NEJ tak til den nye offentlighedslov

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ tak til den nye offentlighedslov.

susanne jespersen
Underskriftindsamleren

#2526 Alternativet har flertal til forslag om borgerinddragelse

2015-08-16 08:10

Jeg håber, I er klar, hvis forslaget bliver vedtaget, for så skal vi starte forfra og samle 50.000 underskrifter meget hurtigt. Følg med, derude!

Fra Information d. 15. august:


"Modellen er ganske enkel: Hvis 50.000 stemmeberettigede borgere leverer deres underskrift, kan de få en given sag fremsat i Folketinget med status som et beslutningsforslag. I Finland er det ifølge Jyllands-Posten foreløbig sket seks gange med sager om alt fra forbud mod pelsdyravl over copyrightregler til lukning af fødeklinikker. I 2014 førte et borgerforslag til en ny lovgivning om ligebehandling af homoseksuelle par i forbindelse med eksempelvis adoption.

En tilsvarende dansk ordning kan være et kærkomment bidrag til at løse den tillidskrise mellem politikere og vælgere, som vælgeropbakningen til Alternativet et stykke ad vejen kan ses som et udtryk for."

 

 

susanne jespersen
Underskriftindsamleren

#2527

2015-10-15 12:27

*** LYSFEST 2015 *** AFLYST ***

Første års Lysfester imod mørklægning var succesfulde, men allerede sidste år var gassen gået af ballonen, og der var kun få fremmødte, hvilket kan tolkes som vand på offentlighedslovens tilhængeres mølle. Det bør ikke gentages. Det er vores erfaring, at demoer/manifestationer med kun få deltagere, gør langt mere skade end gavn. Derfor afholdes ingen Lysfester i år. Til gengæld ser vi stille og roligt frem til ombudsmandens evaluering af lovens udførelse - det sker januar 2017.

Underskriftindsamlingen kører fortsat - i håbet om at nå de 100.000.


Gæst

#2528

2015-10-15 17:24

Fordi åbenhed er en forudsætning for menneskets fremtid.
Tingfinder

#2529 Re:

2015-10-15 20:47

#2527: susanne jespersen -  

 Måske I kan lave et logo vi kan bruge som profil billed den dag-uge. Venlig hilsen Connie Tingfinder


Gæst

#2530

2015-10-16 04:55

jeg mener åbenhed i forvaltningen er grundlæggende for demokratiet, og hvis politikerrne ikke har noget at skjule er det vel heller ikke et problem!

Gæst

#2531

2015-10-17 06:48

Politikere og embedsmænd skal huske på hvem der betaler deres løn, derfor skal alt hvad de foretager sig være transparent og åbent for alle. Ellers er der ikke langt til en diktaturstat... og det har ikke meget med et demokratisk samfund at gøre. Og det skal ikke være muligt for en lille elite at sælge ud af hvad det danske folk har betalt og dermed skabt (e.g. Dong) uden at der er fuld offentlig opbakning til det. og det kræver indsigt i deres arbejde.

Gæst

#2532

2015-10-18 07:53

Det er helt tydeligt, at lovgiverne skal kontolleres. Historien lærer os, at det er usundt for demokratiet med lukket lovgivning og forvaltning.
susanne jespersen
Underskriftindsamleren

#2533 Re: Re:

2015-10-18 09:25

#2529: Tingfinder - Re:  

 Det vil vi overveje :)

susanne jespersen
Underskriftindsamleren

#2534

2015-10-18 09:27

Kære alle jer, som har sendt en mail, hvori I takker nej til den nye offentlighedslov. I skal SKRIVE UNDER på selve startsiden (der er rubrikker til udfyldning) - og derefter modtager I en mail, hvor I skal bekræfte jeres underskrift. Før da har I ikke skrevet under. Tjek evt., om jeres navn står blandt de øvrige underskriveres - så er I helt sikre :)


Gæst

#2535

2015-10-20 01:15

Jeg mener, det er vigtigt, at vi som individer i samfundet, giver udtryk for hvad vi mener. Ikke mindst, når vores folkevalgte mister overblik, styrer i den forkerte retning, ikke lytter til beboerne i det samfund, de er valgt til at styre. Når empati, ærlighed, næstekærlighed ryger af bordet til fordel for forfordeling, grådighed, korruption, magtbegær og misbrug af embede i det hele taget.
susanne jespersen
Underskriftindsamleren

#2536

2015-10-23 20:42

ENDELIG en GOD nyhed!

Det politiske flertal for at bevare den omstridte offentlighedslov smuldrer bort på Christiansborg.

På dagen for Konservatives landsråd indleder partiformand Søren Pape Poulsen et opgør med den måske mest udskældte lov i dansk politik de seneste år.

Loven »mørklægger for meget« og bør ændres, forklarer Søren Pape Poulsen i et interview med Politiken.

Dermed bryder den konservative formand nu for første gang radikalt med sin forgængers og dermed partiets hidtidige politik på området.

Samtidig betyder kursskiftet, at der for første gang er et flertal i Folketinget, der vil have loven ændret.

»Vi må som politikere kunne stå på mål for åbenhed. Det er en del af det at leve i et demokrati at have åbenhed. Det er ikke for at kaste noget efter nogen. Men man må bare sige, at med den her lov er vi gået for langt«, forklarer Søren Pape Poulsen.

Læs mere på http://politiken.dk/indland/politik/ECE2899055/flertal-bag-offentlighedsloven-smuldrer/

Gæst

#2537 Beslutningsforslag skal omstøde offentlighedslov

2015-10-24 10:41

Der kommer nu et beslutningsforslag der skal omstøde offentlighedsloven

Partier mod offentlighedsloven vil fremsætte et beslutningsforslag for at få loven ændret.

Flere partier, der stemte imod offentlighedsloven i 2013, vil nu med beslutningsforslag have loven omstødt.

forslag-skal-omstoede-offentlighedsloven

 

Susanne Jespersen

#2538 Re: Beslutningsforslag skal omstøde offentlighedslov

2015-10-24 11:04


Gæst

#2539

2015-10-24 17:31

Skrækeksemplerne, der vil blive holdt uden for med den nye lov, er gode begrundelser for min underskrift.

Gæst

#2540

2015-10-24 21:30

For at værne om demokratiet
susanne jespersen
Underskriftindsamleren

#2541 Artikel i Politiken

2015-10-25 14:57

Jeg blev i går interviewet af Politiken vedr. denne kovending omkring offentlighedsloven.
Artiklen kan læses i sin helhed her:

 

http://politiken.dk/indland/ECE2899557/

 

Her er uddrag:

»Det vil være ret blåøjet at tro, at underskriftsindsamlinger og demonstrationer har haft nogen betydning i den her sammenhæng. Men jeg bilder mig da ind, at vi har haft en stor andel i at holde gryden i kog, at italesætte problemerne ved denne her lov og få almindelige mennesker til at interessere sig for den. Det synes jeg godt, vi kan bryste os af«.

Nu vil hun følge med i, hvad der nu sker i Folketinget. Hvis der bliver opbakning til at ændre i loven, så vil hun tage den derfra.

»Og hvis det ikke sker, så er vores arbejde ikke færdigt«.

susanne jespersen
Underskriftindsamleren

#2542 HUSK det nu

2015-10-25 14:59

#2534: susanne jespersen -  

 Jeg modtager et hav af beskeder med "NEJ tak til den nye offentlighedslov" - I skal huske at underskrive på startsiden!


Gæst

#2543

2015-10-31 14:05

Hvis en politiker lyver, så kaldes det politik. Derfor!

Gæst

#2544

2015-12-11 17:01

Fordi det er en meget vigtig sag at støtte.
susanne jespersen
Underskriftindsamleren

#2545 Re:

2015-12-14 09:36


Gæst

#2546

2015-12-31 00:44

For at være saglig, må man have nødvendig viden.
susanne jespersen
Underskriftindsamleren

#2547 Godt nytår!

2016-01-03 11:31

Kære alle modstandere af offentlighedsloven - jeg håber, I er kommet godt ind i det nye år.
Tak for jeres støtte. Vi fortsætter med at samle underskrifter, til loven ændres, eller vi når de 100.000 underskrifter. I mellemtiden kan vi håbe på at se beslutningsforslag fra de politiske modstandere af loven - der er jo som bekendt ikke længere flertal for den nye offentlighedslov.


Gæst

#2548

2016-02-27 17:01

Nej til Mørklægning. Ja til Åbenhed.

Gæst

#2549

2016-03-04 08:50

Jeg vil godt slå et slag for at folk sætter sig ind i Scandinavian Star- sagen. Jeg ved ikke hvor meget der ville været kendt i offentligheden hvis denne lov havde eksisteret den gang. Det er en sag hvor ganske mange ansatte i eller af justitsministeriet fejler (for meget ??). Med de avisartikler der er til rådighed burde antallet af politikere der skulle komme ud busken være højere.


Gæst

#2550

2016-03-08 11:58

Forbedring af demokratiet