B E V A R BADEANSTALTEN I I SILKEBORG .. DAMPENS VENNER

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen B E V A R BADEANSTALTEN I I SILKEBORG .. DAMPENS VENNER.


Gæst

#1

2014-06-28 20:32

er fra Silkeborg, og kom meget på badeanstalten indtil jeg rejste fra byen i 1961. Har mange gode minder fra stedet

Gæst

#2

2014-06-28 20:36

Typisk Silkeborg vi har en by der ligger midt i Danmarks dejligste natur alligevel har vi nogen tomhjernet amatør politiker der absolut vil ødelægge denne by med at rive bevaringsværdige bygninger ned og anlægge en ny vej gennem en af vores smukke skove

Gæst

#3

2014-06-28 20:54

Dampens venner....
Esse

#4 Silkeborg uden kur

2014-06-28 21:36

Hvem sagde kurby??

Gæst

#5

2014-06-29 00:24

Har været på Silkeborg Badeanstalt flere gange, og har mærket en hel fantastisk stemning, og set hvordan de ældre mænd har det hyggeligt sammen. Du finder jo ikke noget ligende (så vidt vides) i Dk. Et stykke historie, der bør blive hvor det er.
Jon Stage
Gæst

#6

2014-06-29 02:46

Dampen koster ikke kommunen mange kroner, men letter til gengæld mange andre offentlige omkostninger såsom færre lægebesøg, da folk holder sig sundere både fysisk og psykisk ved et besøg i dampbadet. Dampen har ligeledes sociale funktioner, kulturhistorie og kunne rent faktisk eksponeres som en af verdens bedste dampbade. Hvorfor skal det unikke vi har i denne skønne "kurby" være det første der står for skud når nedskæringer rammer? Som Jorn sagde, og lyt nu godt efter kære kommune - "det handler om at se mulighederne i begrænsningerne, og ikke begrænsningerne i mulighederne" - for dampen kunne potentielt bliver udnyttet til kommune kassens fordel!

Gæst

#7

2014-06-29 05:09

Det er et historisk sted og en af byens varemærker, det skal da bevares

Gæst

#8

2014-06-29 07:43

Et helt unikt stykke aktivt og professionelt kulturhistorie, der absolut bør bevares og markedsføres bedre! Dermed vil endnu flere få fornøjelsen af det!

Gæst

#9

2014-06-29 08:08

Man kan ikke lukke et sted som dette hvad tænker de på de politikere Silkeborg er en kur by og der må man bevare de gamle ting som er en del af byen hvad bliver det næste er det så hjernen der skal spares væk eller smider vi Asger Jorn væk fra byen fordi vi skal spare. Brug hovedet i tosser derinde det er ikke en haveforening i er valgt ind i

Gæst

#10

2014-06-29 08:59

Luk "Piskeriset" på Søndergade, og brug pengene på Badeanstalten!

Gæst

#11

2014-06-29 09:49

Badeanstalten er en af de mange ting der gør Silkeborg til en attraktiv by at bo i.
gæst

#12 Damp

2014-06-29 10:19

Hvad er det byrådet vil have, der hvor byens perle og sundhed ligger, et nyt tiltag hvor biblioteket også indgår, og så er Dampen i vejen, jeg tror desvære ikke det er af sparehensyn, men at Dampen ligger i vejen for deres systematiske ødelæggelse af bevaringsværdige ting i byen for at få plads til deres NYE kulturtorv, og så er DAMPEN nok ikke kultur nok til at blive betragtet som kultur, eller også hænger bygningen desvære blot sammen med biblioteket, som måske ikke i deres øjne er bevaringsværdig.

Gæst

#13

2014-06-29 10:53

Jeg håber virkelig at vi må beholde dampbadet. Byen bliver simpelthen for kedelig og deprimerende hvis alt det hyggelige forsvinder. Folk vil forsvinde fra byen hvis man ikke kan komme ud og opleve noget.

Gæst

#14

2014-06-29 11:12

Mangeårig bruger i de 28 år jeg havde den glæde at bo i Silkeborg. Kære politikere: DET LUKKER I BARE IKKE !!!

Gæst

#15

2014-06-29 15:00

Historie. Bevar Silkeborgs historie

Gæst

#16

2014-06-29 15:31

Det vil være en skandale, hvis der ikke er damp i silkeborg, byen er godt i gang med afvikling i stedet for udvikling, byen var også heldig med Fogh tog en beslutning for for byen mht motorvejen. Alle gode tiltag om udvikling i byen kommer andre stæder fra, men afvikling og stilstand det kan man.

Gæst

#17

2014-06-29 16:26

Hvad kan man forvente? Totale tåbelige beslutninger, det er jo ikke noget nyt, evnerne rækker jo nok ikke længere.
OleW

#18 Kurby eller ej

2014-06-29 17:46

Jeg er den mest hyppige bruger af dampbadet idet jeg kommer der 3 timer dagligt på grund af en smertelidelse.

Det er en halsløs og uovervejet handling at lukke badet. Vi taler om et driftsunderskud på vistnok 3-400.000 kroner. Denne ubetydelige udgift gør at kommunen kan brande sig selv som en kurby (se http://www.silkeborg.com/silkeborg/historie/kurby-silkeborg).

Det kræver ikke en ekspert til at regne ud, at værdien i at kunne kalde sig en kurby er langt, langt højere end det ubetydelige driftsunderskud.
Det ville være rart, hvis man én gang for alle kunne stoppe kommunens forsøg på at ødelægge en kulturhistorisk perle. Hvis bare stedet kunne fredes eller noget lignende.
OleW

#19 Re:

2014-06-29 17:55

#6: Jon Stage -

Enig!

Nytteværdien af badet overgår LANGT det ubetydelige driftsunderskud.

Badet brandes endda af TurismeSilkeborg på www.silkeborg.dk, som en "Kulturhistorisk perle, midt i byen". En "Perle" som man nu ikke kan se værdien i længere og derfor vil lukke. Det er da ikke helt gennemtænkt!


Gæst

#20

2014-06-29 20:30

Det ville være en skandale at lukke dette unikke sted.
Det er et stykke af vores historie.
Kommer der jævnligt med en handicappet kvinde, der elsker et bad her.
Luk det ikke.
JNP

#21

2014-06-30 06:49

Med tanke på hvor mange penge de kan hælde i røven på at fejre ham klatmaleren Jorn for at markedsføre Silkeborg (og i det hele taget til driften af kunstmuseet som virkelig har kørt med underskud i stor stil gennem flere år), så burde det også at være muligt at finde de par håndører der kan sikre driften af Danmarks ældste fungerende dampbad. Det er jo et stykke levende historie. De kunne jo evt. gøre lidt mere ud af markedsføringen af stedet så det blev mere synligt for turister.
OleW

#22 131 år som Kurby - skal det nu slutte?

2014-06-30 12:45

Silkeborg Bad blev opført i 1883 og gav dermed startskudet til "Kurby Silkeborg". Dampbadet er det sidste stykke kurby, der er tilbage, så hvis det nedlægges slutter en æra hvor Silkeborg har skilt sig ud fra en ellers lidt anonym mængde af danske købstader (undskyld). Jeg kan ikke overskue de turistmæssige konsekvenser det vil få, når først medierne (aviser, TV, internet) finder ud af at det er slut med "Kurby Silkeborg". Jeg tror, at omkostningerne vil overstige de 3-400.000,- som badet koster årligt. Jeg håber, at byrådet er så fremsynet at de én gang for alle freder Dampbadet med en fast placering på det kommunale budget.

Gæst

#23

2014-06-30 15:57

Jeg er født og opvokset i Silkeborg. Badeanstalten er et af de steder i Silkeborg der gør byen hyggelig og speciel. I stedet for at lukke den, burde man måske gøre mere ud af dens tilstædeværelse, fx igennem turistbureuet og lokalaviserne. Med den opblomstring af fokus på autenticitet i hverdagen i samtidskulturen, er den oplagt til at blive en større del af oplevelsesøkonomien i Silkeborg.

Gæst

#24

2014-06-30 21:23

Så er det måske sidste gang vi af denne vej, kan vise vor sympati for stedet.
Det bedste du kan gøre er selvfølgelig at bruge stedet noget mere.


Gæst

#25

2014-07-01 04:30

Tøv ikke med at skrive under