Bevar Museum Ovartaci!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar Museum Ovartaci!.


Gæst

#251

2015-06-16 07:02

Det er den mest fantastisk oplevelse og historie at besøge Museum Ovartaci. Og det er en meget betydningsfuld og vigtig historie der bliver fortalt via museet

Gæst

#252

2015-06-16 07:03

Museum Ovartaci rummer en unik samling af kunst udført af patienter indlagt på psykiatrisk hospital i Risskov. En samling som alle kan lære af at se - også personale i psykiatrien - fordi den fortæller om, hvor kraftfuldt patienter gennem kunsten kan formidle deres oplevelse af symptomer, oplevelse af sig selv, af andre og omverdenen - og som vidner om de mange potentialer for at kommunikere, som vi aldrig må overse i behandlingsindsatsen.

Gæst

#253

2015-06-16 10:44

Ovartaci-museet er lige så vigtigt for raske og syge som Louisiana,KØS, Aros, Brandts, Glyptoteket,Skagens museum, Nationalmuseet, Statens museum for kunst m.fl. m.fl. Ingen vil vel drømme om at nedlægge disse. Flyt huset i Risskov til Den gamle by og åbn museet der.

Gæst

#254 Overtossen

2015-06-16 12:00

Trist at lade så spændende et vidnesbyrd om bevidsthed gå tabt. Et spændende og unikt museum som har sin plads i lykkeland.


Gæst

#255

2015-06-16 13:11

Var helt høj i ugevis efter at have besøgt museet. Imponerende, fantastisk, og livsbekræftende. Det vil være den største synd at nedlægge det museum..
Man bliver fyldt med positiv energi af at opleve den kunst

Gæst

#256

2015-06-16 20:56

Fordi psykisk sygdom skal synliggøres og et museum gør folk nysgerrige. Psykisk sygdom er desværre stadig tabubelagt.

Gæst

#257

2015-06-17 08:00

Jeg har besøgt museet, og det gjorde et stort indtryk på mig. Jeg har anbefalet det til mange. Det er absolut bevaringsværdigt.

Gæst

#258

2015-06-17 14:36

Har fået indblik i psykistrien på den hårde måde. Vores søn blev psykisk syg og var indlagt i fire et halvt år. Han har været udskrevet i næsten to år og har det bedre.

Gæst

#259

2015-06-17 15:29

Så det da jeg læste medicin i Århus. Det gjorde stort indtryk. Det er helt uacceptabelt at det påtænkes lukket ned.. Det er en del af Danmarks kultur arv!

Gæst

#260

2015-06-19 12:52

Fordi jeg har besøgt museet flere gange og læst hans bog. Synes det vil være et stort tab hvis museet lukker

Gæst

#261

2015-06-19 14:31

Det virker som det eneste rigtige at gøre, er bare ked af at jeg ikke har hørt om dette museum noget før, det burde jo være med i nogle turist brochurer for hvad Aarhus kan tilbyde kulturelt

Gæst

#262

2015-06-20 06:26

Langtfra alle værdier kan gøres op i øre og kroner. Placér ansvaret for bevarelse af kreative udlevelsesmuligheder!

Gæst

#263

2015-06-20 14:15

Fordi jeg anser Ovartaci og mange af de andre kunstnere der er udstillet på museet som en værdifuld samling af kunst der rummer en vigtig del af den danske psykiatris historie fra nyere tid.

Gæst

#264

2015-06-20 16:05

Forstanderen på Sygehuset Var Min Tipoldefar Albert Lund. Det museum skal bevares for en hver pris. Hilsen Gustav Lund Kusnitzoff.

Gæst

#265

2015-06-20 21:28

Fordi det er et helt unik samling kunst, som viser det menneske som har malt billederne, og hvilken sindstilstand de var i da de skabte deres kunstværk....

Gæst

#266

2015-06-21 19:27

Det er vigtigt at bevare museet i de rette omgivelser. Det må være en pligt for de bevilgende myndigheder at bevarer museet og stedets ånd for eftertiden.

Gæst

#267

2015-06-22 07:24

Jeg synes det er både et unik museum, et museum jeg har lyst til at besøge flere gange og der må kunne være plads til det - det passer så fint ind i de bygninger, hvor mange af kunstværkerne er blevet til.
Ronald

#268

2015-06-22 07:39

Jeg finder det nødvendigt for eftertiden, at dette usædvanlige og enestående museum bevares.


Gæst

#269

2015-06-24 19:35

Jeg kender hospitalet og museet. Har været indlagt nogen få gange. Jeg mener det er ren blasfemi overhovedet at tænketanken om ikke at bevare museet

Gæst

#270

2015-06-29 16:53

Fordi det vil være et stort tab for eftertiden at lukke netop dette unikke museum. Hvis det ikke kan blive hvor det er nu, syntes jeg det skal flyttes til anden plasering eventuelt udvides med flere kunstnere og med mulighed for særudstillinger for nuværende kunstnere.
Kh Hanne Skou Kadziola


Gæst

#271

2015-07-06 07:47

Fordi det er et unikt museum af uvurderlig værdi. Stedet, Bindesbølls unikke bygninger, stedets ånd, hele psykiatriens historie - malerier af patienterne og sidst men ikke mindst Ovartacis unikke historie og samling. Synet på de indlagte fra overlægens synspunkt med fokus på det kreative til at dæmpe sindets oprør. Det er en af de fineste oplevelser jag har haft i nyere tid. En tidslomme til eftertanke. Fantastisk.

Gæst

#272

2015-07-07 10:25

Museet viser hvor fantastisk udtryksfuldt psykiatriske patienter er i stand til at formidle blandt andet smerte, vrede, glæde, klogskab og indsigt igennem kunsten. Ovartachi er helt unik i sin kunst. Fantastisk fremsynet af personalet at give patienterne den mulighed og for alle os andre at opleve stor kunst. Café miljøet er en oplevelse og den måde, der arbejdes på at udsluse patienterne til "normalmiljøet" igen. Museet bør fortsat forblive på hospitalet - det er stor sammenhæng mellem kunsten, museet og bygningerne, som emmer af historien.

Gæst

#273

2015-07-09 07:58

Som nyuddannet, psykiatri-supplerende sygeplejerske fik jeg i foråret 1960 lov at se den lille samling, der på det tidspunkt var på Risskov statshospital. Den gjorde et uudsletteligt indtryk på mig, især Overtecis værker står stadigt levende i min erindring.Jeg synes, det ville være en stor skam, hvis denne samling skulle gå tabt!.en artikel i Weekendavisen gjorde mig opmærksom på sagen. Mvh Hanne Landberg

Gæst

#274

2015-07-28 15:42

Det er vigtigt at have et museum for outsiderkunst. Disse kunstnere er unikke og arbejder udelukkende med det de føler for. Det er ikke mainstreamkunst men inderligt oprigtigt. Emnerne de beskæftiger sig med er ofte livets store spørgsmål og de er fremstillet originalt og meget interessant

Gæst

#275

2015-08-01 16:51

Stedet er guld værd! Forsvinder det, er der også en masse mening og liv der forsvinder med det. Og det synes jeg er svært at bære. Og egentlig også svært at forstå. For HVORFOR??