DTF: Match tiebreak i 3. sæt

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen DTF: Match tiebreak i 3. sæt.

KJ

#1 Drop Match Tiebreak og No Add.

2012-11-16 17:31

2 gange har jeg vundet 67 60 60, og en enkelt gang 36 60 60. Med Match Tiebreak ville risikoen for at tabe kampen have været LANGT større. Drop match tiebreak og no ad i tennis. .....DTF vil nu også indføre Match Tiebreak i singlerne i holdturneringen ;-(

Gæst

#2 Re: Drop Match Tiebreak og No Add.

2012-11-16 18:26

#1: KJ - Drop Match Tiebreak og No Add.

Kære tennisfolk

Jeg tror det bliver fantastisk for dansk holdtennis med de nye regler.

- flere piger får lov at spille på en klubs førstehold, både som junior såvel som senior (= bedre fastholdelse)

- kortere holdkampe vil betyde at flere også vil prioritere holdkampe når de bliver ældre og får en mere travl hverdag med job og familie

- mulighed for at spille på hverdage som følge af de kortere kampe (= weekender fri)

Jeg må være en af de spillere i dansk tennis, der har spillet flest holdkampe i Danmark nogensinde. Jeg har desuden spillet holdkampe i Tyskland og Sverige i mere end 10 år, hvor man spiller med rene herre- og damehold.

Jeg har meldt fra til max. fem holdkampe i mit liv pga. af andre prioriteringer (ikke medtaget sygdom, skader og graviditet). Til gengæld har rigtig mange af mine klubkammerater samt spillere fra andre klubber i landet meldt afbud til holdkampe pga. fest aftenen inden, familiefødselsdag, bryllup osv. Jeg tror, at med de nye regler vil vi se langt færre afbud til holdkampe.

Jeg er overbevist om at denne ændring (både med en opdeling OG med matchtiebreak) vil være godt for dansk tennis på sigt. Hvis man ikke kan vinde den afgørende matchtiebreak er man på dagen heller ikke den bedste spiller. Desuden kan man jo bare vinde i to sæt (hvis man mener, man er bedst).

Håber I vil tænke jer om en ekstra gang.

Desuden kan jeg se, at nogle af dem, der har "skrevet under", aldrig har spillet en holdkamp i Danmark.

Mange hilsner

Karina

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2012-11-17 12:59


Gæst 2

#4 Re: Re: Drop Match Tiebreak og No Add.

2012-11-18 09:32

#2: - Re: Drop Match Tiebreak og No Add.

Kære Karina desværre kommer det nok ikke til at se så godt ud som du nævner:

 

1: hvad hvis klubben ikke har flere piger med kapasitet?-- lur mig der bliver købt flere spillere fra udlandet til holdkampene! hvilket ikke udvikler vores egne.

2: hverdagsaftener er absolut ikke en fordel da baner der er lejet ud til meget sent og man vil tage baner fra daglige træning!

3: synes din holdning med at man SKAL være holdkamp spiller er upassende!!

Katrine Christensen

#5 Re: Re: Drop Match Tiebreak og No Add.

2012-11-18 21:37

#2: - Re: Drop Match Tiebreak og No Add.

Hej Karina,

Først vil jeg gerne sige tak, fordi du har taget dig tid til at nedskrive dine tanker omkring DTF's nye regler. Det åbner jo debatten - som er målet med denne underskriftsindsamling, samt den for "Rene dame- og herrehold".

Jeg er ligesom dig selv, en spiller, som har spillet alle de holdkampe, som jeg kan komme i nærheden af. De seneste 12 år, har jeg meldt afbud til en enkelt kamp grundet min egen konfirmation - ellers har jeg spillet hver weekend.  Derudover har jeg spillet collegetennis i USA, netop på et rent damehold.

Jeg ville da ønske, at alle dine betragtninger og håb for de nye regler ville kunne gå i opfyldelse. Det tror jeg desværre ikke. Jeg tror ikke på, at de nye regler vil ændre på antallet af afbud. Mange klubber har solgt alle deres banetime fra kl.14-23, hvilket vil gøre det svært for mange klubber, at kunne forsvare overfor deres medlemmer at spille kampene i hverdagene. Derfor vil størstedelen af kampene forsat blive spillet i weekenden. Jeg tror ydermere, at færre ville prioritere, at dukke op til en holdkamp for at spille max 2 sæt og 10 point. Hvorfor droppe sine fredagsplaner for det?

Jeg tror nærmere, at det handler om kultur ude i klubberne, og hvilken holdånd der er. I min klub har det stor præstige at spille fleste mulige kampe for sit hold, hvilket er med til, at vi sjældent får afbud med andre begrundelser end skader eller bryllup og begravelser, hvilket alle må siges at være "lovlige" undskyldninger.

Jeg kan sagtens se, at der er positive sider ved en opdeling af damer og herre. Dog mener jeg ikke, at DTFs ræsonnement samt indførelse af "projektet" er gennemarbejdet eller fornuftig. Der bliver argumenteret for, at det er for at styrke dametennis, dog er størstedelen af dem, som er fortaler for en opdeling af hankøn, da der mangler kvinder/piger i deres klubber af samme styrke, som de har på herresiden.

Andet ræsonnement er, at der I u12 og u14 årgangene er en ligefordeling mellem piger og drenge, men at der netop mangler piger/damer i de ældre årgange samt på seniorsiden. Det virker ulogisk for mig, at man vil medføre en ændring på seniorsiden, når man netop har konstaret, at der mangler damer I disse årgange.

Jeg frygter meget, at mange damer, som ikke spiller på dit niveau, men netop er en del af Tennisdanmarks bredde bliver tabt, da deres nuværende klubber ikke har nok piger til at kunne stille hold. Ens alternativ er så at flytte klub eller at klubben skal ud og købe sig til ekstra spillere. Ingen af disse muligheder finder jeg særligt tiltrækkende.

Jeg tror ydermere, at det potentielt kan have en stor slagside for det sociale liv ude i klubberne. Et socialt liv, som er utroligt vigtigt for os, som ikke semi-professionelle eller har været det. Fra mine egne erfaringer, som træner og aktiv gennem det meste af mit liv, har det sociale spillet en stor rolle til, hvorfor jeg stadig træner 3 gange om ugen og spiller holdkampe. Det ved jeg også gør sig gældende for mange andre piger.

En opdeling vil derfor måske være rigtig rent udviklingsmæssigt for eliteklubberne i Danmark, men at indføre det på tværs af rækkerne, tror jeg ikke er den rigtige løsning.

Derudover bemærker du, at der er mange, som har skrevet under, som ikke har spillet en holdkamp i Danmark. Jeg genkender dog flere af navne, som holdkampsspillere, dog i lavere rækker eller som aktive tennisforældre, som ved, hvad det har betydet lige netop for deres barn, at spille på et mixet hold. Og vi har vel alle ret til vores individuelle mening?

 

Mange hilsner

 

Katrine

KJ

#6

2012-11-18 22:44

Jeg synes det er et godt og spændende initiativ med forandringer i holdturneringen. DTF kan jo evaluere på det efter et år eller to. Lige som man gjorde det for ti år siden, hvor man forsøgte med kryds-kampe af ét sæt.......hvilket dog ikke var en succes.

Det er selvfølgelig et spørgsmål om tilvænning. Men med hensyn til match tiebreak i evt. 3. sæt i singlerne kunne man jo lade det ske NÅR en holdkamp er afgjort.

Umiddelbart har match tiebreak en større del af hel end retfærdighed, i forhold til at den undertippede vil have langt svære ved at vinde en kamp mod favoritten i 3 normale sæt. Med match tiebreak skal den svageste "kun" vinde et enkelt sæt for at forøge sine chancer gevaldigt for endelig sejr. Fordelen udviklingsmæssigt set ved match tiebreak i stedet for et 3. sæt er, at den stærkeste spiller er tvunget til at være 100% fokuseret og klar fra start, og ikke kan tillade sig at "bade" den hjem i 3 sæt ;-) Fordelen er også stor for de "gamle" drenge eller fysisk underlegne spillere, da man kan nøjes med at bruge energi på eller/og spille godt i ét sæt og en match tiebreak. Svært at vurdere. Men lad os se hvordan det kommer til at gå, og så evaluere efter en udendørs og indendørs sæson.

Rent socialt og interessemæssigt vil det blive fedt, hvis DTF placerer holdkampene ét sted, med fire hold og kampe både lørdag og søndag. I hvert fald i udendørssæsonen, hvor der er banekapacitet til det, og underlaget ikke er forskelligt fra klub til klub som indendørs. Der skabes speciel stemning, og som til Elite Divisionens nuværende Slutspil, vil der være sjovere og mere fokuseret indstilling og interesse i ugerne op til. Har forbundet overvejet det setup? ;-)

Best
KJ (Kenneth Jessen
Christian Camradt

#7 Re: Re: Drop Match Tiebreak og No Add.

2012-11-19 10:50

#2: - Re: Drop Match Tiebreak og No Add.

Hej alle.

Mine betragtninger er udfra at have været trænet i eliteklubber der vil vinde hold DM og breddeklubber der ikke går efter medaljer ved hold DM.

For klubber fra 2. division og ned spiller damerne for det sociale de har opbygget med herrene. Det er en helt anden kultur i disse klubber hvor det at hygge sig med vennerne betyder mere end selve resultatet.

Der er rigtig mange klubber i divisionerne, Dragør, Nørreagersminde, Vanløse, Roskilde, Greve, KFUM og jeg har sikkert glemt en masse hvor damerne er mellem 25-35 år. Disse damer hygger sig med tennis og finder det fedt at spille de holdkampe der nu engang er. Jeg forstår slet ikke argumentet med at det er fedt for disse damer at spille rene damehold? Ovennævnte klubber har ofte to damer der spiller holdkampe. Er det så meningen at de to damer skal spille med 14 åriger piger? Hvis ja, er det jo ikke svært at se hvad der vil ske med de ældre damer.

Så kan man mene at det er trænernes ansvar at motivere damerne til at spille. Ja, det er det, men når der er andre ting der er vigtigere i livet, får man ikke damerne til at bruge tid på at spille med nogle de ikke har relationer til.

Ja, så er det sandt at damerne i dag møder piger. Men her betyder det ikke det samme da de er sammen med herrene. Det er klart det ikke betyder det store for de store eliteklubber der har masser af piger/damer. Men for klubber der kun har to damer er det en katastrofe.

Hvis to damer fra ovennævnte klubber vil spille skal de skifte klub. Det sker selvfølgelig allerede nu. Men nu skifter man pga. god træning eller fordi man kender nogle i den pågældende klub. Skal man skifte nu er det pga. holdkampe, og det vil da være tungt for klubber at miste medlemmer pga. af dette.

Argumentet med at det tager kortere tid køber jeg. Men come on, vi elsker tennis og spiller det pga. mange forskellige ting. Har man ikke tid, skal man finde på noget andet. Det svare jo til at golf beslutter at man kun spiller 9 huller istedet for 18, fordi det tager for lang tid.

Ja, den bedste kan bare vinde i to sæt så er der ikke mere at diskutere. Men Karina, som træner er du vel interesseret i at dine spillere er i god form? Spilleren der ikke lige har et vinderslag men kan løbe solen sort har vel også en værdi? Det bliver efter min opfattelse for tilfældigt, "men det er klart når man ikke har tid til at spille er det god ny regl"!!!!!

Vi bliver aldrig enige og det er fair nok. Men det er ærgerligt at der efter min opfattelse er taget mere hensyn til eliten end bredden. Vil man gerne sælge elitedivisionen til TV, så begynd der, det er den række der er trækplaster og som medierne interesserer sig for. Men alle os andre der har andre værdier for holdkampe er trods alt i flertal i divisionerne og derfor er det mig ubegribeligt at dette bliver påtvunget alle divisioner på baggrund af en indstilling fra et udvalg der i bund og grund er eliteorienteret.

Der er i hvert fald ikke tænkt på 3. divison vest hvor jeg gerne vil se Aars, Give og Midtjylland 2 stille med 3 damer.

Beklager det lange indlæg, og som Katrine skriver er der nu debat. Men reglen er jo besluttet så man får jo sikkert ikke det store ud af dette.

Camradt.

 


Gæst

#8

2012-11-19 21:46

Så forsvinder udholdenheds faktoren.....
gæst

#9

2012-11-21 14:18

Det er da meget simpelt. Hvis man kan overtale nok klubber til ikke at tilmelde deres hold, da vil DTF droppe ideen. DTF tjener kassen på den holdturnering, så hvis pengene mangler, så skal i se hvor hurtigt de ændre systemet tilbage igen. Det kunne også være DTF, at de nu tænker de kan tjene det dobbelt, da et hold bliver til to, og de ændre nok næppe på prisen.


Gæst

#10

2012-11-22 12:02

Hej alle,

Jeg kan KUN tilslutte mig Christians kommentarer. Han er et perfekt "eksempel" på en træner, som måske for 5 år siden ville ha' svaret det modsatte, men nu har mærket, hvordan det er at træne i gode "breddeklubber", og har mærket hvilke andre elementer der er vigtige for LANGT de fleste klubber i DK. Hvis man som træner og spiller kun har været i en eliteklub, forstår man næppe disse ting. Enhver træner burde prøve at træne i en lidt mindre klub i mindst et år, så ville man nok tænke helt anderledes end "eliteklubberne" gør. Og JA, det er en alt for snæver og slet ikke breddeorienteret skare, som tager disse beslutninger på alles vegne. For det er en katastrofe for bredden og spillerne i alderen 25-40 år, bare for at nævne nogle. Personligt har jeg selv spillet masser af holdkampe i både DK og også i udlandet på splittede hold. Og det var da gode kampe og penge, jeg fik ud af det, men det mildest talt skide kedeligt socialt, så er det sagt.

Det er svært at forstå, at forbundet jagter medlemmer og beder alle klubber om hjælp til at skaffe flere medlemmer, og så samtidigt selv indfører regler, som overhovedet ikke gavner bredden, som er den langt største gruppe i landet. Og derudover kommer jeg aldrig til at forstå, at man i rigtig mange tilfælde har ændret regler for "andres skyld" end spillernes, f.eks tilskuere, tv, forældre, trænere osv. Det er da spillerne det drejer sig om her, og JA som Christian også skriver, spillerne elsker jo sporten og er jo kommet for at spille, - så hvis man ikke gør det, så lav dog noget andet. Hvorfor skal alting kortes ned hele tiden? Vores juniorer bliver da ikke bedre af IKKE at spille eller spille mindre (de spiller på tid, de spiller fra 2-2, de spiller med matchtiebreak først i doubler og nu også i singler og nogle gange med no-ad for at korte det ned). Jeg stemmer for MERE spil, hele 3.sæt kampe, evt. puljespil i UM, GPS eller andre turneringer, for at få mere spil, flere kampe og "de rigtige" / bedste spillere længst frem i turneringer, så man ikke er så afhængig af lodtrækningsheld hele tiden. Derudover flere double-turneringer i både rene rækker og mix rækker. Altså MERE spil og MERE sammenhold og socialt samværd, så vi ikke mister så mange dygtige gennem årene. Tjek selv artiklen med Louise L. som nu laver noget andet, og vi ved jo alle at der er masser af hendes eksempler.

Opdelingen er som jeg ser det slet ikke af den store betydning for de største klubber, da de jo kan stille hold lige meget hvad reglerne er, men det er helt sikkert en katastrofe ned igennem systemet, hvor vi nok kommer til at se en del især piger stoppe eller blive nød til at skifte klub for at komme på hold. Og derudover presser forbundet nu igen klubberne til at bruge flere penge ved f.eks at blive nød til at skaffe spillere fra udlandet eller "lokke og stjæle" fra andre klubber, hvilket ikke klæder hverken klub eller trænere at opføre sig sådan. Jeg havde slet ikke tænkt på, at forbundet jo nok næppe lader en klub have to hold med til samme pris, så ja her får ovenstående person jo desværre ret, og så bliver vi IGEN presset til at betale flere penge. Det er dyrt nok i forvejen at afholde turneringer i klubberne, for hvor meget er det lige man får for alle de tusinde kroner, man lægger til forbundet for iøvrigt så at lave så godt som alt arbejdet selv? Men det er jo så en helt anden snak.

til matchtiebreak i stedet for hele kampe. Hvad med den ene pige så? Hun får ikke engang lov til at spille en hel kamp, når hun jo så ikke skal spille doublen. Det kan man da næppe kalde meget spil eller en holdkamp for den spiller. Skal doublen iøvrigt så stadig spilles først nu, eller hvordan med det? ... Og ja argumentet med at kunne spille holdkampe i hverdagen er det umiddelbart rigtig godt. Men når man så tænker efter, ja så er anlægget mange steder booket, man vil få sure motionistmedlemmer i klubben OG det bliver så godt som umuligt i de divisioner, hvor klubber fra Sjælland og Jylland møder hinanden. Det kan jo ikke lade sig gøre at stå klar en eftermiddag på modsatte side pga. enten job el. skole både for spillere og trænere. Så denne ændring lyder noget bedre end den i virkeligheden nok bliver. Og hvis det bliver, bliver det jo nok på bekostning af aflysning af andre ting såsom træning, motionistbookinger og andet, og ja så er holdkampen jo lige pludselig ikke noget udover, men så noget i stedet for, hvilket IGEN betyder mindre spil for enten disse spillere eller andre medlemmer i klubberne. Lige meget hvem det rammer, vil det være mindre spil og dermed synd synes jeg.

Nå, så blev jeg også lige ramt af stemningen og dialogen, og fik skrevet en lang kommentar her, og som Christian skriver ja så næppe til nogen nytte desværre. Jo HVIS klubberne kunne stå sammen og lade være at tilmelde deres hold, men "tør" de det? .. Og jo MÅSKE hvis der kommer SÅ mange underskrifter på de 3 indsamlinger, at det vil blive tæt på pinligt ikke at forholde sig til så mange mennerskers mening. Udover Karinas ovenover, har jeg indtil videre stadig ikke mødt en eneste kvindelig spiller, der synes opdeling og ikke mindst matchtiebreak er en god idé. Jeg har selvfølgelig ikke talt med alle, men hold da op, hvor er der dog mange imod det. Samt en del flere herrespillere i alderen 25-40 år end mange nok går rundt og tror. Mange af dem synes faktisk det er lidt hyggeligt at gå og "passe på" deres damer i klubben. Men men hvad hjælper alt dette mon, men om ikke andet har vi jo dialogen (som nok er for sent) plus får afleveret sin mening på en bredere måde end kun "det sædvanlige sladder og brok i hjørnerne", som mange desværre går rundt og dyrker.
Kom dog frem med Jeres mening tennisvenner med eller uden dit navn. Men hvem ved måske klinger det lidt mere med ... ;-)

Mange hilsner
Henriette
Katrine Christensen
Underskriftindsamleren

#11 Match tie-break i stedet for et tredje sæt

2012-12-08 11:43

Jeg har netop set de beregninger, som Svend Andersen har lavet på baggrund af holdturneringen udendørs, for hvor meget man kan spare i gennemsnit i hver holdkamp ved at indføre match tiebreak i stedet for et tredje sæt.

Hans beregninger viser at der i gennemsnit kun vil blive sparet 20 minutter i hver holdkamp på at ændre formatet og indføre match tiebreak i stedet for et tredje sæt.

For mig er det til grin, at man i gennemsnit kun kan spare 20 minutter med et tiltag, som vækker så meget harme!