Københavnsk begravelsesplads til ikke-troende

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Københavnsk begravelsesplads til ikke-troende.


Gæst

#1

2013-03-07 16:31

Da verden bliver mere og mere tæt forbundet, hvilket mange ikke ville erkende opgennem nullerne, så er der nu behov for at sprede budskabet om at vi har spildt tiden i alt for mange år. Der er behov for at erkendelse og anerkendelse af andres religioner og modsat behov for at der ikke skal være nogen religion. Alt for mange gik op i parboler og burkaer, men nu er det tid til at se fremad, og stå stille. Derfor støtter jeg som atetisk ønsket om at tilgodese en stadigt større befolkningsgruppes ønske om et særligt begravelsessted for dem. Det er derfor også særligt udemokratisk, af de folkevalgt på Kbh rådhus, ikke at anerkende behovet - men så er det vel tid til at stemme nogle andre ind til november ! Vi har brug for mangfoldighed, forståelse og menneskelighed - ikke fordomme, forskelsbehandling og hængen fast i utidsvarende konservative holdninger!

Gæst

#2

2013-03-07 22:19

Udemeldt af folkekirken, legemet testamenteret til videnskaben; hvorfor er det ikke muligt at komme i uindviet jord når ønsket om at være dobbeltmoralen foruden er så stort.

Gæst

#3

2013-03-08 16:33

Skriv en kommentar...Jeg synes i dén grad at der mangler en begravelsesplads for ikke troende. Jeg har slet ikke lyst til at ligge på en almindelig kirkegård fyldt med kristne symboler m.m. Jeg har meldt mig ud af folkekirken for ca. 5 år siden, da jeg aldrig har været troende og endelig fik taget skridtet til at melde mig ud. Jeg tror på livet men ikke på nogen bestemt gud.

Gæst

#4

2013-03-08 16:53

Jeg synes at begravelsespladser til ikke troende er et meget vigtigt emne. Det tog mig lidt tid at finde frem til hvor jeg skulle skrive under, men det lykkedes nu og det er jeg meget glad for at min underskrift er med. Jeg håber bare at det lykkes at få politikerne til at skaffe de nødvendige middler til at oprette den. Jeg vil også gerne støtte sagen om begravelsesplads til ikke troende lidt mere aktivt, men kan ikke forestille mig hvordan. Jeg synes iøvrigt at foreningen har nogle interesante ideer som vil få mig til at besøge hjemmesiden igen. Med venlig hilsen, E. Steinfeld

Gæst

#5

2013-03-08 18:43

Jeg meldte mig ud af folkekirken i 1968. Jeg har altid været utilfreds med at jeg skulle begraves i indviet jord. Det virkede som om at kirken tænkte at nu er han død og kan ikke portestere mere, så nu umyndiggør vi ham bare og annulere hans tidligere beslutninger og holdninger. (i faderen, sønnens og helligåndens navn) Vi skal med djævlens vold og magt nok bestemme hvem der skal være kristen. Skamløst.
Lykkes det i KBH. er der jo change for at det breder sig til hele landet. Med venlig hilsen og held og lykke
Bøje Hansen
Acta

#6

2013-03-14 00:37

Hvis man er ateist betyder det vel at man ikke tillægger hverken kors indviet jord eller andre religiøse symboler nogen værdi. Derfor kan det vel egentlig være totalt ligemeget hvor I bliver begravet. Skal I øvrigt huske jer på at hele skikken med begravelse er en kristen skik, så allerede her er I på vej ud over kanten. Hvorfor vælger I ikke blot at blive brændt, for derefter simpelthen at blive rulet ud i lokkumet. Handler alt dette kulturradikalekrukkerri ikke blot om Jeres sædvanlige skræk for døden som det store sorte hul som ateister ynder at beskrive. Og jeres dødsnagst skal nu koste alle os solidariskekikeskatbetalendetroende ekstra skatte penge. Vor Herre bevar os vel!

Gæst

#7

2013-03-14 11:36

synes lyder allerede nedladende, bliver kaldt "ikke troende" der jeg tror mere end det fleste "trofast" af slagsen !

Gæst

#8

2013-03-16 13:07

Kan sagtens følge jeres sag. Men måske man skulle gøre denne sag landsdækkende. Der er jo også ateister udenfor København.

Gæst

#9

2013-03-21 18:40

jamen selvfølgelig!

Gæst

#10

2013-03-22 16:25

- Godt initativ!

I øvrigt læser jeg i min lokalavis (Rødovre Lokal Nyt, 20. marts d.å.), at det er gratis at blive begravet på den lokale kirkegård, men kun hvis man er medlem af Folkekirken. Ikke-medlemmers bo pålignes en afgift på mellem 1.000 og 29.0000 kr for et gravsted.
Underligt, at man fra politisk hold i år 2013 accepterer en sådan religiøst betinget forskelsbehandling samt et folkekirkeligt monopol på en "vare", som vi alle før eller senere bliver nødt til at "erhverve".

vh. Ib Askholm

Gæst

#11 Re:

2013-03-22 19:41

#10: -

Nu er det jo ikke småpenge medlemmer betaler igennem livet, så det med økonomien burde være iorden som det er, Jeg kan godt tilslutte mig ideen om en anden end kristen kirkegård, der er bare det ved det at så vil alle trosretninger have deres egen, det kan medføre matrikelproblemer på lang sigt da nogle af vores medborgeres religion forbyder senere nedlæggelse osv. Hvad med at I betalte kirkegården hvor i kunne forestille jer at være, for et afgrænset areal, aflukket ell frit tilgængeligt, helt uden symboler ell efter eget ønske. Som udgangspunkt ER Danmark et kristent land, derfor må kristendommen rent politisk først og fremmest tilgodeses, husk at næsten alle landets love og kultur som langt de fleste også unge og ateister gerne efterlever stammer fra kristendommens samfundsopskrift

Mvh Michael

frk. Wolffgang

#12

2013-03-26 10:02

det vigtige er ikke at folk er modstandere af kristendommen, men at de har valgt et liv som for eks. asa, pagan, wicca eller muslimsk troende og derfor skal have retten til ikke at blive begravet i kristnet jord. jeg er både agnostiker og jyde så jeg kunne jo være ligeglad med København, men jeg ønsker at vi også i Jylland vil få ukristnet jord at lægge vor døde i.