Forslag til etablering af Vedvarende Energi i Hillerød Kommune

Vi går ind for etableringen af vedvarende energi i Hillerød kommune.

Vi ønsker ikke massive solcelleanlæg, som der tidligere er blevet ansøgt om på 80 hektar eller mere.

Vi ønsker mindre anlæg på ca. 25 hektar, som bedre kan indpasses hensynsfuldt i forhold til såvel naboer som natur, fordelt i hele Hillerød Kommune. Klimakrisen er en udfordring for alle borgere i hele kommunen, og derfor skal vi være sammen om at dele eventuelle ulemper.

Det gælder om at så få husstande som muligt påvirkes negativt af hvert påtænkt anlæg, derfor skal anlæggene ikke ligge direkte op til landsbyer, og de skal indplaceres, så man udnytter beplantning og højdeforskelle i landskabet til at maskere anlæggene og gøre dem mindre synlige og samtidig undgå nedkig fra eksisterende boliger.

Solcelleanlæg bør ikke placeres i områder, der allerede er belastede af vindmøller, flyveplads, skydecenter, togbane, højspændingsledninger eller trafikstøj, og som dermed allerede bidrager til fællesskabet.

Kommunen bør vente med at tage stilling til en eventuel etablering af Power-to-X (PtX) anlæg, indtil der høstet erfaringer med solcelleanlæg i kommunen. Dette fordi begge projekter er komplekse og kræver omhyggelige overvejelser.

Jeg giver med min underskrift Gitte Bergstrøm tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.