BORNHOLM SIGER NEJ TIL TRAFIKFORLIGET 2014 /Bornholm sagt - Nein - zum Verkehrsvertrag 2014
Kontakt forfatteren af dette andragende
Re: Re: Hele Danmark skal skrive under
#22: Florian Eickmann - Re: Hele Danmark skal skrive under
Er ændret i ordlyden :0)
Engang var Bornholm en del af Danmark. Det kunne men se bl.a. på et kort over Danmarks togforbindelser. På lystavlen på Københavns hovedbanegård stod der tydeligt "Bornholm" på afgangstiderne for toget til Ystad, hvor færgen til Rønne befinder sig. Men fra 2017 er det slut. Et folketingsflertal har besluttet at nedlægge den togforbindelse, der gør det muligt for handicappede, for mødre med barnevogne, for cyklister og for passagerer med behov for toilet under transporten at komme til Bornholm.
Hvordan har politikerne tænkt sig, at turismen på øen og pendlingen frem og tilbage skulle kunne udvikle sig under de forhold ? Er politikerne blinde for problemet, fordi de selv kun kommer til øen med fly og på kortvarige besøg ? Mens der postes milliarder til udbygningen af en række togforbindelser i det øvrige Danmark, for at sænke transporttiden mellem de øvrige landsdele med et par minutter, så er der ikke råd til at bruge et par millioner på at bevare togforbindelsen til Bornholm - uanset de problemer det vil afstedkomme for turismen til øen - som er et af øens hovederhverv - og for det flertal af pendlere, som ikke har råd til at flyve.
Folketinget har nok tænkt på, at en trafikal ligestilling for Bornholms vedkommende ville fremkalde et tilsvarende krav fra alle Danmarks småøer. Men der er da en forskel, som ihvertfald kan måles på omfanget af trafik og turisme til øerne. Det er ikke de fastboende på øen, der bliver hårdest ramt. Det er de regelmæssige trafikanter af forskellig slags.
Man kan ikke undlade at tænke på, at med Folketingets beslutning kan staten fra 2017 høste ekstra indtægter fra broafgiften over Øresund, fordi biltrafikken naturligvis vil øges betragtelig. Og det har jo siden broen blev bygget været hele meningen med, at man kun skulle kunne komme til Bornholm via Sverige og ikke direkte fra København. Har man husket at trække de penge fra det beløb, man ikke vil satse på en fortsat togforbindelse til Bornholm ?
Poul Steen Larsen. Bagå 4. 3790 Hasle
Re:
Ikke endnu til rejsebureauer men vi har spredt informationen i de tyske sociale medier som DK-fangrupper på fjæsbogen. Det hjælper meget hvis man kikker på hvor de senest tilkommene på eftermiddagen kommer fra.
Hilser fra Hamborg
Mangler der ikke underskrifter fra vores borgmester og viceborgmester?
Nå, de kommer nok heller ikke
Re: Re: Hele Danmark skal skrive under
#26: Hanne Nimskov - Re: Hele Danmark skal skrive under
Kære Hanne
Ændre bare ordlyden, så der kommer til at stå hele verden:)
Nej spøg til side, det ville da være fint, hvis også Tysker og Polakker og andre interesseret kan skrive under.
Angående resten af Danmark er det jo nok den eneste chance vi har, hvis vi kunne får over 50.000 underskrifter, så politikkerne kunne se, at det ikke kun er de besværlige bornholmer, som er imod forliget.
Men tak for initiativet med denne underskriftindsamling.
vh Henrik
Hilsen http://lajer-design.dk
Ps. en sorgens dag hvis denne færge forsvinder til Sassnitz
Mvh hilsen
Kenn Pedersen
Hej Hanne og tak Florian,
tak for oplysningerne. Jeg læste det på tyske side i facebook - og mine familiemedlemmer, der skrev under, Danmark og Tyskland.
En katastrofe for turister, Bornholmerne og os sommerhusejere.
Vær også sende beskeden til det danske Facebook side - Jeg har ikke found den?!
Har Christansborg drukket for meget hash?!
Nu må det stoppe!
Når nu alle politikerne skal hjem igen fra folkemødet, så blokerer vi lufthavnen og Rønne havn, så kan blive og tænke over tingene :-)
Vi er jo totalt til grin :-(
2850 Nærum
der ikke vil give bornholmerne de samme trafikbetingelser
som det øvrige danmark ,ikke fortjener bornholmernes stemme .Derfor vil jeg opfordre alle bornholmere til at vise deres foragt ved at undlade at stemme, eller at stemme ugyldigt
meiner Unterschrift.Es darf kein Fährstopp
für Bornholm geben.L.G.Monika Decker
| This discussion has been closed. |
Re: Hele Danmark skal skrive under
#15: Henrik O. L. Jørgensen - Hele Danmark skal skrive under
Kære Henrik, jeg kan sagtens ændre ordlyden - men kunne jo ikke vide mig sikker på, at andre udenfor Bornholm, ville støtte - men tak for at gøre mig opmærksom på det. Vores tyske venner har også bedt om at få lov at skrive under - de er jo svært i klemme, når man vil nedlægge vores forbindelse via Sassnitz.
vh Hanne Nimskov