Nej tak til statens salg af DONG til Goldman Sachs

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Nej tak til statens salg af DONG til Goldman Sachs.


Gæst

#11051

2014-01-29 17:47

Er det en måde at skjule at DONG i årevis har skaltet og valtet med mine og jeres opsparede værdier?

Gæst

#11052

2014-01-29 17:47

hvis bare SF havde nosser nok til at sige Helle og co imod

Gæst

#11053

2014-01-29 17:48

nej

Gæst

#11054

2014-01-29 17:50

Nej tak til udenlandsk indblanding og investering i DONG

Gæst

#11055

2014-01-29 17:56

Der er for meget hemmelighedskræmmeri i aftalen og i øvrigt er disse amerikanere berømte for at ødelægge økonomier i eu. Hvad mon Corydon dækker over, siden han kan finde på at forvalte statslige midler så letsindigt ? Håber indsamlingen når laaangt ud!

Gæst

#11056 Re:

2014-01-29 17:57


Gæst

#11057

2014-01-29 17:58

Don Corydonone og de andre personer/partier, der stemmer ja til omtalte aftale, må have problemer med det de evt. har mellem ørerne.

Gæst

#11058

2014-01-29 17:58

Dong skal forblive på danske hænder. SF´erne gør, hvad de kan for at beholde deres ministerposter, koste hvad det vil-

Gæst

#11059

2014-01-29 17:59

Dong skal bevares på danske hænder og ikke bruges til skatte spekulationer for udenlanske fimaer

Gæst

#11060

2014-01-29 18:00

lol hava nagila

Gæst

#11061 Re:

2014-01-29 18:00

#11035: -  

 Hvad skulle det hjælpe????


Gæst

#11062 Jessper Petersen har svaret på min mail - og jeg har svaret ham

2014-01-29 18:00

Kære Jesper

Tak for dit svar. Det ville naturligvis have været bedre, hvis du havde skrevet tilbage med udgangspunkt i min mail til dig ; men jeg ved godt, at du har travlt.

Jeg synes, det er ynkeligt, at du (og snesevis af andre MF'ere) siger, at de godt kan forstå, at 68% afbefolkningen ikke ønsker, at Danmark lukker GS ind i Dong - og du så alligevel støtter tanken - og stemmer for. Hvis der er én, der for mig ser ekstra ynkelig ud, så er det vores udenrigsminister (al hans tidligere snak om krig mod skattely - føj en gang dobbeltmoral) - men du ligger med i førefeltet. Det er så gennemskueligt, at I klamrer jer til magten - til de spændende poster i har, ministerbilerne, ministerpensionerne, etc. Moralsk har I en rigtig dårlig sag - og al den idealisme, som I gennem årene har prøvet at bilde danskerne ind, at I repræsenterede, den har vi ikke længere den ringeste grund til at tro på. Endnu en gang er det dokumenteret, at magt korrumperer - og at dobbeltmoral hersker for fuld drøn blandt flertallet af MF'erne.
Det er så forfærdelig trist - man skammer sig over at være dansker.

Din mail (vedhæftet) adresserer du til Kære Jesper (dig selv). Det er vist ret symptomatisk. Min primære følelse, når jeg tænker på dig, er foragt.

Hilsen fra
Cay Clemmensen


Den 29. januar 2014 kl. 15:00 skrev Jesper Petersen :

Kære Jesper



Tak for din henvendelse. Jeg har – ikke overraskende – fået rigtig mange mails i anledning af kapitaludvidelsen i DONG. Så jeg har prøvet at formulere et kort overblik over de vigtigste grunde til, at regeringen gennemfører du ligger tæt på andenpladsen. tilførslen af kapital til DONG, og at give nogle informationer, som jeg synes, har været underbelyst i debatten.



Tilgiv derfor, at mailen her ikke er så personlig – og at den måske forholder sig til flere ting, end dem, du skrev om.



Jeg forstår godt, at diskussionen om DONG og de tre nye investorer, giver anledning til mange spørgsmål og overvejelser. Vi skal altid være varsomme og grundige, når vi får privat kapital ind i ellers hovedsageligt statsejede selskaber.



Regeringen har derfor også handlet omhyggeligt og velovervejet. Der er gode grunde til, at en mindre del af DONG nu sælges – men meget vigtigt for mig at understrege, at intet af Danmarks infrastruktur sælges. Hovedparten af elnettet mv. ligger i energinet.dk – og den del af infrastrukturen DONG ejer, er ikke omfattet af aftalen med de nye investorer. Der er altså fortsat 100% offentlig kontrol med dansk energi-infrastruktur.



Den aftale regeringen lægger op til sikrer en kapitaludvidelse fra Goldman Sachs, således at DONG kan investere i nye havvind-projekter og bliver en større spiller på markedet for vedvarende energi. En udvidelse der vel og mærke sker efter DONG’s eget ønske – som de kom frem med for snart et år siden.



Det blev på det tidspunkt besluttet at afsøge om der var interesserede private investorer. Det blev meldt åbent ud, at investorer kunne blive en del af kapitaludvidelsen i DONG. Der var mange forskellige investorer på banen, men den bedste mulighed for DONG var altså den trio af to danske pensionskasser (ATP og PFA) og Goldman Sachs. Når man har valgt, at tage private investorer ind, så ville det jo være mærkeligt, om man skulle vælge noget, der ikke var det bedste for skatteyderne.



Det er ikke ret belyst i debatten, men DONG har været igennem en række fejlslagne investeringer og har tabt mange penge de senere år. Værdien af selskabet er gået gevaldigt ned, og det har måttet optage store lån. Staten har således allerede påtaget sig en øget risiko. Nu er der behov for et betragteligt milliardbeløb, og der er det altså lykkedes staten at finde private investorer, der vil investere i vindenergi og dele risikoen ved DONGs satsning med staten (i sidste ende skatteyderne).



Hvis ikke denne kapital tilføjes, må DONG droppe sin havvind-strategi, hvilket vil medføre økonomiske tab for DONG og dermed alle danskere. Det kan også betyde færre arbejdspladser – mens regeringen jo arbejder for det modsatte.



Meget fokus har været på Goldman Sachs. Og det med rette. Jeg har intet til overs for de stærkt kritisable ting, de har lavet i forbindelse med finanskrisen. Så lad mig understrege, at Goldman Sachs i aftalen er forpligtet af forskellige etiske krav, at de naturligvis skal følge skattereglerne (og SKAT vil føre sag mod dem, hvis de ikke gør – som med alle andre) og at regeringen i øvrigt fortsætter sit arbejde med at bekæmpe skattely og anden skattesvig i EU-sammenhæng, i OECD og i de direkte kontakter vi har med andre lande.



I weekenden var der røster fremme med snak om en anden mulighed. Det har jo så vist sig, at der ikke var hold i billetterne – de respektive pensionskasser var enten ikke taget i ed eller havde allerede været en del af processen, men havde ikke været interesseret da det kom til stykket. Der er således ikke noget formål med en såkaldt time-out. DONG har brug for en afklaring på deres situation på deres generalforsamling i den kommende måned. Og at standse nu for at undersøge en jo i realiteten fiktiv mulighed, vil i praksis være en beslutning om at skulle starte processen på ny.



Den grønne omstilling der i højere grad sikres med aftalen, vil skabe arbejdspladser i Danmark, og samtidig sikrer et bedre klima for fremtidige generationer. Socialdemokraterne mener, at flere danske arbejdspladser og grøn energiomstilling er et gode – og at det er ansvarligt, at søge risikoen ved DONGs investeringer delt.



Der er mange andre forhold i diskussionen som jeg kunne kommentere, men dette må være de vigtigste.



Igen, tak for din mail. Jeg synes, det er godt, vi i Danmark har let adgang til politikerne og bestræber mig på at svare. Også når det jo ikke ligefrem er en populær sag. Men som sagt mener regeringen altså, at vi uden sammenligning har valgt det tilbud, der bedst giver DONG mulighed for at komme videre med investeringer indenfor havvind og at skabe arbejdspladser i relation til dette.







Med venlig hilsen

Jesper Petersen
MF



Medlem af Folketinget (S)

Christiansborg
DK-1240 København K.

Dir. +45 33 37 40 05

SMS: +45 61 62 47 66

www.ft.dk







Fra: Cay Clemmensen [mailto:cay@rosenteam.com]
Sendt: 27. januar 2014 18:18
Til: Jesper Petersen
Emne: Dong sagen



Kære Jesper

Hvor er det dog trist, når unge mennesker lægger idealerne bag sig. Sikkert fordi det er forbundet med personlige fordele (penge, magt, etc.).
Dong sagen er meget betændt af mange grunde. Jeg ved, at du er klog nok til at kunne gennemskue de fleste af dem. Hvis du husker god efter, så ved du godt, at du aldrig ville have stemt for den fremlagte konstruktion, hvis den var fremlagt af VK regeringen. Du ved også godt, at du ikke har tilnærmelsesvis de kompetencer, i relation til komplicerede finansielle konstruktioner, som det kræver, at overskue alle detaljer/risici/konsekvenser i sagen.

Din personlige konklusion burde være: jeg skal være tro mod mine idealer (ellers vil det ramme mig hårdt senere i livet) - derfor stemmer jeg ikke for, men kræver en tænkepause, så jeg kan nå at blive klædt bedre på til at kunne overskue sagens konsekvenser.

Desværre tror jeg mest på, at du bare ignorerer mit gode råd. Dine her og nu ambitioner vejer tungere end de etiske overvejelser. Jeg vil blive kisteglad, hvis du modbeviser det. Også glad på dine vegne.

Med venlig hilsen
Cay Clemmensen


Dette indlæg er blevet fjernet af administratoren (Vis detaljer)

2014-01-29 18:01



Gæst

#11064

2014-01-29 18:01

I skulle have fyret Thorning da der var skattesvindel, og i sklulle have fyret den lille husmandssvindler da det blev klart at han blot er en lille svindler.

At i ikke gjorde det betyder at de nu vil daekke over hinanden, udnaevne folk som de har noget paa og generelt vaere mere korrupte end de normalt ville turde vaere.
Faa gennmefoert direkte demokrati som i Schweiz, det er den eneste redning imod pampervaelde.
Dette er blot begyndelsen!!!
Gæst

#11065 Sort arbejde og skattely er officielt godkendt

2014-01-29 18:01

Så er det officielt, at skattely accepteres politisk i Danmark.
For mig betyder det, at jeg vil begynde at finde indtægter, som ikke beskattes. Altså sort arbejde.
Jeg har betalt skat af mit arbejde hele livet.
Den holdning bliver jeg naturligvis nød til at ændre.
Jeg skal også finde et nyt parti at stemme på.
Der er 2 valg: DF eller Enhedslisten.

Rettelse: Næh Enhedslistens diskriminerende udelukkelsesmetoder ved DONG demo'en dur ikke...

Så er der DF tilbage.... det havde jeg ikke lige set komme.

Blank stemme!

riska

#11066

2014-01-29 18:03

Bare vent efter ca 3år med for lidt indtjening så dumper G/S aktierne til et stort udenlandsk energi firma fra Rusland eller kina ! og inden de gør det så handler de hemmeligt imod dong på aktie markedet for at presse aktierne kunstigt op..
Magen til kapatilistisk lorte firma af den værste skuffe..
Føj skam jer derinde i den røde kapatilistisk børnehave!!

Gæst

#11067

2014-01-29 18:03

Efter udsendelsen på TV d. 28. januar skal man være mere end almindelig ubegavet, hvis man indlader sig på en aftale med Goldman Sachs.

Gæst

#11068 Lille - Lars ligger på sofaen derhjemme og griner så højt så hele Græsted kan høre det.

2014-01-29 18:05

Uden at røre en finger, undtagen i bagkulisserne, endnu en meget velfortjent Statsminister post! Meget flot?..???

Gæst

#11069

2014-01-29 18:07

Bliver ALLE underskrifter fra diverse tråde vedr. samme sag samlet sammen?

Gæst

#11070 Vestager fabler om EU, LEGO.. .??hallo reality tjek Danmark brænder!! Det nu du skal være her som

2014-01-29 18:08

Ansvarlig øknomiminister og Danmarks Indrigsminister.....der er ikke tid til smallsnak!

Gæst

#11071 Re: Saglighed

2014-01-29 18:09


Gæst

#11072 Godt sprørgsmål og meget relevant, jeg ved det ikke.

2014-01-29 18:10


Gæst

#11073

2014-01-29 18:10

Big no

Gæst

#11074

2014-01-29 18:11

rigitigt godt initiativ
Yebo

#11075 Re: Sort arbejde og skattely er officielt godkendt

2014-01-29 18:11

#11065: Gæst - Sort arbejde og skattely er officielt godkendt

DF selvfølgelig ! Alle andre partier er i lommerne på de store selskaber både ud- og indland. SF er ved at vågne op fra pamperslumberen og melder sig, hvis de er fornuftige, ud af regeringen snarest. Men ale de andre partier er pampere og de regner ikke deres vælger for noget som helst. Df er løsningen ....