye CO2 reduktioner og ændringen i andelen af den vedvarende energi vil få indflydelse også på den danske energi- og forsyningspolitik.

Energipolitik vil være en af fremtidens strategisk vigtige politiske områder og bør forvaltes med den fornødne omtanke og tidsramme til at træffe de rigtige beslutninger, som kan få afgørende indflydelse på den danske forsyning, grønne energipolitik og fremtidige generationers forsyningssikkerhed.

Sidst men ikke mindst skal vi huske på, at mange af de allerede vedtagne love om energiforsyninger og -afgifter allerede gør den danske energi særdeles bekostelig for de danske husholdninger. En investor der ønsker et opkøb for at generere et afkast på en kort tidshorisont, kan kun opnå dette ved endnu højere energipriser.

Tak for ordet.
Claus Jansson
Niels Christian Cederberg
Underskriftindsamleren

#6 God idé

2014-01-21 23:14

Kære Claus Jansson

Velformuleret brev og en god idé at rette henvendelse til finansudvalgets medlemmer. Hvis ikke de selv får læst mailen, så gør deres presse/sekretærkorps og giver besked hvis nu der skulle dukke mange af disse mails op...

Jeg vil gerne opfordre alle til at gøre det samme.

mvh

Gæst

#7

2014-01-21 23:29

God arbejde :) (Y)
Arne Møller Andersen

#8 Re:

2014-01-22 10:02

#5: -

Rigtig godt skrevet. tak for det.

Det gør forhåbentlig indtryk!

VH

Arne

ArvidAagaard

#9 FB Grupper

2014-01-22 14:23

Kære Niels

Jeg ville høre om du ville være interesseret i at gøre fælles sag ved at være en del af den FB Gruppe jeg har etableret? https://www.facebook.com/stopsalgafdong

Hvis du tilføjer mig som ven på fb kan jeg gøre dig til medadministrator, hvis du har lyst.

Mvh.

Arvid Aagaard


Gæst

#10

2014-01-23 09:09

Hej Niels Cederberg.
Godt initiativ den har sag er jeg parat til at stå på Rådhuspladsen for. Det glæder mig at Nyrup tager til genmæle i dagbladet Politiken i dag torsdag.

Gæst

#11

2014-01-23 12:51

En læserbrevsskribent skrev i dagens Politiken, at valget af Goldman Sachs som aktiehaver i DONG svarer til at udnævne en kendt pædofil til at lede en børnehave. (Helt enig!)

Gæst

#12

2014-01-23 14:09

Dejligt at få en lille lille bitte fornemmelse af at have påvirket beslutningstagerne

Gæst

#13

2014-01-23 17:55

Hej Niels Christian - du kunne med fordel sende underskriftindsamlingen til medierne. Politiken er ikke meget for salget, Den Korte Avis ej heller. Start med Den Korte Avis og hellere nu end senere - de har et par hundrede tusinde læsere, som kunne tænkes at ville støtte en underskriftsindsamling.
mvh - MW
Claus Jansson

#14 Svar på henvendelse til Finansudvalget.

2014-01-23 19:23

For god ordens skyld vil jeg lige oplyse, at jeg dags dato har fået svar fra Peter Christensen (V) der udtaler sig på vegne af vestre medlemmerne af finansudvalget.

Generelt set har Vestre den holdning p.t. at salget skal gennemføres, da det efter deres overbevisning er det bedste tilbud, der er modtaget og som kan forventes for nærværende.

Peter Christensen rejser en række gode pointer i det han meget grundigt og detaljeret redegør for den politiske linje Venstre følger og står for. Jeg vælger ikke at bringe en kopi, da jeg ikke har indhentet accept på dette.

Men det korte af det lange er, at Venstre er af den overbevisning, at salget bør gennemføres nu - og med Goldman Sachs.

Jeg har svaret (bl.a.) at jeg ser gerne at der blev overvejet en alternativ selskabs struktur, hvor man kunne isolere den del af DONG aktiviteterne, som den nye kapital er målrettet. Således kunne man forhindre en unødig ordning med særrettigheder.

Var staten ikke interesseret i at udskyde salgstidspunktet, og dermed af den opfattelse at man ikke kunne opnå en væsentlig højere pris på kort sigt, så kunne man oprette det nye selskab med intentionerne om at overføre de vedrørende DONG aktiviteter - sælge optionerne til investorer mod sikkerhedsstilling af DONG Energy aktier.

Herved ville nye investorer ikke få indflydelse på ALLE de energi og infrastruktur områder som DONG Energy omfatter.

Gæst

#15

2014-01-24 06:37

Var lige inde på skrivunder.dk men opgav da nemid dukkede op, jeg gider ikke alt det besvær,nemid har gjordt alt mere besværligt. Jeg hader nemid og kumunedata-og andre dårlige systemer. Man skulle tro det var for at gøre det så besværligt at ingen gider skrive på disse sider.

Gæst

#16

2014-01-24 17:09

Nieller power word !!!!!!

Gæst

#17

2014-01-24 22:14

Jeg synes det er rigtigt godt at "folket" kan samles om at yde politikerne modstand, når de ikke er ansvarlige - jeg håber der bliver samlet rigtigt mange underskrifter

Gæst

#18

2014-01-25 08:59

anne greve møller

Gæst

#19

2014-01-25 09:00

anne greve møller

Gæst

#20

2014-01-25 09:56

Kom til demonstration/fakkeltog imod at sælge DONG aktier til Goldman Sachs på tirsdag den 28. januar kl. 16.30 på Rådhuspladsen i København. Så går fakkeltoget mod Christiansborg Slotsplads kl. 17.oo. Tag gerne en fakkel med. Schiller Instituttet har taget initiativet. www.schillerinstitut.dk, si@schillerinstitut.dk, 35 43 00 33; 51 21 72 06; 25 12 50 33; 51 30 14 54

Gæst

#21

2014-01-25 12:51

Hvis - og det er et gigantisk hvis - denne underskriftindsamling får nogen som helst indflydelse overhovedet, så vil det være første gang i Danmarkshistorien at en underskriftindsamling virker. Der var 81.000 underskrifter imod mørklægningsloven, og se blot hvor stor succes dét fik. Politikere gør hvad politikere vil, og hvis loven ikke lader dem gøre dét, så laver de loven om.

Jeg har alligevel skrevet under. Men jeg ved inderst inde at det er ligegyldigt. Politikerne fortsætter med at lyve, stjæle, bedrage og går fri bagefter, akkurat som de altid har gjort.

Jeg kan kun opfordre folk til:

1) Stem imod EU-patentet alene fordi det er den eneste gang siden 1992 vi er blevet spurgt om noget som helst fra EU, og traditionen er blot at man ved et nej spørger igen senere indtil der siges ja. Så stem nej, denne gang og næste gang og næste gang...

2) Undlad fuldstændig at stemme til folketingsvalg, uanset hvor spiselig den løgn er, som din favorit-kandidat eller -parti sælger dig. For det er løgn fra ende til anden.

3) Hver eneste gang du møder en politiker så sig klart og tydeligt fra - undsig deres løgne og deres tyveri, had dem som det udskud de er.

Gæst

#22

2014-01-25 16:49

Hele mit liv har jeg stemt på socialdemokraterne, sælger regeringen DONG til amerikanerne, er det slut med min stemme.
N.W

Gæst

#23

2014-01-25 17:14

Godt initiativ. Tak

Gæst

#24

2014-01-25 18:07

Det er utroligt at man acceptere et tilbud fra Goldman Sachs når man er bevist om selskabets forretningsgang med at tjene penge og derefter forsvinde igen.

Gæst

#25

2014-01-25 18:23

Hvis dette salg går igennem, så vil jeg ikke betale PSO-bidraget på min elregning fremover. "Grøn" strøm kan så slæges på kommercielle vilkår, hvilket vil sige til den pris kunderne/forbrugerne vil betale, og ikke til en overpris på 106 øre/kWh mod en kraftværks-kW-pris på ca 35 øre pr kWh.

Og jeg regner da med, at Goldman Sachs er pålagt at betale skat i DK på linie med pensionskasserne.

Chr.