Det grønne område ved Vejen Hallen

Det grønne område ved Vejen Hallen / Beskeder / Dit høringssvar tæller / Kommentarer

Gæst

2025-03-21 05:57

Hej.
Ikke for at sammenligne Vejen med New York, men man kan godt drage paralleler, i ca 1850 må politikerne og befolkningen ha haft samme diskussion om etablering af Central Park lige midt i byen. Men der var der modige og fremsynede folk som i stedet for asfalt og betonklodser så muligheden i et åndehul og rekreativ område midt i byen til gavn for befolkningen og dyrelivet. Det muligt at dyrke sport og legpladser til børn og dyreliv.
Tænk ikke så kortsigtet, hvad der gavner nu, men hvad vi kan gøre for folk i Vejen by i fremtiden. Der var en, der spurgte om jeg var imod byudvikling, og der er jeg ikke, jeg spurgte ham om han gik ind for naturafvikling. Må du få en smuk fremtid i Vejen by. Tonny Schwartz

Gæst

2025-03-21 06:21

Hej Laila
Jeg har sendt følgende høringssvar - tak for et stort arbejde!

Emne: Høringssvar vedr. ændring af kommuneplan – Bevarelse af rekreativt område ved Vejen Hallen

Kære Vejen Kommune

Jeg ønsker hermed at indsende mit høringssvar i forbindelse med den foreslåede ændring af kommuneplanen, der muliggør boligbyggeri midt i det grønne rekreative område ved Vejen Hallen.

Jeg er stærkt imod denne plan, da den vil have negative konsekvenser for byens borgere og for Vejen som helhed.

1. Forringelse af et vigtigt rekreativt område
Selvom boligbyggeriet ikke erstatter hele det grønne område, vil det markant ændre og forringe dets værdi som rekreativt område. Når et grønt område påvirkes af bebyggelse, mister det sin sammenhængskraft og funktion som et frit tilgængeligt fællesområde. De tilbageværende grønne områder vil opleves som mindre tilgængelige og frie hvilket vil mindske deres rekreative værdi.

2. Risiko for fortrængning af fritids- og idrætsliv
Området omkring Vejen Hallen er et af de vigtige historiske og kulturelle samlingspunkter for samvær, idræt, leg og friluftsliv i byen. Med boliger midt i det rekreative område opstår der en risiko for, at aktiviteter må begrænses på grund af støjgener eller hensyn til de nye beboere. Det kan føre til mindre brug af området til det formål, det oprindeligt var tiltænkt.

3. Mindre attraktiv bymidte
Grønne områder tæt på bymidten er en afgørende faktor for at skabe en levende og attraktiv by. At placere boliger midt i et rekreativt område kan gøre bymidten mindre indbydende og mindske dens appel både for nuværende borgere og potentielle tilflyttere. Planen risikerer at svække byens attraktive profil.

4. Risiko for øget trafik og færre frie arealer
Et boligområde vil betyde øget trafik, parkeringsbehov og infrastruktur op af det rekreative. Dette kan forringe områdets frie arealer, tryghed og anvendelighed, for Troldeparkens brugere og skovens naturværdi generelt.

5. Alternativer til placeringen af boligerne
Jeg forstår behovet for byudvikling, men det bør ske på en måde, der respekterer byens nuværende kvaliteter og borgernes kultur og historier. I stedet for at bygge midt i et rekreativt område bør kommunen undersøge alternative placeringer, hvor boliger kan opføres uden at gå på kompromis med byens grønne rum og fritidsmuligheder.

Hvem er denne byplanlægning egentlig til for?

Kommunen bør være ærlig og tydelig omkring sine prioriteringer: Er Vejen en by, der planlægges for borgernes trivsel, fællesskab og livskvalitet – eller for økonomiske interesser? Når vores grønne frirum mister værdi til fordel for boligbyggeri, mister vi ikke bare et stykke græs og nogle træer. Vi mister et samlingspunkt, et åndehul, et sted hvor børn leger, unge mødes, og ældre nyder naturen.

Men vi mister også noget større: Vi mister historie og sammenhængskraft. Dette område har i generationer været en naturlig del af byens liv og identitet. Det er her, vi har dyrket sport, fejret fællesskabet og skabt minder. At bygge boliger midt i det betyder, at vi forandrer Vejen på en måde, der ikke kan gøres om - og at nuværende borgere ikke oplever respekten fra Vejen kommune omkring noget større end penge.

På baggrund af ovenstående argumenter opfordrer jeg kommunen til at genoverveje denne plan og bevare det rekreative område i sin helhed til glæde for nuværende og fremtidige generationer.

Med venlig hilsen
Lene Søllingvraae

Gæst

2025-03-21 06:25

Efter hånden som Vejen vokser, vil et grønt område, i forbindelse med Anlægget, inde i byen være et kæmpe aktiv for kommende generationer. Det vil jo aldrig kunne genskabes når først der er bygget højhuse.
Det vil være en kæmpe fejltagelse.

Gæst

2025-03-21 07:12

Det er et fantastisk dejligt grønt område/ oase i Vejen.
Undrer mig over, at et område, hvor så mange dejlige oplevelser kan nydes, skal ødelægges af et boligbyggeri.

Gæst

2025-03-21 07:20

Lad nu være med at ødelægge det grønne område. Der er andre steder i byen der er bedre til byggeri.

Gæst

2025-03-21 08:41

Byrådet skal bare holde fingrene væk fra vejen hallen og fra det grønne område det er noget af det sidste gamle kultur/ bygninger der er tilbage i vejen også er der mange der bruger hallen hilsen Frank
Tokl

2025-03-21 11:57

abcdef

Vi skal selvfølgelig besvare område ved og omkring Vejen Hallen. 

Der mangler helt klart et grønt område og aktivitets-område i og ved Vejen.

Vi kommer jo bare til at ligne en "satelitby", hvis vi bare bliver ved at bygge og der ikke tilføres nogle grønne "pletter, hvor man evt kan flette ungdoms aktiviteter ind, såsom skatebaner og måske et område hvor man kan skøjte....... Der er jo måske nogen som husker vores skøjtesø nede bagved Egely!? Vi behøver jo ikke ha det hele liggende oppe i VIC!!?? 

Man kunne måske også tænke lidt "skævt" og så nytænke vores udendøres scene ind i et større perspetiv og planlægning?! Blot en tanke?

Og som en nævner i et tidligere opslag, brug f.eks Thams grunden til at bygge på? 

Gæst

2025-03-22 06:51

Det er ikke hensigtsmæssigt, at bebygge hele midtbyen, der skal også være grønne områder. Og så skal det ikke være folk fra andre byer, der skal bestemme hvordan Vejen by skal være.

Gæst

2025-03-23 07:08

NEJ tak til bebyggelse ved det grønne område ved Vejen hallen. Det er et unikt rekreativt område som vil blive negativt påvirket, i værste fald ødelagt af dette. Rigtig mange mennesker og dyr bruger området - og det vil gøre uoprettelig skade hvis først der tillades byggeri i området.
Området skal udvikles til gavn for alle kommunens borgere. Eksempelvis kunne en stor vandlegeplads og et par xl madpakkehuse skabe liv og glæde og et område med blomsterbede og bænke til afslapning. En multibane.
Laila Højgaard Hansen

Underskriftindsamleren

#10 Re: Hej Tonny Har du sendt det til høring? :)

2025-03-24 20:19

#1: -  

Laila Højgaard Hansen

Underskriftindsamleren

#11 Tak for opbakningen :)

2025-03-24 20:20

#2: -  

Laila Højgaard Hansen

Underskriftindsamleren

#12 Fuldstændig enig :)

2025-03-24 20:21

#3: -  

Laila Højgaard Hansen

Underskriftindsamleren

#13 ja du har ret, sundt for sjælen:)

2025-03-24 20:23

#4: -  

Laila Højgaard Hansen

Underskriftindsamleren

#14 Du har ret :)

2025-03-24 20:24

#5: -  

Laila Højgaard Hansen

Underskriftindsamleren

#15 Ja det er vores sociale dna.:)

2025-03-24 20:25

#6: -  

Laila Højgaard Hansen

Underskriftindsamleren

#16 Ja det kunne blive et attraktivt område for generationer på tværs :)

2025-03-24 20:28

Laila Højgaard Hansen

Underskriftindsamleren

#17 Vi må håbe nogle fra Vejen stiller op til byrådet eller at nye kræfter prioriterer anderledes :)

2025-03-24 20:30

#8: -  

Laila Højgaard Hansen

Underskriftindsamleren

#18 Bedre kunne det ikke siges :) Det er nemlig unikt og skal integreres helt med Vejen anlæg :)

2025-03-24 20:32

#9: -  

Betalt Annoncering

Vi vil reklamere for denne petition til 3000 mennesker.

Lær mere...