Cøliaki - Giv os vores merudgift tilbage!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Cøliaki - Giv os vores merudgift tilbage!.

Alette

#26

2016-10-25 21:56

Fordi cøliaki er livslang. Fordi cøliaki har en vis arvelighed. Fordi eksperter her til lands på området cøliaki ikke er så meget eksperter endda og da slet ikke hos Ankestyrelsen. Fordi glutenfri produkter er latterlig dyre iforhold til når der handles ind i hos naboerne i Sverige. Fordi i Sverige får en cøliaki patient tilskud til selv tandlæge. Fordi hvis tilskuddet skal tages fra cøliaki patienten kræver vi at afgiften på glutenfri produkter tilsvarende nedsættes! Fordi ellers er der store chancer for at mange ikke kan overholde deres glutenfri diæter OG så er der udsigt til virkelig store omkostninger når dee skal behandles for de alvorlige følgesygdomme der tilkommer cøliaki patienten. Velbekomme!!


Gæst

#27

2016-10-25 22:25

Min datter kan ik tåle gluten og har ik penge til det mad hun kan tåle

Gæst

#28

2016-10-25 23:59

Det er så vigtigt, at støtte og hjælpe de mennesker der er syge/kronisk syge og har brug for livs-nødvendigt tilskud til medicin/kost m.m.
Her bør et tilskud gives og ikke fjernes!

Gæst

#29

2016-10-26 05:12

Fordi alt glutenfri mad, stadigvæk er meget dyre end alm mad, så længe det er det & slet ikke når, de alm daglige vares pris, er det helt klart vigtig at få lidt hjælp til dette, det samme, som dem der får medicin tilskud, da cøliaki er kronisk....

Gæst

#30

2016-10-26 05:26

Fordi min papdatter har denne lidelse og jeg kan se hvordan hun slås med problemerne og skal passe meget på alt hvad hun spiser og hvor dyrt det er at købe ind de produkter hun kan tåle er meget dyre i forhold til andre produkter .

Gæst

#31

2016-10-26 05:58

Da der stort set er gluten i alt mad herhjemme og det så derved er blevet ekstremt dyrt at købe glutenfrit, ja så har jeg faktisk ikke RÅD til at leve glutenfrit. Gluten er noget vi alle sammen udsættes for, i et omfang som IKKE er sundt for os... eksempelvis er der gluten på nachos som er majs chips og egentligt noget en gluten allergiker kunne spise, der er gluten i det meste pålæg, mange krydderier mm. Vi har ikke valgt at blive "syge" af alt det gluten/mel som fødevareindustrien stiver diverse madvarer af med, vi er "bare" reaktionen på et produkt overforbrug, der giver store kropslige/menneskelige og økonomiske omkostninger. For at leve et godt liv i en sund krop, skal en gluten allergiker leve glutenfrit.....det har jeg og andre ikke råd til, selvom vi er uforskyldte i vores lidelse. Altså lever jeg med svært forringet livskvalitet.
Der er tilskud til medicin fra staten, for at kronisk syge kan klare den ekstra økonomiske omkostning det er, hvorfor så fjerne vores tilskud, jeg kan ikke tåle gluten RESTEN AF LIVET!!? Ja vi har brug for glutenfri føde og ikke medicin, men vi blir rent faktisk SYGE af det almindelige mad i andre indtager. Så det er på tide at reagere, vi bliver kun flere og flere ser det ud til.
safir

#32

2016-10-26 07:23

I behøver jo ikke købe færdigprodukter som tortilla og brød, man kan jo bage selv. Kan ikke se at i skal have tilskud til det. Man kan bage et rugbrød for 30 kr. så bag et par gange om mdr. og frys det ned. Der er ikke gluten i kartofler og ris. Om man jævner med mel eller maismel kan være ligegyldig,,, jeg kan slet ikke se problemet. Det er en øvelse som ikke behøver at koste mere end alm. madvarer. 


Gæst

#33

2016-10-26 07:26

Jeg har netop fået konstateret sygdommen og kan se hvor omstændigt og dyrt det er at leve således.

Gæst

#34

2016-10-26 07:56

Fordi jeg inden for de næste år skal flytte hjemmefra og det er ikke helt nemt når det mel og sådan man bager med er dyrt

Gæst

#35

2016-10-26 07:56

Det er sørgeligt at man skal tjene penge
På at folk har en kronisk sygdom det
Skulle koste det samme som alle ander fødevare

Gæst

#36

2016-10-26 08:29

Jeg skrev under, da en i min familie er ramt af cøliaki. Og derfor vil blive ramt af denne beslutning

Gæst

#37

2016-10-26 09:46

Jeg har underskrevet da min niece har cøliaki (hvis det hedder sådan)

Gæst

#38

2016-10-26 10:17

For min veninde og alle der har denne lidelse..

Gæst

#39

2016-10-26 13:15

Fordi cøliaki er en livslangs sygdom. Ikke pjat.
Risikoen for tarmkræft er væsentlig øget ved ikke at få den rette kost og en ubehandlet cøliaki

Gæst

#40

2016-10-26 13:22

Fordi det er en forkert afgørelse Ankestyrelsen har vedtaget. Det er mega dyrt at leve glutenfrit.

Gæst

#41

2016-10-26 13:57

Ellers skal min datter bare til at låne penge af mig om kort tid ;-)

Gæst

#42

2016-10-26 14:51

Har en veninde hvis datter har cøliaki. Det blev heldigvis opdaget ret tidligt, så hun har i dag, ca 2 år efter kostomlægning fået "normale tal", hvor de, da de opdagede hun havde cøliaki, lå langt over hvad der var målbart. (Virkelig skidt).
Men tallene er ikke de eneste der vidner om at kostomlægningen gjorde en forskel. Før havde hun udspilet mave og var bagud med at vokse og tage på, som 4-årig. I dag er hun godt med højde- og vægtmæssigt med sine jævnaldrene og strutter af energi og glæde. En kæmpe forandring!
Men det har krævet en masse energi og penge, at tilegne sig den viden og at ændre på familiens kostvaner. Energi til at omsætte viden i praksis og tjekke hver en madvare for gluten. Og være på forkant og videregive viden til andre, så datteren ikke bliver eksluderet fra fællesspisning og generelt kunne spise "ude" og lært datteren at hun ikke kan spise alle madvarer som andre, uden at få ondt i maven. Penge til at kunne indkøbe disse betydeligt dyrere madvarer, så deres datter kan være så rask som muligt og ikke være præget af de symptomer gluten giver, når man ikke kan tåle det.

Penge regeringen måtte spare på ikke at støtte cøliakiramte nu, kan nemt gå hen og blive en langt dyrere affære i fremtiden. Når ens immunforsvar er svækket, vil andre dårligdomme lettere kunne "komme til". Sygdom koster samfundet mange penge.
De burde se pengene som en investering.

Gæst

#43

2016-10-26 14:56

Det er i det hele taget vanskeligt at leve med. 

Så at tage vores tilskud fra gør det bare indu mere vanskeligt at holde sig fri for gluten. Da det koster en hel del her i Danmark

Hyperrejen

#44 Re:

2016-10-26 15:05

#32: safir -  

 Synes du skulle prøve at leve 1 måned glutenfrit, og vend gerne tilbage med hvor nemt og billigt det var. Evt. gerne med madplan.Vil gerne lære at leve så billigt som muligt, dvs., økonomisk svarende til hvad en der ikke har cøliaki bruger på mad. Håber du vil tage udfordringen op ;) 

Håber at høre fra dig!


Gæst

#45

2016-10-26 15:57

Fordi jeg er enlig mor og pengene er små og vil du have et rundstykke f.eks koster 4 stk 35 kr du kan købe en alm pose til 12 kr til sammenligning og øv den glutenfri smager dårlig ..Nykonstateret cøliaki og har ik lært at bage ordenligt brød endnu .Brødblanding til 35 -40 kr og en pakke knækbrød til 40 kr

Gæst

#46

2016-10-26 16:05

Fordi cøliaki er en varig lidelse, de må have regnet merudgifterne ud fra fra diskount tilbudsaviserne og det holder ikke , det er svært at se at det er lige så billigt, som almindelig mad

Gæst

#47

2016-10-26 16:59

Jeg har selv børn med cøliaki. Hvor af 3 af dem er over 18 år og ingen af dem kan få økonomisk hjælp til deres kost. Det er simpelthen for dårligt.

Gæst

#48

2016-10-26 17:17

Hvis man kan få tilskud til medicin bør man også kunne få tilskud til cøliakikost, da der er en betydelig merudgift til glutenfri produkter. Cøliaki er en kronisk, ikke selvforskyldt sygdom!

Gæst

#49 Re:

2016-10-26 18:10

#32: safir -  

 Tal som du har erfaring med!! Og lad os eksperter på området vide bedst!


Gæst

#50

2016-10-26 18:18

Jeg skrev under, fordi jeg har en kronisk lidelse, som kræver særlig diæt. Det er langt dyrere produkter, desuden skal jeg altid selv medbringe egen kost bla når jeg er inviteret ud til div. fester og arrangementer.