Bevar DR Underholdningsorkesteret

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar DR Underholdningsorkesteret.


Gæst

#401

2014-09-11 09:25

Var det ikke på tide at seerne fik mere "kontrol" over det alle pengene går til? Underholdningsorkesteret favner bredt, alligevel nedlægger man dette og styrker symfoniorkesteret? Hvorfor? Hvor mange lytter til det? Hvorfor ikke nedlægge symfoniorkesteret og styrke underholdningsorkesteret for at få dem til at favne endnu bredere. De er jo knalddygtige !!

Gæst

#402

2014-09-11 09:37

Om igen;du'er ikke Marie Rørbye Rønn!

Gæst

#403

2014-09-11 09:41

Jeg er SÅ ked af skulle undvære Slotskoncerterne, Julekoncerterne og Nytårskoncerterne. Hvad tænker de lige på. Helt ærlig!!

 


Gæst

#404

2014-09-11 10:21

De er ikke rigtig kloge i DR!

Gæst

#405

2014-09-11 10:23

Tak fordi du/I gør dette!

Gæst

#406

2014-09-11 10:42

Sygt at nedlægge ... Tænk jer lige om ...

Gæst

#407

2014-09-11 10:43

det vil være forfærdeligt at nedlægge DR. underholdnings orkester, det er en vanvittig og yderst dårlig beslutning.

Gæst

#408

2014-09-11 10:54

Jeg er enig i, at det er et af de mest alsidige orkestre, Underholdningsorkestret, som DR er i færd med at stryge med et pennestrøg....måske som offer for overforbrug i forbindelse med Grand Prix-skandalen (?).
Omvendt skal alle jo spare - også DR (SAS, folkeskolen m.fl.), og basisorkestrene er jo også i fare...det er lidt betænkeligt, at man piller ved vore flagskibe, som er opbygget gennem mange år. Det skal man passe på med, for hvad sættes i stedet?. Det gælder også vores folkeskole, hvor lærernes gennem årene opbyggede pædagogik og metodefrihed gennemgår en turbulens til skade for børnene, men det er jo et helt andet spørgsmål. Bevar vores flagskibe!
Tina Buchholtz

#409 Re: Public Service

2014-09-11 11:01

#16: -  

Faktisk står der i den nuværende (2011-2014)Public Service aftale:

5.6. DANSK MUSIK M.V.

DR skal fortsat have fokus på at stimulere dansk musikliv samt stille dansk musik og programmer om dansk musik til rådighed for befolkningen på radio og tv.

DR skal fortsat på radio årligt tilbyde en høj andel af dansk musik på minimum 30 pct. i gennemsnit på tværs af alle musikbårne radiokanaler.

DR skal samtidig fortsat have fokus på formidlingen af klassisk musik. DR skal desuden i kontraktperioden styrke sine tilbud inden for den rytmiske musik såsom f.eks. øget fokus på musikjournalistikken og tematiserede programmer og tjenester.

Ensembler

Som led i sine aktiviteter på musikområdet skal DR drive følgende kor og ensembler:

  • DR SymfoniOrkestret,
  • DRUnderholdningsOrkestret,
  • DR Big Bandet, DR Koncertkoret,
  • DR VokalEnsemblet
  • DR PigeKoret.

Herudovertilbyder DR en række aktiviteter på musikområdet, der henvender sig særligt til børn og unge.  DR skal tilstræbe, at så mange koncerter med DRs ensembler i Koncerthuset som muligt gøres tilgængelig på minimum ét af DRs medier.

DR skal i sin public service‐redegørelse redegøre for:

 DRs indsats inden for dansk musik, herunder andelen af dansk musik på radio

 Indsatsen inden for klassisk og rytmisk musik  

 DRs ensemblers koncertvirksomhed og transmissioner

 DRs bidrag til dansk musikliv  


Gæst

#410

2014-09-11 11:05

DR Underholdningsorkestret er Danmarks mest alsidige orkester. Der er brug for dets kompetencer. Specielt er orkestrets ekspertise inden for underholdningsmusikken, det være sig Strauss-Lumbye, Berlin-Gershwin-Porter-Bernstein-etc. og musical meget, meget betydningsfuld. Vi skal passe på ikke at begrave os i mainstream-klassisk, mainstream-rock og lidt jazz.

Gæst

#411

2014-09-11 11:14

DR savner nærvær i sin egen problematik ! ! !
Hvordan kan man prøve og tro at man løser et ekonomiskt problem
ved at amputere sig selv, og dermed frartage sig selv den mest elementære
grund til at fungera både immanent og transcendent. - Og I skal snakke om
ekonomi ? ? ? Ni framstår som en forhutlet fyr, som ikke har penge til at spise. Vær så venlig og optræd som et vokset menneske !
rapanne

#412 Bevar Dr underholdningsorkester!

2014-09-11 11:18

Det ville være trist at nedlægge DR underholdningsorkester - der bringer så megen glæde blandt så mange mennesker. Det kan mixe mennesker i alle aldre til samvær. Det kan give ny liv til "gammel" musik. Det kan bruges til at indsamle penge til mennesker i nød. NEJ! Der tror jeg nok Danmarks Radio skyder sig selv i foden, hvis de gør alvor af den trussel. Det må godt nok være muligt at spare på andre programmer eller kanaler.  

 

Venlig hilsen

Anne Hornum Rasmussen

 

PS: Jeg har stadig til gode at høre og se en koncert i LIVE :)

 

 


Gæst

#413

2014-09-11 11:25

Jeg synes, at et orkester, der bevarer en kulturarv, som Radiosymfoniorkestret ikke på samme måde har til opgave at bevare,bør have sin plads og skal være der som oplysning og kulturløft for hele den danske befolkning. VH: Hanne Ankersen.

Gæst

#414 Re:

2014-09-11 11:27


Gæst

#415

2014-09-11 11:35

"Vi skal følge med tiden" siger generaldirektør Røn, som en begrundelse for at nedlægge Underholdningsorkestret. "Børn oplever gennem Ipod", siger hun. Og jeg tænker: Man kan slå alt op om Micheangelo, og synes, at det er flot. Men det er ikke det samme som at stå i det sixtinske kapel og lugte, se, røre oplevelsen, og mærke: "Whauw! Hvor storslået!Sikke en kunstner! -Jeg tror også jeg vil være maler, når jeg bliver stor..." Og: Ligegyldigt, hvor god en indspilning, man kan høre hjemme i sin stue, bliver det aldrig ALDRIG det samme som at sidde i koncertsalen og høre orkestret spille og kunstnerne folde sig ud!!! Ved en nedlæggelse af Underholdningsorkestret, mister vi ikke alene mange velrennomerede kunstnere, men handler også direkte mod det faktum, at orkestret har været rigtig dygtigt til at følge med tiden og den dag idag er en uundværlig bro mellem kunsten og "manden på gulvet". Fri os fra tanken om, at danskerne kun er interesseret i leve deres liv gennem medier og gode indspilninger. Det er at tænke for småt om danskerne!

Gæst

#416

2014-09-11 11:46

Synd og skam, hvis de lukker.

Gæst

#417

2014-09-11 12:02

Hvis der er licenspenge til at lave underholdningprogrammer som X-faktor, madprogrammer, haveprogrammer og al den slag som kører i forvejen på de reklamefinancierede kanaler kan man ikke forsvare at nedlægge et publikservice elementer som formidler den underholdningsprægede del af den klassiske musk på særdeles flot vis.

Gæst

#418

2014-09-11 12:25

Det er en skændsel, at alle de mange millioner blev hældt i kloakken til det komplet ligegyldige Melodi Grand Prix, som alle har lykkeligt glemt.
Underholdningorkestret er et nødvendigt supplement til Radioorkestret.

Gæst

#419

2014-09-11 12:27

Hvad med at lukke nogen af de ligegyldige DR kanaler som næsten ingen ser alligevel!

 


Gæst

#420

2014-09-11 12:58

Lige DR Underholdningsorkesteret er så alsidigt, at det burde være et af de andre orkestre, der blev nedlagt, HVIS man i det hele taget skal nedlægge nogen af Orkestrene. Man kunne måske spare på et andet felt.

Gæst

#421

2014-09-11 13:05

Fornuftigt

Gæst

#422

2014-09-11 13:06

Bevar orkestret hvad ellers

Gæst

#423

2014-09-11 13:17

Noget af det fineste Vivaldi jeg nogen sinde har hørt, og noget af det mest mest folkelige, er frembragt af dette ypperlige band. Selvfølgelig forringes symfoni orkestret ikke, men underholdningsorkestret er jo også en tumleplads for mere populær musik, slotskoncerterne bla.a. Som SKAL have en platform. Dette er ikke mindre end en skandale. De penge SKAL findes. Allan Olsen albertslund


Gæst

#424

2014-09-11 13:17

Hvis min underskrift kan være med til at åbne øjnene på de mennesker, der gør Danmark fattigere på den kunstneriske mangfoldighed vi helst vil være stolte af også i fremtiden, ja, jeg skriver under..........

Gæst

#425

2014-09-11 13:57

Der er efterhånden strategisk designet pap-musik på alle sendeflader. Industrimuzak. Det er en langt større oplevelse at høre live, eller direkte transmitteret levende musik. Hvis dansk og europæisk populærmusik fortsat skal holde et højt kvalitetsniveau og være nyskabende, skal der være levende musikere til at udvikle den!