afskaf pension til folketingsmedlemmer

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen afskaf pension til folketingsmedlemmer.


Gæst

#176

2013-04-17 13:46

Kan ikke se hvorfor de skal have en anderledes pension end hele den danske befolkning...

Gæst

#177

2013-04-17 16:05

Ja ja vi andre knokler og får bare 19000 kr om måneden inden skat

Gæst

#178

2013-04-17 17:40

Ja lad os håbe, at folk får øjnene op for, at det ikke er i orden ,at politikerne skal sikre sig selv og deres familier , for resten af livet, imens resten af hr og fru Danmark skal spare, og der bliver skåret ned på alt, undtagen på deres løn og pension.

Gæst

#179 Re:

2013-04-17 17:56

#16: christian -  

 

ja gad vide om de har overset det som du nævner, for det er jo ikke det der er aktuelt, så må vi jo gøre dem opmærksom på det

Gæst

#180

2013-04-17 18:44

The laws thay make should apply to Them that make Them .

Gæst

#181

2013-04-17 19:20

folketingsmedlemmer har travlt med at skaffe sig bedre betingelser end for os andre, - os som der netop har sikret deres taburetter!!!

Gæst

#182

2013-04-18 04:38

Jeg håber, at der kommer mere opmærksomhed på hvad der sker på Borgen. At det ikke kan været et tag selv bord.

Gæst

#183

2013-04-18 04:48

Jeg synes det er en fed ide de tjener mere end os andre så de kan sku selv spare op også skulle virkelig strammes op på mange af de andre tilskud og fra trædelses beløb de får hvis det blev gjort så ville der være flere penge i stats kassen og vi skulle ikke spare sådanne på unge og ældre området.
kim1a

#184 Overvej dog lige

2013-04-18 05:58

hvad lavtlønnede beslutningstagere tager af beslutninger - tror I de bliver mere åbne for bestikkelse/gaver/løsninger som gavner dem selv?

Jeg tror ikke løsningen er at flytte dem på folkepension. Mange steder i det offentlige får man 17% i pension - hvad får politikerne. Hvor er facts?

Gæst

#185 er du i folketinget?

2013-04-18 11:08

#183: -

http://www.enhedslisten.dk/faktaomministerpension

hvis en minister bliver 62 får de pension uanset om de er i arbejde, vel at mærke fuld pension på 31000 pr md men kan opnå helt op til 69000 om måneden, skattefrit, kan du nævne en stilling hvor man opnår dette efter blot 2 år på posten uden selv at skulle betale til det?

hvornår kan du få pension? også når du er 62 år? hvem i samfundte kan gå på pension som 62 årig? får dine børn så også 15000 om året fordi du er fyldt 62 år?

tjek linket herover det er taget fra EL-s side og er kolde facts.

 


Gæst

#186 Re: Overvej dog lige

2013-04-18 11:10

#184: kim1a - Overvej dog lige

hvor får de 17% når de fylder 62 uanset om de er i arbejde? jeg kender ingen steder og læg mærke til at de får 17% som en del af lønnen hvor de selv betaler en del også, men der er tale om en tidsfristet ordning hvor du ikke får livsvarig pension som vore kære politikere får, og hvem får derudover 15.000 om årte til deres børn?

Morten

#187

2013-04-18 13:31

Det er så ubegavet!!!

Vi vil gerne have de dygtigste, mest kompetente mennesker til at varetage styringen af landet. Men vi vil ikke betale for det. Hvis vi vil have kloge hoveder til at arbejde 60-70 timer om ugen, risikere at blive hængt ud på forsiden af Ekstra Bladet, og leve med risikoen for at stå arbejdsløs efter et folketingsvalg, så skal vi betale for det.

Hvis vi vedtager de ændringer, som foreslås her på siden, så vil INGEN påtage sig jobbet som folketingsmedlem. Vi får hvad vi vil betale for. Ikke mere.

Det er klassisk dansk Jantelov. Mig, mig, mig.

Folketingsmedlemmer skal have pension, fordi de er på valg hvert fjerde år. De har en langt større job usikkerhed end en gennemsnitlig dansker. Og så har de det mest utaknemmelige job. Jeg tror ikke, der er mange af de kritiske skribenter her inde, som ville bytte.

Gæst

#188 Re:

2013-04-18 15:15

Men vi får jo ikke de dygtigste eller de mest kompetente. Og de har selv valgt deres i forvejen virkeligt vellønnede job, så det er svært at få ondt af dem. De bør mærke en flig af hvordan borgerne i dette samfund lever. Helt uden at få en vis legemsdel lueforgyldt. Med fede lønninger får vi ikke nødvendigvis de dygtigste. Men helt klart de grådigste.

Gæst

#189 Re: jantelov

2013-04-18 18:28

#187: Morten -

på sin vis har du ret, men nu drejer det sig jo ikke om deres løn, derimod om den pension de forgylder sig selv med og samtidig skærer ned på hvad vi andre skal have, har du nogen sinde hørt at de har vist gode eksempler selv? de har en alt for god ordning hvor både du og jeg skal spare men de uden tøven øger deres udgifter.

hvor mange virksomheder har en ledelse der koster ca 1 milliard om året i lønninger og pensioner?

hvor mange virksomheder sikrer deres medarbejdere så når de efter blot to år bliver sat på porten får de en livslang pension og en to årig løn tilsvarende den de havde uanset om de tjener penge eller ej?

hvorfor skulle vi forgylde nogle som hvis de fik de forhold, som jeg tilbydes efter et helt liv at have arbejdet og betalt skat, ikke ville kunne overleve? er det jeg betaler til samfundet ikke det værd som de bidrager med? er jeg ringere end dem? eller er de mere end mig? det drejer sig kort og godt om at hvis de fik de samme forhold ville der være mere retfærdighed i det, jeg tager ikke bare en privat jet fra Grønland til 900.000 hjem når jeg synes det, men det gør ikke noget at de gør det, og synes du ikke at når man får mere end en million om året så kunne man selv spare lidt op til sin alderdom?

det har slet ikke noget med janteloven at gøre, det er slet og ret bare så uretfærdigt at vi ikke har den mindste indflydelse på denne udgift og vi siger heller ikke at de ikke skal have pension, vi siger blot at de kan få det på lige vilkår som resten af befolkningen.

men ok jeg giver dig ret i at det er et lidt utaknemligt job de har valgt, men  synes du de har gjort det godt?


Gæst

#190

2013-04-18 21:51

Nej de SKAL sgu IKKE de GÅR SATME NOK I FORVEJEN, det er sgu noget svineri at de skal have det...

Gæst

#191

2013-04-19 05:45

Jeg synes så afgjort Danskerne skal se at skrive under. Det er ikke for tidligt der bliver rørt ved dette. Hvorfor skal folketingsmedlemmerne sidde med snablen i pengekassen både før og efter Borgen. FY FØJ


Gæst

#192

2013-04-19 08:08

ja de sku prøve at eksistere for de almisser de vil reducere....de får en ALT for høj løn, derfor er de bare så højrøvede allesammen uden undtagelser.

Gæst

#193

2013-04-19 15:09

Jeg er fuldstændig enig

Gæst

#194

2013-04-19 15:12

De tager fra de underbemidlede for at hytte egen skind...Ulogisk i min verden.

Gæst

#195

2013-04-20 05:36

Nu må de da stoppe med at de bare tager til dem selv de stjæler folkets penge !.
Brian Røgind

#196 Re: Gæst.

2013-04-21 01:49

#177: -

Ja og når man så tænker på alle deres skattefrie vederlag, som de også rager til sig gennem karieren i folketinget, her er der da meget at spare pension sammen af.
Har de siddet i folketinget 20 år så vanker der en folketings pensoin på ikke under 31.900 om måneden. Har de oven i hatten været så heldige at have været minister længe nok, så kan de yderlige hæve  26.090 om måneden. De har stor sansyneligvis også andre pensioner.
Lønninger i folketinget kig under dokumenter.
Og har de så været smarte nok til, lige skynde sig en tur til EU. Så er der ren luksus pension i vendte oven i det hele, jeg tør ikke helt sætte tal på, for EU har meget hemlighedskræmmeri om kring dette.
Men deres lønninger fejler bestemt ikke noget, EUs mindste løntrin 1. 26.494 – 29.978. løntrin 16. 170.035 – 183.396 om måneden. Sådan ca. hvad en førtidspensionist får om året, og et pænt stykke over en folkepensionist uden tillægspensioner, og over det halve hvad kassedamen får i løn årligt. Så kan man da godt blive lidt deprimeret.
En som Ritt Bjerregaard Har et godt stykke over 750.000 i pension årligt, nok nærmere millionen. Folketings, minister, EU, overborgmester, og med rimelig sikkerhed også anden pension. Altså en pæn direktørløn i pension. Det er vi mange der synes er unfair.

Brian. R

#197 Re: Re: Overvej dog lige

2013-04-21 02:20

#186: - Re: Overvej dog lige

Du kan lige få lidt oplysning her. der er himmel vid forskel på at være offentligt ansat og så sidde i folketinget. har et folketingsmedlem været minister får de 15.593 til hvert af deres børn årligt. Margrethe Vestager vil ikke lave det om, for da hun blev spurgt svarede hun! nej for sådan er det jo.

Efter 20 år på Christiansborg har selv det mest uduelige folketingsmedlem ret til en pension på 31.900 kr. om måneden, når vedkommende runder 60.

En minister kan derudover få op til 26.091 kr. om måneden i ministerpension, og så må de gerne ...arbejde ved siden af uden at dette har nogen betydning for udbetalingen.

 

Til denne liste skal det siges at flere af disse politikere også får udbetalt store summer i løn uden at dette har en konsekvens for nedenstående pensionsbeløb.

.

Hovsa, Margrethe vestager, som fik afskaffet efterlønnen får i disse spare tider selv. 7094 kr. pr måned. i ministerpension, allerede nu, fordi hun har været minister tidligere. Og det er vel at mærke oven i den løn hun får som ny minister.

 

Niels Helveg Petersen, 71 år.

Har fået ministerpension siden 2004. Får 22.621 om måneden i ministerpension samt 31.900 kr. om måneden i pension fra Folketinget.

I alt 54.521 kr. om måneden.

 

Hans Engell, 61 år.

Politisk kommentator. Har modtaget ministerpension siden 1993.

Får 26.091 kr. om måneden i ministerpension.

 

Helle Degn, 63 år.

Har modtaget ministerpension siden 1996. Får 7.405 kr. om måneden i ministerpension samt 31.900 kr. om måneden i pension fra Folketinget.

I alt 39.305 kr. om måneden.

 

Ole Stavad, 61 år.

Har modtaget ministerpension siden 2004. Får 13.991 kr. om måneden i ministerpension samt 31.900,- kr. om måneden i pension fra Folketinget.

I alt 45.891,- kr. om måneden.

 

Jacob Buksti, 62 år.

Har modtaget ministerpension siden 2007. Får 8.699 kr. om måneden i ministerpension samt 31.900,- kr. om måneden i pension fra Folketinget.

I alt 40.599,- kr. om måneden.

 

Pia Gjellerup, 50 år.

Chefstilling i DJØF. Har modtaget ministerpension siden 2003.

Får 7.094 kr. om måneden i ministerpension.

 

Poul Nielson, 67 år.

Har modtaget ministerpension siden 2004. Får 21.571 kr. om måneden i ministerpension samt 31.900,- kr. om måneden i pension fra Folketinget.

I alt 53.471,- kr. om måneden.

 

Svend Erik Hovmand, 64 år.

Har modtaget ministerpension siden 2007.

Får 21.571 kr. om måneden.

 

Svend Aage Jensby, 69 år.

Har modtaget ministerpension siden 2005.

Får 9.723 kr. om måneden.

 

Tove Fergo, 63 år.

Præst. Har modtaget ministerpension siden 2006. Får 13.991 kr. om måneden i ministerpension samt 31.900,- kr. om måneden i pension fra Folketinget.

I alt 45.891,- kr. om måneden.

 

Britta Schall Holberg, 68 år.

Har modtaget ministerpension siden 1989.

Får 15.279 kr. om måneden.

 

Mogens Lykketoft, 64 år.

Har modtaget ministerpension siden 2004.

Får 26.091 kr. om måneden.

 

Henrik Dam Kristensen, 53 år.

Har modtaget ministerpension siden 2004.

Får 17.436 kr. om måneden.

 

Elsebeth Gerner Nielsen, 50 år.

Leder af Danmarks Designskole. Har modtaget ministerpension siden 2003.

Får 7.094 kr. om måneden.

 

Marianne Jelved, 66 år.

Har modtaget ministerpension siden 2004.

Får 26.091 kr. om måneden.

 

Mimi Jakobsen, 61 år.

Direktør i Red Barnet. Har modtaget ministerpension siden 1997. Får 26.091 kr. om måneden i ministerpension samt 31.900,- kr. om måneden i pension fra Folketinget.

I alt 57.991,- kr. om måneden.

 

Jytte Hilden, 67 år.

Har modtaget ministerpension siden 1998. Får 15.279 kr. om måneden i ministerpension samt 31.900,- kr. om måneden i pension fra Folketinget.

I alt 47.179,- kr. om måneden.

 

Ritt Bjerregaard, 69 år.

Har modtaget ministerpension siden 2004. Får 17.660 kr. om måneden i ministerpension samt 31.900,- kr. om måneden i pension fra Folketinget.

I alt 49.560,- kr. om måneden, udover det får hun også pension fra EU.

 

Frank Jensen, 49 år.

Overborgmester i København. Har modtaget ministerpension siden 2004.

Får 17.436 kr. om måneden.

 

Lone Dybkjær, 70 år.

Har modtaget ministerpension siden 2006.

Får 10.206 kr. om måneden.

 

Poul Nyrup Rasmussen, 67 år.

Formand for Europæiske Socialdemokrater. Har modtaget ministerpension siden 2004. Får 26.091 kr. om måneden i ministerpension samt 31.900,- kr. om måneden i pension fra Folketinget.

I alt 57.991,- kr. om måneden.

 

Carsten Koch, 64 år.

Direktør i pensionskasse. Har modtaget ministerpension siden 2002.

Får 17.436 kr. om måneden.

.

Henrik Jensen.

Udgifter til indenlands transport: ca 10 mill.

 

Folketingets udgifter i alt (løn pension m.m.) :

2008: 675.345.000,-kr

2009: 791.374.000,-kr

...2010: 724.600.000,-kr (bevilling)

Dette er udgifter før institutioner underlagt folketinget.

.

Folketingsmedlemmerne får dækket udgifter til offentlig transport i forbindelse med deres politiske arbejde her i landet. De får derfor frikort til DSB, Movia og Metroen. Desuden betaler Folketinget udgifter til transport med bus, færge og på visse strækninger udgifter til taxa eller godtgørelse for kørsel i egen bil. ...Desuden dækkes udgifter for kørsel over Storebælt og Øresund. Endelig betaler Folketinget for medlemmernes indenrigsflyrejser.

.

Brian.

Til orientering får jeg førtidspension

9031,oo kr. om måneden+3007 kr i anden pension. i alt 12.038 kr. om måneden. Efter skat.

Det minder bestemt ikke om minister pension eller folketings medlemmers pensioner.

og alt hvad jeg ellers ville få af anden indkomst ville blive modregnet .

Og hver en krone min kone tjener mere end hun gør nu ville reducere min grund pension.

.

Her er linken. Kopier den og gå ind og skriv under.

...http://www.skrivunder.net/signatures/afskaf_pension_til_folketingsmedlemmer/start/480

Der skal mange flere underskrifter til før vi kan kræve en folkeafstemning om emnet

så vær med : SKRIV UNDER: Lad os få afskaffet ministerpensionen. En hver kan jo se at de i forvejen får,

næsten 3 gange så meget i pension som den almindelige Dansker. Flere af dem får også pension fra EU. og andre ben, som ikke bliverr modregnet.

.

HVAD GÅR DENNE GRUPPE UD PÅ?

 

Det handler om Skatteyderbetalt minister-pension.

 

Folketinget har for nyligt fremlagt et forslag der effektiv afskaffer folkepensionen som den er i dag for alle danskere. Dette fordi der ikke længere er råd til denne.

 

HVAD BETYDER DETTE?:

Det kommer til at betyde, HVIS det gennemføres, at alt hvad du har betalt til en pensionsordning gennem din fagforening/a-kasse, risikerer helt at forsvinde ned i statskassen.

 

Samtidig, vil ministrene som kommer med dette forslag, stadig have skatteyderne (altså dig & mig) til at fortsætte med at betale for deres pensioner.

 

DET ER DETTE DENNE KAMPAGNE ER IMOD!!

Der skal jo være ligevægt i samfundet, så hvorfor skal ministrene beholde deres pensioner når de nu vil afskaffe vores ???

 

DET HANDLER IKKE OM LØNNINGER!

At være politiker er jo ikke et 7-15 job, og de lønninger som udbetales er ikke relevante for denne kampagne.

Ej heller om det er fair at politikerer jagtes i pressen, og får deres liv udstillet offentlig.

 

Det går slet og ret ud på: ALLE SKAL VÆRE LIGE & LOVEN SKAL VÆRE LIGE FOR ALLE.

__________________________________________

 

Hvorfor skal folketingsmedlemmer have pension og slippe for at betale til efterløn? de kan få den pension vi andre får, og ved samme alder, så viser de et godt eksempel og vil gøre mere ud af pensionerne.

 

Det hele handler om: Skatteyderbetalt pension

 

En politiker har ret til folketingspension, når han/hun har været ordinært medlem af Folketinget i mindst 1 år.

 

Pensionen ydes fra 60-årsalderen. Fra år 2019 stiger pensionsalderen for folketingspolitikerne gradvist til 62 år.

For resten af befolkningen stiger pensionsalderen til 67 år.

 

Politikerne skal altså arbejde fem år mindre end de skatteydere, der forsørger dem.

Folketingspensionen udgør maksimalt 285.314 kr. pr år. Ministerpensionen udgør 306.456 - 344.400 kr. om året afhængigt af, om man er under eller over 65 år.

Det maksimale loft over kombineret folketings og ministerpension udgør 523.290 kr. pr. år. Det svarer til over 43.000 kr om måneden.

 

Mange politikere har flere sideløbende skatteyderbetalte pensioner.

 

EU-politikerne har rene luksuspensioner.

Almindelige folkepensionister, ej heller førtidspensionister kan være med her.

Førtidspensionister bliver endda modregnet alt efter ægtefældens indkomst.

Så vær med til at få rettet på denne forskel ved at gå ind og skrive under

100.000 underskrifter kan vi kræve en folkeafstemning om emnet

Brian. Røgind

#198 Re: Morten

2013-04-21 03:37

#187: Morten -

Alle firmaer vil gerne have de klogeste hoveder. Er man selvstændig arbejder rigtigt mange over 60 -70 timer om ugen. Grundet mange ting er de heller ikke sikre på at have noget firma fire år fremme. Det er der kun de multinationale der er, fordi de ikke betaler eller kun betaler meget lidt skat her i landet.

En almindelig arbejdsmand der overarbejde til op mod 50 - 60 timer, er sg da heller ikke sikker på at have noget job efter 4 år, og så går der nul pension på kontoen, med mindre man betaler ind selv. Det samme for den selvstændige.

Folketingsmedlemmers løn er rigelig høj til at de kan indbetale pension lige som alle andre, og fordi man har været minister skal man da ikke forgyldes i hoved og r-v, plus deres børn.
Desuden får de eftervederlag op til  tre år efter de er røget ud, et år mere til at søge arbejde i, end den almene danske, så du betaler skam for at de går arbejdsløse. Og vederlaget får de endda selv om de er kommet i andet arbejde, samt at vederlagets størrelse er en hel del større, end arbejdsløse hr Hansens understøttelse. Sådan er der da ingen andre der bliver fyrret der bliver belønnet, selv om de har været ansat samme sted i mange år. Selvfølgelig med mindre man er bankdirektør.

Det med det mest utaknemmelige job, ved jeg ikke . Hvad med kloakrenserene, eller skraldemændene, ja selv politiet. Dårlig løn, lav pension, dårlige arbejdsvilkår.
Og det med jantelov, mig, mig, mig. Må du længere ud på landet med, for ser du på politikerene, så er det der, der er noget galt, de forlanger alle andre går ned i løn, skære ned på efterhånden ikke eksisterende velfærd, men kan godt bevillige sig selv lønforhøjelser der siger spar to, rejser verden rundt på luksusklasse med ægtefælde. Osv. på befolkningens regning. Så hvordan var det lige med den jantelov.


Gæst

#199

2013-04-21 11:17

De skal kun have for god indsats, det vil sige, ikke en skid.
EMW
Gæst

#200

2013-04-21 12:00

Før var det et æresværv, uden høj aflønning og pension, for de fleste, at være politiker, og de søgte at holde en "ren sti" og være rimelig forbilledlig ( dog altid brådne kar!), men i dag er det ren økonomisk gevinst for den enkelte, og derfor græd Nyrup, da han tabte, og Jelved blev gal over at miste muligheden for et godt lønnet job i euro-banken, da vi stemte NEJ,og Løkke syntes det var ganske rimeligt både at have ministerbil med chauffør, og dog lade borgerne betale for et hotelværelse,vin m.m.,skønt han kun var ca.½ time hjemmefra. Vore politikere trænger til, at befolkningen gør modstand mod deres eskapader! (EMW)