mod vindmøller ved Gammelsø mose / Norfeld

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen mod vindmøller ved Gammelsø mose / Norfeld.


Gæst

#1

2016-01-31 19:20

Kæmpemøllere bør stå ude på havet...ikke på landjorden. De er hørbare, de skæmmer, ikke godt for mange fugle, flagermus. Ud i vandet med dem.

Gæst

#2

2016-01-31 21:02

Kæmpe vindmøller hører til i havmølleparker ikke på land i uberørte naturområder / ynglepladser for dyr.

Gæst

#3

2016-01-31 22:08

Jeg skrev under , fordi landskabet fra Ulvshale og helt ud til Møns Klint er et stykke unik dansk natur. Og så forholdsvis uberørt , som natur nu kan være i et meget ,meget bebygget og opdyrket land.
Området har jeg gået i, kigget på fugle i, og brugt hele kyststrækningen og landskaberne bag kysten som motiv for et utal af malerier og tegninger gennem 30 år. Da jeg flyttede til Spejlsby i 1972 kørte jeg på cykel til Spejlsby Strand og mærkede at i sådan et smukt " Karen Blixen" landskab kunne jeg godt leve. Igennem årene har vore mange mange gæster fra Danmark og udlandet været på tur i netop det område og er lige overraskede over at sådan et sted findes så tæt på vores hovedstad. Havørnene og ravne og glenter yngler i området og havørnene flyver dagligt fra redepladserne i Nordfeld skoven til Ulvshale og Nyord for at fiske og vender tilbage om aftenen. Så store møller vil ødelægge landskaber og udsigter på HELE Østmøn. Lige så snart vi er på den Høje del af Østmøn er der udsigt til Nordfeld området. Det vil skæmme en hel landsdel at sætte kæmpemøller op der. Alt i naturen vil krympe i størrelse i forhold til sådanne kæmpekonstruktioner. Jeg mener vi skal gøre alt hvad vi kan for at passe på det som er Møns kvalitet: Spændende naturområder, og en masse dyr og fugle og plads til turister, som netop kommer for at finde det naturlige, cykle , vandre, bade på øde strande. Hvad med Camønoen . En ny og slet ikke ødelæggende turistmagnet, som allerede omtales rundt omkring i Danmark ? Der er mere end rigeligt af alt det andet andre steder i Danmark og i udlandet. Vi har noget særligt, som vi skal passe meget godt på. Derfor : Ikke flere vindmøller på Møn overhovedet. Og da slet ikke på Nordkysten eller på Klinten , de mest naturlige dele af Møn , som er tilbage. Jeg vil sende en stor engel ud for at beskytte de smukke landskaber langs Nordkysten af Møn.

Gæst

#4

2016-02-01 14:18

Det hører slet ikke til Møn

Gæst

#5

2016-02-01 19:59

Vindmøller er godt men visse steder er de til for stor skade på natur og dyreliv.

Visuelt har jeg ikke så meget imod dem, men det hænger ikke sammen med mange naturområder.


Gæst

#6

2016-02-02 22:14

Store vindmøller på Møn er i strid med kommuneplanens retningslinjer om at friholde kystlandskaberne og herregårdslandskaber for store bygninger og infrastruktur anlæg. Møllerne er uforenelige med målsætningerne for Nationalpark Møn, Camønoen og Biosfære Møn projektet.

Den storslåede og stille natur er Møns største aktiv for os der bor her og for turismen, som mange lever af. En forringelse af naturværdierne kan kun bringe os ind i en "ond" spiral, der fører til yderligere fald i folketallet med deraf følgense serviceforringelser. Det forringer livskvaliteten for langt flere end dem der risikerer at blive ramt af vindmøllestøj og visuelle gener.

Nogen synes at vindmøller er flotte, men ingen kan påstå at 150 m høje vindmøller kan skjules i landskabet, der forfladiges ved disse mastodonter, der vil kunne ses fra kysterne omkring Fakse Bugt og fra hele Høje Møn. Det er et forstyrrende element der trækker opmærksomheden væk fra landskaberne.

Både havørn og rød Glente yngler i området. Begge er lovbeskyttede arter, hvis bestande ikke må forringes. Undersøgelser har vist at især stor-vingede fugle kolliderer med møllevingerne og dræbes i stort tal. Møllerne vil komme til at lægge i fugletrækslinjer - bl.a. svaner, gæs og Traner. Dette kan i sig selv medføre at den lovpligige VVM vil udelukke vindmøller på dette sted.
Det er bevist at Støjbekendtgørelsens modeller for beregning af vindmøllestøj ikke svarer til den støj der måles efter vindmøller er opstillet. Det viser betydelige overskridelser af grænseværdierne for støj, der er voldsomt generende for beboere i afstande op til 1,5 km fra vindmøller og mere, afhængig af vindretning og -styrke. Det har medført, stress og sygdom hos naboer mange steder i landet. Støjbekendtgørelsen udelukker kommunens muligheder for at beskytte borgerne mod støj, hvis målinger viser at grænseværdierne overskrides. Det kan kun ske med vindmølleejernes accept.

Ejendomsværdierne forringes i et større område, så man risikerer stavnsbinding og mister muligheden for at optage lån til forbedring og vedligeholdelse af ejendommene. Bygninger risikerer at gå i forfald. Det vil ikke tiltrække de ressourcestærke tilflyttere, som kommunen ellers satser på.


Gæst

#7

2016-02-02 23:54

Nej til store landvindmøller og ja til havvindmølleparken på Kriegers Flak. Kæmpevindmøller er oprindeligt udviklet til at stå i havet, hvor vinden er kraftigere og mere jævn og hvor de generer mindst.

Gæst

#8

2016-02-04 05:39

Jeg støtter menneskers ret til at bevare er godt helbred

Gæst

#9

2016-02-04 11:21

Store vindmøller hører til på Havet og ikke i folks baghave

Gæst

#10

2016-02-04 14:44

Energispareråd, som regeringen desværre har nedlagt, har udtalt: Det har længe været ambitionen at vindmøller, solenergi og biomasse skal være med til at sikre os en fremtid uden fossile brændstoffer. Men faktisk ligger den helt store gevinst i energibesparelser og højere effektivitet.

Så Vordingborg Kommune fokuserer forkert.

Men det er jo nemmere at lade stå til og lade andre klare sagerne for kommunen. Kommunen bør ikke fokusere på vindmøller, men på energibesparelser, højere effektivitet og ikke mindst rettidig omhu.

Set i kontekst af artiklen i Sydsjællands Tidende, så peger det mere mod, at pengestærke bagmænd har en stærk interesse i at blive rigere og at kommunen derfor øjner en chance for ikke foretage sig noget som helst.

Lyden af stilhed!!

#11 Vi er klar!

2016-02-04 15:25

Four more years, Vordingborg Kommune!!!

- De samme dyr, de samme modstandere, de samme Natura2000 regler, den samme Naturstyrelse.

Hvad kostede Kostervig mon? sikkert ikke under 3 mill. for kommunekassen og måske en mill eller to for investorerne......

 


Gæst

#12

2016-02-05 14:02

Det er fuldstændig vanvittigt at placere så store vindmøller i det skønne område

Gæst

#13

2016-02-05 14:12

Jeg er bestemt ikke imod vindmøller, men de må ikke genere hverken med støj eller skygge.

Gæst

#14

2016-02-05 14:16



Kæmpe vindmøller hører til i havmølleparker ikke på land i uberørte naturområder med bl.a. ynglepladser for havørne. Havørnene kan ses dagligt i Nordfeld skoven, ved Ulvshale og Nyord.

Gæst

#15

2016-02-05 14:43

Fordi store vindmøller hører til på havet og ikke på land. Basta !

Gæst

#16

2016-02-05 14:52

Der er i forvejen 3 store møller tæt på stranden, de nye vil genere hele området og når vi er et natur og turist område er det som man ikke tænker sig om ,det ville være forkert, når man ser alle de fugle træk der kommer over området forstår man ikke tanken.

Gæst

#17

2016-02-05 14:56

Man er jo nok fra Vordingborg Kommune interesseret i, at der stadig kommer turister til Ulvshale.
Turistkontoret har meget travlt med, hvor godt det skal være for dem, der lejer sommerhuse, og sådanne møller kunne måske bremse denne interesse.

Gæst

#18

2016-02-05 15:01

Møllerne er alt for store til land og vil give et stort område mærkbare gener

Gæst

#19

2016-02-05 15:10

 

 


Gæst

#20

2016-02-05 15:12

Til havs med dem.

Gæst

#21

2016-02-05 15:45

Jeg syntes af vindmøller af den størrelse ikke skal stå på land.

Gæst

#22

2016-02-05 15:50

Så store vindmøller bør ikke placeres på land, men til vands.

Gæst

#23

2016-02-05 15:51

Jeg har sommerhus på Hørlukkevej, Ulfshale.
Jeg mener bestemt at så høje møller ikke bør placeres på land .

Gæst

#24

2016-02-05 16:22

Møn er kendt for sin smukke natur og landskab, men så store vindmøller vil i den grad ødelægge dette. Kæmpevindmøller hører ikke til på landjorden. De skal stå ude på havet!

Gæst

#25

2016-02-05 16:29

Det vil være en stor gene når man bor på Ulvshalevej