Bevar DR Underholdningsorkesteret

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar DR Underholdningsorkesteret.


Gæst

#651 Re:

2014-09-28 09:24

#636: -  

 Jeg var med til DRUO's koncert i Oslo forleden.

Dér spillede de ny "klassisk" kompositionsmusik af en norsk, en svensk og en dansk komponist.

DRUO er et orkester, som kan spille AL SLAGS MUSIK! Og de gjorde det fremragende!

Der er kun to slags musik: GOD OG DÅRLIG MUSIK! DRUO spiller god musik - uafhængigt af genren!

Koncertsalen var pakket med mennesker. Da publikum hørte, at orkesteret var blevet nedlagt fra næste år, troede de ikke deres egne ører. De rejste sig alle impulsivt og klappede i lang tid i sympati med musikerne.

TAK, NORGE, FOR SYMPATITILKENDEGIVELSERNE, både som nævnt ovenfor og på skrift i dette forum!

Også TAK TIL SVERIGE FOR KOMMENTARERNE!


Gæst

#652 Re:

2014-09-28 09:41

#24: -  

 For at gribe om nældens rod:

Musikundervisningen i den danske folkeskole er - og har længe været - under al kritik!

Dette skyldes igen den mangelfulde undervisning af de liniefagsstuderende I MUSIK på seminarierne.

På mange skoler foregår undervisningen af inkompetente lærere. Ofte læser de historier for børnene i mangel af bedre.

Og man vil ikke give kompetente konservatorieuddannedde musikere og musikpædagoger ansættelse i folkeskolen.

Det bærer i sidste ende den generation af "den herskende klasse" i DR præg af!

De har ikke fået ordentlig musikundervisning.

Derfor nedlægger de et af Danmarks bedste og mest vidtfavnende orkestre.

THI DE VED IKKE, HVAD DE GØR!!


Gæst

#653

2014-09-28 14:00

Det er en skandale at nedlægge underholdningsorkesteret - nu bør vores
politikere vågne op og sætte DR`s ledelse på plads, ellers bliver det nye koncerthus totalt overflødigt.
Erik Pohl
Gæst

#654

2014-09-28 15:41

Hvis ikke DRU kan drives for licensmidlerne, så må det kunne fortsætte ved 1) Indtægtsdækket virksomhed, slag af ydelser til DR, men også andre f.eks. Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Turistorganisationer, koncertarrangører, 2) Midler fra Statens pulje til Musikskoler 3) Navneforandring til Danmarks Underholdnings Orkester, forkortet til DUO, 4) Billetindtægter, 5) Program tilrettelagt efter sæson, turister, højtider, Nytårskoncerter, Forårskoncerter - Opret en forening af interesserede medlemmer, som vælger forretningsudvalg med det formål at komme med forslag til finansiering og drift af et ApS/ A/S eller lignende. Det kan lade sig gøre at drive orkesteret med lidt kreativitet, fantasi og velvillighed hos aktørerne i Regionen. Med venlig hilsen fra Erik Pohl

 


Gæst

#655

2014-09-28 19:18

som f.d.musikelev i flottans musikkår Karlskrona samt en far som varit anställd i många år, stöttar jag er helhjärtat inför framtiden
Hälsn/ Christer Wedeborg

Gæst

#656 Re:

2014-09-28 19:26

#582: -  

 Tak for dine gode og rigtige ord!

Til din oplysning: Der er to radiokor foruden Pigekoret - Koncertkoret og Vokalensemblet.

Det første er det største, det andet et kammerkor.

Nu kan DR og politikerne da ikke mere sidde de mange tusinde protester overhørige!

I SKRIVENDE STUND ER VI OPPE PÅ 43 743.

Og her på det sidste bliver vi også støttet af vore broderlande, Sverige og Norge.

TACK SVERIGE OG TAK NORGE !!!!

Hvis DR fastholder nedlæggelsen af DR Underholdningsorkesteret - hvilket er utroligt ubegavet - håber jeg, det må genopstå som en Fugl Phønix af asken som:

DK UNDERHOLDNINGSORKESTERET !


Gæst

#657 Re:

2014-09-28 19:47

#560: -  

 AK, HVOR FORANDRET (som Steen Steensen Blicher skrev).

 

Jeg var ansat i Danmarks Radio TV midt i 1960'erne under generaldirektør Hans Sølvhøj.

Han var en kulturpersonlighed, hvilket TV i høj grad bar præg af dengang.

Som tekniker medvirkede jeg både ved koncerter og TV-Teaterets forestillinger over hele landet.

Hvor er kulturpersonlighederne nu? Er de udskiftet med DJØF'er og militærfolk?

Ja, det var andre tider dengang.

 

Som mange andre har sagt:

DR, I SKULLE SKAMME JER over at skrotte Underholdningsorkesteret!

Det mest alsidige symfoniorkester i Danmark.


Gæst

#658

2014-09-29 13:06

tja nu kan vi så se om det virker.
mps

Gæst

#659 Re: Hvad er alternativet...

2014-09-29 18:22

#23: djon - Hvad er alternativet... 

 Ih, hvor har du ret. DR's bestyrelse og direktion lefler for dilettanter og amatører.

Guitarister, som lige har lært tre akkorder, godt hjulpet af Thomas Blachmanns: "Det' bar' skidegodt og jeg ælsker din hæse stemme"

Hvad med forpligtelsen til Public Service?

Lad mig lige fokusere på navnet UNDERHOLDNINGSorkesteret.

Ordet UNDERHOLDNING kommer af verbet at UNDERHOLDE, som betyder at oppebære, støtte, hjælpe osv. Og det er jo det, DRUO's musikere gør. De taler gennem deres musik til alle kategorier af musikinteresserede, som de støtter, hjælper og giver oplevelser gennem mangfoldige genrer!

Men efterhånden er UNDERHOLDNING her i vores lille åndsfattige land blevet synonymt med det, som mange i dette forum kalder at falde på halen for den laveste fællesnævner. Og jeg må give dem ret!

Orkesterets engelske navn er jo: Danish National Chamber Orchestra.

DR's ledelse er åbenbart ikke klar over, at orkesteret også i denne egenskab er et af Europas mest sublime, ledet af verdensdirigenten Adam Fischer!

Så derfor gør man det, som Danmark er så kendt - nej, berygtet - for: Smider dem i skraldespanden.

Janteloven lever i bedste velgående. FØJ!


Gæst

#660

2014-09-29 21:10

Det skulle vært forferdelig hvis dette skjer, og jeg håper at orkesteret blir bevart til glede av alle musikk-elskere i Danmark og hele verden. Lykke til!

Gæst

#661

2014-09-29 23:02

Har nydt Orkestret og Solister i Ledreborg Slots Park!

Gæst

#662

2014-09-30 06:47

Det er beskæmmende at DR-ledelsen (måske ud fra de bedste intentioner) signalerer at man bevidst satser på det underlødige i institutionen.

Gæst

#663 Re:

2014-09-30 10:02

#587: -  

 Jeg har også, ligesom dig, undret mig over, at der er dødsstille fra DR's side mht. det folkeoprør, der faktisk er i gang imod lukningen af DR Underholdnngsorkesteret. Og underskrivelserne af protester vokser og vokser! Er det ikke på tide, at den skrivende presse tager fat i sagen? Lige nu (30. sept.) er vi oppe på 35.686 underskrifter. Det kan såvel Folketingets politikere som DR's ledelse da ikke negligere!!

Mit råd er: Skriv til politikerne, uafhængigt af partifarven og skriv til dagspressen, så sagen kommer frem i lyset!


Gæst

#664 Re:

2014-09-30 13:26

#563: -  

 Det er nemlig rigtigt! Jeg håber, DR's tonedøve og kulturblinde ledelse samt politikerne i folketinget nærlæser alle de mange kritiske indlæg. For tiden (den 30. september) er mængden af protestunderskrifter oppe på 35 802.

(skriver: Femogtredive tusinde ottehundrede og to!). Og den vokser hele tiden.

Gør jeres venner og bekendte opmærksomme på dette foragtelige indgreb.

Bed dem om at skrive under, protestere og kommentere denne skamplet på dansk kulturpolitik!

DET ER UNDER LAVMÅLET!


Gæst

#665

2014-09-30 15:51

Alle de fantastiske oplevelser orkestret kan vi olle undvære.
Selvfølgelig skal deres fremtid sikres.

Gæst

#666

2014-10-01 17:31

Fantastisk, hvis det kan lykkes at omstøde beslutningen om at lukke DR Underholdningsorkester

Gæst

#667

2014-10-01 17:37

Jeg har skrevet under, har du?

Gæst

#668

2014-10-01 17:38

Spar dog på noget af det dødsyge underholdning
kvalitet er det centrale

Gæst

#669

2014-10-02 14:13

de er jo enestående gode og spiller,så sjælen får ro og fred

Gæst

#670 Re:

2014-10-02 17:20

#590: -  

 Jeg er sikker på, at der må være andre grunde til at smide DR Underholdningsorkesteret ud i kulden end DR's dårlige økonomi.

gennemser man programmerne dag for dag, kan man ikke undgå at bemærke, at sendefladerne med få undtagelser handler om den mest underlødige pseudokunst, deriblandt motorisk trivialmusik, samt et væld af genudsendelser.

Lad os dog få nogle kulturpersonligheder ind i DR's bestyrelse og direktion!


Gæst

#671

2014-10-02 17:57

Kom så - flere underskrifter

Gæst

#672

2014-10-02 19:31

Godt initiativ

Gæst

#673

2014-10-03 10:20

mega trist. vi er rigtig der nyder denne fine musik

Gæst

#674

2014-10-03 13:34

Godt initiativ. Jeg kommer på tirsdag

Gæst

#675

2014-10-03 13:42

En lille besparelse i forhold til et stort damage, der vil blive dyrt og tage flere år at få noget tilsvarende enestående af høj og bred kvalitet bygget op.