Undskyldning til godhavnsdrengene

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Undskyldning til godhavnsdrengene.


Gæst

#101

2015-04-23 17:34

Fordi disse mennesker som har været udsat for disse ubehageligheder, fortjener en undskyldning i det mindste af samfundet.

Gæst

#102

2015-04-23 17:34

Simpelthen fordi sagesløse børn er blevet udnyttet på det groveste. De skal have oprejsning, fordi de er blevet uretfærdigt behandlet. Det er uhørt i dagens Danmark, at Kammeradvokaten ikke giver dem deres uforbeholdne undskyldning.

Gæst

#103

2015-04-23 17:35

Jeg var på Kongsdal i Fredensborg det var nogenlunde

Gæst

#104

2015-04-23 17:35

Fordi de to drenge og iøvrigt alle andre indblandede ofre har min dybeste medfølelse og forståelse! Disse mænd har været igennem et helvede i barndommen, som ingen gjorde noget ved og ingen vil tage ansvar for. Jeg er i den grad overbevist om at disse mænd har ret og taler sandt og har både krav og brug for en undskyldning, det er da det mindste staten/de ansvarlige kan gøre, for på bare en lille måde at prøve at rode bod på fortiden, selvom jeg godt ved at den ikke står til at ændre og ikke gør arrene mindre. Så I har min og mine forældres fulde støtte og vi tre vil meget gerne skrive under, hvis det på nogen måde kan være en hjælp. Held og lykke med alt fremover -håber det lykkes for jer!

Gæst

#105

2015-04-23 17:35

Godhavndrengene fortjener støtte i kampen mod det system, de er oppe imod. Sådan må man ikke behandle mennesker i Danmark eller for den sags skyld nogensteder.

Gæst

#106

2015-04-23 17:35

Det er perfidt at politikere ikke kan tage sig sammen til at give en uforbeholden undskyldning for så grove mishandlinger selvom de er foregået for mange år siden. De 4 ministre, der har afslået en undskyldning, er ikke værdige til deres job.

Gæst

#107

2015-04-23 17:38

Fordi det er simpelt hen helt uhyrligt at Den Danske Stat nægter at give nogen form for undskyldning når man tænker på at det faktisk ikke er særlig lang tid siden disse voldsomme hændelser er foregået og at der i Folketinget sidder mange efterkommere, både børn og børnebørn, af de politikere som lukkede øjnene dengang. Folketinget og domstole har så travlt med altid at fortælle os om hvor meget vi skal hjælpe udenlandske statsborgere f.eks. asylansøgere/flygtninge, men når det kommer til at handle om at hjælpe vores egne borgere i en så forfærdelig sag som denne, ja så vasker de alle sammen deres hænder, nej de skrubber dem nærmest, fordi det er der jo ikke noget prestige i overfor udlandet.

Gæst

#108

2015-04-23 17:38

Kæmp vider guys retfærdighed vil sejrer.

Gæst

#109

2015-04-23 17:38

For mig at se er en juridisk forældelsesfrist ingen som helst undskyldning for at en nuværende ansvarlig politiker - Manu Sareen - undlader en undskyldning for forgængeres fejl og forsømmelighed i forhold til svigt af børn, som var overgivet til det offentliges ve og vel.
For mig at se har man som offentlig myndighed en SKÆRPET pligt til at varetage mindreårige børns tarv, og OVERVÅGE at det sker inden for lovens rammer, når man som offentlig myndighed beslutter at de skal være i det offentliges varetægt.
Det forekommer mig derfor ret og rimeligt, og i tråd med "min ret og min pligt" at ministeren tilkendegiver en utvetydig afstandtagen fra fordums urimelige og ulovlige varetægt af værgeløse børn.
Den nuværende minister og hans embedsmænd er naturligvis ikke personligt ansvarlige for tidligere tiders misrøgt, men det vil tjene ministeriet og folkestyret til ære at ANERKENDE og UNDSKYLDE forgængeres mangel på sufficient overvågning og tilsyn.
En evt. retssag kan således have sit udgangspunkt uafhængigt heraf.

Gæst

#110

2015-04-23 17:39

Så stik dem for dælen den undskyldning. Det kan kun gå for hurtigt.

Gæst

#111

2015-04-23 17:40

det er under alt kritik sådan kan man ikke opfører sig, men det er jo bare etniske dansker man behandler sådan. men dem som sidder på magten, er mere fokuseret på at hjælpe illegale indvandre. fy

Gæst

#112

2015-04-23 17:40

Fordi de fortjener deres ret. Og fordi det er ved at være lidt trættende at staten ved hjælp af en noget tvivlsom statsadvokatur altid kan opfinde en eller anden grund til at feje, for staten, pinlige sager ind i glemslens mørke krog. Måske skulle statsadvokaturen bare holde sig til at stjæle pengene fra konkursboer og andre ramte sjæle.

Gæst

#113

2015-04-23 17:41

Ved godt tiden var en anden i 60'erne, men derfor skal man hverken misbrug, mishandle eller misrygte mennesker. Når det nu alligevel skete på Godhavn, og sandsynligvis også på andre børnehjem, skal og bør det offentlige stilles til ansvar for de handlinger, som deres tillidsansatte på Godhavn har udøvet. Man bliver aldrig for stor til en undskyldning, men man bliver den lille, når man undertrykkes!

Gæst

#114

2015-04-23 17:43

Det er for dårligt af systemet, at man ikke kan se bort fra forældelsesfristen i dette tilfælde.
Henriklolland

#115

2015-04-23 17:43

Som gammel Godhavns dreng fra sommeren 1964 til foråret 1967 hos mester Bech . 

Sårene i sjælen forsvinder aldrig, men en undskyldning ville være et lille plaster på såret

som aldrig heles . En undskyldning koster ingen penge. 

 

 Henrik Lindberg-Larsen

Lolland Danmark Guldkant


Gæst

#116

2015-04-23 17:45

Jeg mener, den danske stat (måske daværende Amt) har undladt at føre helt nødvendigt tilsyn med institutionen Godhavn og på grund af det manglende tilsyn, ikke har opdaget, at en stor gruppe børn har været udsat for vold og undladt at få den stoppet. Således har børnene fået varige psykiske skader . Derfor har børnene som minimum krav på en undskyldning uden forbehold. Sager som denne burde ikke forældes. Grove sager.

Gæst

#117

2015-04-23 17:45

Fordi ministeren må tage ansvar.

Gæst

#118

2015-04-23 17:45

Fordi jeg er dybt indigneret over, at ingen øvrighedspersoner tilsyneladende kan forstå, at det ikke i første række drejer sig om penge, men om at det bliver sagt offentligt, hvor dybt kritisabelt der er blevet handlet mod disse små drenge. Venlig hilsen, Inge Pedersen, forfatter.

Gæst

#119

2015-04-23 17:46

Det er ikke det hele der er lige godt.

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2015-04-23 17:48



Gæst

#121

2015-04-23 17:51

Kan det snart blive meget værre ? Jeg skammer mig, så utrolig meget over det officielle Danmark.

Det der skete dengang i Godhavn var ikke i orden - på nogen måde, og det der sker i dag, er slet, slet ikke i orden... men pinligt og sørgeligt!

Jeg håber virkelig I får oprejsning - ønsker jer alt mulig held og lykke i fremtiden!

Med venlig hilsen
Charlotte Heglund


Gæst

#122

2015-04-23 17:56

Jeg synes, det er chokerende og fuldstændig uforståeligt, at de mennesker ikke kan få en undskyldning - og det er en total mangel på forståelse for, hvad det betyder at få den.
leif

#123

2015-04-23 17:59

Det er som sædvanligt, politikere der er svage, og kun tænker på sig selv.


Gæst

#124

2015-04-23 18:01

Jeg håber jeres kamp lykkes, det er det mindste en politiker kan gøre! Men fremfor alt håber jeg at I hver især finder en form for fred med det I har været igennem, så jeres liv i dag kan være det I længtes og drømte om dengang.

Gæst

#125

2015-04-23 18:09

Enhedslisten om Godhavns-sagens afvisning: Det er pinligt for den danske stat

I dag har de såkaldte Godhavnsdrenge fået afvist deres sag om overgreb og misbrug af børn på en række børnehjem ved Københavns Byret, fordi retten har kendt sagen forældet. Socialordfører Pernille Skipper, kalder det en pinlig omgang for den danske stat.

Pernille Skipper siger:

- De overgreb og den mishandling, der systematisk ramte børn i 60’erne og 70’erne var uhyrlig og forfærdelig. Det var uskyldige og forsvarsløse børn, som den danske stat svigtede den gang. Det mindste man kan give dem, er at erkende det ansvar og give dem den undskyldning, de fortjener.

- Godhavnsdrengene har aldrig bedt om store summer eller i det hele taget kroner og øre. Og det selvom deres oplevelser har haft store konsekvenser langt ind i deres voksenliv. Nej, det eneste de har bedt om, er en undskyldning. Og det kan vel ikke være så svært at sige ”undskyld, den danske stat svigtede jer”. For det er jo faktum.

- Jeg begriber ikke, at man fra Kammeradvokatens side overhovedet har nedlagt påstand om forældelse. Det er så kynisk og koldt. Staten har rig mulighed for at lade spørgsmålet om forældelse stå hen i det uvisse, og så lade Godhavnsdrengene få prøvet deres sag. Men det har man åbenbart nægtet. Jeg vil nu rejse sagen overfor socialministeren og opfordre ham til at droppe påstanden om forældelse.

- Godhavnsdrengene har en frygtelig bagage med sig, er blevet svigtet, men de har selv rejst sig op og kræver retfærdighed. Og hvad gør den danske stat? Vender det blinde øje til igen og løber fra ansvaret. Det er pinligt.