B E V A R BADEANSTALTEN I I SILKEBORG .. DAMPENS VENNER

B E V A R BADEANSTALTEN I I SILKEBORG .. DAMPENS VENNER / Beskeder / KÆMP KÆMP KÆMP .... bevar den FLOTTE BADEANSTALT. / Kommentarer


Gæst

#1

2014-06-30 05:19

Fortæl Midtjyllands Avis om underskriftsindsamlingen og få dem til at lave en artikel om jer. Journalist Susanne Niskanen fx. Mange hilsner Sussi Friborg
Zensitivyoga

#2 Sundhed og forebyggelse.

2014-06-30 06:15

Bade anstalten er med til at skabe mulighed for sundhedsfremmende aktiviteter der kommer rigtig mange mennesker til gode. Stedet kunne være udgangspunkt for flere intrassante sundhedsfremmende aktiviteter.

Gæst

#3

2014-06-30 09:59

Jeg har skrevet under selvom jeg nu bor i København. Har mange gode minder fra mine år i Silkeborg, hvor Badeanstalten var en fast del af dagligdagen. I København lukkede man den sidste kommunale badeanstalt,Sjællandsgades Bad for år tilbage. Den, plus én mere drives nu af lokale foreninger og væsentlige omdrejningspunkter i deres bydele.
Mvh Bente Lildballe
OleW

#4 Badets betydning for mig og andre i lignende situation

2014-06-30 12:33

#1: -

Jeg selv er på grund af min smertelidelse (CRPS = neurogene/nervesmerter) efter 2 uafhængige ulykker, der ramte min nakke og ryg, totalt afhængig af badet, hvor jeg kommer 3 timer dagligt. Jeg har ofte uudholdelige smerter fra nakken ud i praktisk talt hele kroppen. Min egen læge samt smertelægerne på Ålborg Smerteklinik har flere gange tilbudt mig mere medicin, hvilket jeg har afvist da jeg stadigvæk kunne holde de mest uudholdelige smerter på afstand ved at bruge dampbadet. Jeg går på en knivsæg og der skal ikke ret meget til før "læsset vælter" og jeg skal ud i øgning af stærk smertemedicin.Hvis badet lukker ville jeg være "på skideren" for at sige det lige ud. "Hvorfor kan du ikke bare bruge saunaerne på Nordvest og Højskolen" kunne man spørge? Tjaaa, kombinationen af dampbadet, en sauna på 70-72 grader samt den ro stedet har over sig passer unikt til mig og har en stor del af æren for at min situation ikke er kommet ud af kontrol - både fysisk og mentalt. Det vil jeg ikke kunne opnå i en svømmehal. Alene det at saunaen er 90-110 grader vil jeg ikke kunne holde til. Dampbadet har en stor del af æren for at min situation ikke er blevet markant værre i de sidste 3 år, siden jeg opdagede, at varme hjalp så meget!! Og jeg ved, at der er flere som er i en tilsvarende situation, med forskellige lidelser i bevægeapparatet med neurogene og/eller "normale" smerter, og som har gavn af dampbadet.

Jeg kan ikke forstå, at kommunen tror, at de kan spare penge på at nedlægge den sidste del af "Kurby Silkeborg". På grund af mine mange timer i badet ved jeg, at badet jævnligt besøges af turister, der kommer langvejs fra. Jeg tror, at det vil koste 10 gange så meget bare i tabte turistindtægter end besparelsen giver, da Silkeborg nu bare ville være en almindelig købstad og ikke længere en Kurby, som man har brystet sig af i snart 100 år, for der vil intet være tilbage der adskiller den fra andre byer. Hvis det rygtedes via medierne (internet, aviser, TV2 Østjylland m.fl.) at Silkeborg havde mistet det sidste der gav den "ret" til at kalde sig "kurby", ville det koste på turistindtægterne til byens erhvervsdrivende og dermed til kommunen. Byrådet skal huske på, at det bliver dem, der vil blive husket for at give "Kurby Silkeborg" det endelige dødsstød!

Jeg ved, at byens pensionister har brugt badet flittigt igennem snart 30 år. Jeg har flere gange kommet om tirsdagen kl. 8, hvor badet åbnede efter weekenden, og skulle stå i kø for at komme ind. Der var nok 10-15 stamkunder, som kæmpede om de 8-10 omklædningsbåse. Flere ville komme til op af dagen. Det var en fornøjelse at se. Men kommunen ville for få år siden, under et andet byråd, igen gerne lukke badet. Istedet vedtog de, at for at få budgettet til at gå op, skulle man sætte prisen op. Normalprisen røg op til 60,- og siden 75,- - for pensionister op til det 6-dobbelte, nemlig 60 kroner, dog 50 om formiddagen. Prisstigningen gjorde, at en stor del af pensionisterne ikke længere havde råd til at komme der så hyppigt som før. Det er virkeligt synd, for én ting var at de gamle kunne mødes, nyde varmen og hygge sig, men den kontakt generationerne imellem, som begge parter havde stor, stor gavn af, blev også ramt af besparelserne. Jeg selv har haft stor gavn af at mødes med de aldrende herrer, og jeg tror at de også nød, at kunne snakke med den unge mand på 46 år :-) Idag er det kernen af pensionisterne, der er tilbage, men hvor de tidligere kom flere gange om ugen, er det nu måske kun én gang. Nogle har jeg ikke set siden priserne røg op. Det er simpelthen synd.

Nå, jeg kunne blive ved, men vil stoppe her. Jeg tror at min holdning skinner igennem i det ovenstående :-) Hvis der er faktuelle fejl, beklager jeg.

Vi ses i badet.

gæst

#5 Dampen

2014-06-30 14:37

Ved ikke om det er prøvet, men der er nogle byer der reklamerer med wellness-ophold, hvad med om Silkeborg også gjorde det.
Måske kunne der laves samarbejde med hoteller, vandrehjem, og andet turistaktion, eller bare wellness for den lokale borger, med en let romantisk anretning, eller solid middag, ved ikke om det er en mulighed, men et forslag er det, da jeg syntes vi mangeler at bryste os af hvilke kvaliteter byen har af disse goder, egentlig håber jeg at badet vil kunne løbe rundt af sig selv, hvis kommunen er total stejl Mvh. Inger K. Jakobsen
Miss Manly... ;)

#6 Re: Badets betydning for mig og andre i lignende situation

2014-06-30 21:21


Gæst

#7

2014-07-02 10:26

sæt link til undersskrift indsamlingen på forsiden af dampen.dk, hav underskiftindsamlingen liggende i badeanstalten i papirform, lav plakater om den og hæng den op på alle tænkelige kulturellse steder og arbejdspladser mm. Rigtig go kamp :-)