Underskriftsindsamling imod ny skolestruktur i Silkeborg kommune
Kontakt forfatteren af dette andragende
Utopi at splitte børn ad i de små lokalsamfund. Hvor tingene faktisk fungere.
Det lyder fint at have som mål ikke at lukke skoler - modsat Randers kommune, hvor man prioriterede et ledelsesteam med en skoleleder pr. matrikel, og at personalet ligeledes arbejder på en matrikel. Men hvilke andre muligheder er der end de to? -Har Buskelundskolens og Dybkærskolens fleksible hold på tværs af årgange givet dårlige undervisningsmiljøer, siden denne mulighed ikke kommer i spil? Og er der i øvrigt indhentet erfaringer i forhold til strukturproces fra de kommuner, der har været igennem øvelsen? Lige nu er det rodet nok med ny arbejdstid, reform og øget sygefravær på skolerne. Jeg kender store mængder af forskning, der understreger vigtigheden af fælles vi-kultur, relationer, læreres kendskab og forståelse for den enkelte elev, professionelle læringsfællesskaber, hvor team arbejder tæt sammen, er fælles forpligtet med fælles ansvar for planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning. -Læs også gerne side 17 i Bæredygtig skoleledelse (Hargreaves & Fink). Modsat har jeg ikke kendskab til de gode historier om "cykellærere" og matrikelløse elever. Hvis Silkeborg skal være den første til at skabe sådan en historie, vil der være brug for et langt større planlægnings- og strategiarbejde med inddragelse af ledere, medarbejdere og lokalsamfund.
Håbløse ideer (for jeg håber virkelig det bliver ved det og ikke til beslutninger). Det er New public management og skrivebordsbureukrati af værste skuffe. Det er at sætte børnene og deres familier allerbagerst i køen, når det netop burde være dem, der skulle være førsteprioriteten i denne debat (jeg har endnu ikke mødt bare en der ha været positivt stemt eller følt sig repræsenteret i de hidtidige ideer!).
Når jeg om cirka halvandet år er færdig med mit studie, overvejer jeg kraftigt at flytte tilbage igen. Men da jeg står med en søn med nylig konstateret ADHD, at jeg selv læser til lærer, og jeg ved, hvad skolen betyder for min store dreng, så er muligheden for gode skoler faktisk det, der er afgørende i forhold til, hvor jeg eventuel vil komme til at bosætte mig.
Og for lige at får en anden vinkel på også:
Ellers kan jeg jo altid blive i min nordsjællandske kommune. Tænker bare de har penge nok i kassen i forvejen, og at mit bidrag til kommunekassen kunne gøre gavn andre steder også.
Men jeg rykker ikke hele vores liv til et sted, hvor der ikke vil være gode forhold for mine børn.
| This discussion has been closed. |