Bevar DR Underholdningsorkesteret

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar DR Underholdningsorkesteret.


Gæst

#751

2014-10-07 05:59

Håber, at orkestret bevares. Det er i min optik fuldstændig ude i hampen at nedlægge det meget velfungerende orkester mod folkets vilje!

Gæst

#752

2014-10-07 06:01

Det er utroligt at der ikke kan findes andre steder. Jeg kunne anbefale mange blandt andet de mange TV programmer, som for mange er ganske overflødige.

Gæst

#753 Er DR stadig folkets Danmarks Radio? Eller bare en medieboble?

2014-10-07 06:03

#1: -  Stadig oftere tænker jeg at DR har mistet forbindelsen til alle os medborgere, modtagere af DR's programmer. Lyt fx mellem linjerne til alle Radioaviser, øvrige nyheder?

Og programmet bag Melodi Grandprixet viste jo en flok DR-ansatte, som kun tænkte på at 'lave det flotteste Grandprix', i stedet for bæredygtighed, fornuftig økonomi, ansvarlighed. Med ledelsens godkendelse! Et supergodt eksempel på en lukket  medie-verden, synes jeg. 

Hvor er DR's overvejelser om det gode liv, om at oplive og oplyse os alle? Hvor er kvaliteten?

Mvh. Pædagog og lærer Anna Sørensen

 


Gæst

#754

2014-10-07 06:06

Fortid, nutid, fremtid det er orkestrets drive.

Gæst

#755

2014-10-07 06:07

Danmarks Radios ledelse virker ukultiveret og mangler helhedstænkning, det kan rettes op, hvis de vil!

Gæst

#756

2014-10-07 06:07

Jeg lytter klassisk musik det meste af dagen, og vil nødig undvære underholdningsorkestret.
Og jeg er meget imponeret over deres alsidighed.

Gæst

#757

2014-10-07 06:12

Stop med at gøre Danmark fattigere og fattigere på kultur.
Leif Jensen

#758 Re:

2014-10-07 06:13

#9: -  

 Underholdningsorkestret skal IKKE lukkes ned, men BEVARES for enhver pris!


Gæst

#759

2014-10-07 07:08

Det ville være et kæmpe tab i den danske kultur, hvis underholdningsorkesteret blev nedlagt, og det ville tabe endnu flere unges interesse for den klassiske musik, og dennes instrumenter!

Gæst

#760

2014-10-07 07:17

Dr Underholdningsorkesteret er ikke kun radioens, men hele Danmarks, og bygger bro mellem forskellige musik typer

Gæst

#761

2014-10-07 08:42

Jag har många vänner som har studerat i
Danmark och kunde aldrig tro att något
liknande ett kulturellt mord kunde hända
i vårat härliga grannland
Med vänlig hälsning Mikael GSO

Gæst

#762

2014-10-07 09:05

Bevar DR Underholdningsorkesteret!!!. Jeg elsker anekdoten om, at Frederik den VI sagde, at ”fordi vi nu er fattige, behøver vi ikke være dumme”. Men det var nu hans fætter, den mere begavede kronprins Christian (VIII), der sagde ”Fattige og elendige er vi. Skal vi nu også være dumme, da kan vi ophøre at være en stat.” Det sagde kronprins Christian som protest, da finansministeren i 1813 ville skære ned på den højere skole. Kender vi det fra nutiden?

Gæst

#763

2014-10-07 09:33

Håber det påvirker politikkerne

Gæst

#764 Re:

2014-10-07 09:47

#755: -  

Det er for mig et spørgsmål, om DR's ledelse nogensinde kan rette op på det eklatante fejlgreb, de har gjort ved at nedlægge et af verdens bedste kammerorkestre, hvilket deres verdenskendte chefdirigent, Adam Fischer kalder dem.

Endnu værre, synes jeg, er det, at DR har været mistænkelig stille om hele denne sag, som har givet mere end 40.000 skriftlige protester fra lytterne og seerne.

Her kunne man næsten sige, at DR bruger Goebbelske metoder (Hitlers propagandaminister).

Hvem det end er, der er den grå eminence bag alt dette og har den egentlige skyld, er (indtil videre) uvist, men det kommer nok for dagen (det er i hvert fald ikke Goebbels).

75 mill. kr. blev givet til den skæggede dame i Melodi Grand Prix. DR Underholdningsorkesteret har måttet undgælde herfor!

På sin vis håber jeg, at DRUO ikke kommer tilbage til DR, men at orkesteret bliver købt af bl.a. erhvervslivet og den brede befolkning - evt. som et aktieselskab eller et interessentskab. Nu har erhvervslivet jo sparet licenskronerne til DR (1.000 kr. årl. pr. erhvervsenhed)!

Og så kan Underholdningsorkesteret jo blive hele Danmarks Underholdningsorkester - dog med undtagelse af DR's !!


Gæst

#765

2014-10-07 10:28

Dansk kultur er på retur. Stop!

Gæst

#766

2014-10-07 10:47

En stor kulturskabt går tabt. Lad også vil ældre have et pragtfuldt orkester at lytte på.

Gæst

#767 Re: Re:

2014-10-08 09:10

#758: Leif Jensen - Re:  

 Kære Leif Jensen,

Jeg sidder lige her og tænker på, at den glitterstads, som fejlagtigt er blevet kaldt Eurovision, men som jo bare er Internationalt Melodi Grand Prix, og som varede én enkelt aften, kostede 350 millioner danske kroner!

DR Underholdningsorkesterets 42 musikere samt dets øvrige ansatte har kostet rundt regnet 21 millioner om året.

350 mio divideret med 21 mio er lig med: 16,66

Hvilket vil sige, at DR Underholdningsorkesteret fremtidigt kunne have bestået i mere end seksten år i forhold til én aftens underlødig glitterstads!


Gæst

#768

2014-10-08 17:05

"Die dumme Daenen", kunne man sige om lukningen af RadioUnderholdningsorkestret, - dermed DR's ledelse-, når man smider dygtighed opbygget over mange år over bord, men det er de nok for begrænsede til at se - hvad skal man gøre ved det ? Hellere bruge millionerne på cirkus til folket, Melodi Grand Prix - det er trist at se.

Gæst

#769

2014-10-08 17:08

....og frygteligt provinsielt...!


Gæst

#770 Re:

2014-10-09 08:57

#768: -  

Banalitet = Melodi Grand Prix, X-Factor = DR.

Tonalitet = DR Underholdningsorkesteret.

Tonedøvhed & kulturblindhed = DR's bestyrelse og direktion.

Originalitet = Underholdningsorkesteret.

Brutalitet = Den skandaløse nedlæggelse af DR Underholdningsorkesteret.

Solidaritet = Samtlige klassiske og rytmiske sangere og musikere - deriblandt Wiener Philharmonikerne, Berlinersymfonikerne og Metropolitan Operaen i New York.

DANMARK ER ET FATTIGT U-LAND - KULTURELT - ISÆR HVAD ANGÅR MUSIK!

 

pewa

#771 DRUO

2014-10-11 13:59

Kan en eller anden ikke oplyse os om, hvorfor i alverden underskriftsindsamlingen pludselig er blevet lukket. Kan der være tale om politisk pres?


Gæst

#772

2014-10-14 21:13

vigtig for ungdommens indføring i klassisk musik
Jørgen Mikkelsen
Hou/ Hals

#773 Re: Re: Re:

2014-10-21 09:25

#767: - Re: Re:  

 Godt regnestykke! Igen et bevis på at det er de forkerte der bestemmer

anti-MC

#774 Til Befolkningen: Så kan I lære det!.

2014-10-21 16:22

Sådan er budskabet DR og især DR's bestyrelse: Lad være med sådan noget som besparelser på bevillingerne. Vi skal nok vise jer, hvad der så sker! Se nu bare en af juvelerne: DR Underholdningsorkestret. Den smider vi ud. Selvom der er masser af andre ting, der kunne spares på.

Så nu ved I, hvad konsekvenserne er! Hvad vil i af med næste gang?

MC

 

 


Gæst

#775 Re:

2014-10-21 19:48

#751: -  

 Du har ret i, at det er en skandale at nedlægge Underholdningsorkesteret, et af Europas bedste og mest vidtspændende kammerorkestre, til fordel for den altovervældende strøm af fladpandet banal motorisk trivialmusik, som vi dagligt bliver belemret med.

Men hvad der i min optik er ligeså slemt - eller måske endnu værre - er, at DR bevidst gennem sine nyhedskanaler har fortiet den folkelige proteststorm, som har fundet sted. De mere end 40.000 underskrifter, som blev afleveret til kulturministeren, da Folketinget åbnede. De mange koncerter landet over, hvor musikerkolleger gennem deres musik solidarisk støttede orkesteret.

Det er en virkelig grov forbrydelse og viser en utrolig fejhed fra DR's side!

Vi troede, at vi levede i et frit og oplyst land. Men NEJ!