FOLKEAFSTEMNING I RANDERS: INFRASTRUKTURPLAN & KLIMABRO

59A2E412-AFD9-4703-B31A-B98106BC693C.jpegEn underskrift på denne underskriftindsamling markerer et ønske om, at der skal afholdes en bindende folkeafstemning om den nye infrastrukturplan for Randers Kommune, der bl.a. omfatter Klimabroen.

Baggrund:

En ny infrastrukturplan for Randers behandles som punkt 453 på byrådsmødet d. 9. november 2020 (se evt. link nedenfor), med henblik på at sende planen i høring.

Infrastrukturplanen for Randers Kommune kræver meget store investeringer, har mange vidtgående og langtrækkende konsekvenser og omfatter blandt andet den kontroversielle Klimabro. Det er så vigtig en beslutning, at politikerne bør give byens borgere mulighed for at tage stilling til planen ved en bindende folkeafstemning!

Det er åbentlyst ud fra den offentlige debat, at der er mange borgere der mener, at en infrastruktur baseret på en Østbro vil være et bedre og mere fremtidssikret alternativ, blandt andet med hensyn til trafik, klima og byudvikling.

Det vil være demokratisk sundt at få afprøvet, om infrastrukturplanen har borgernes opbakning - eller om der er større opbakning til en infrastruktur baseret på en Østbro med tilhørende ringvej. Rigtigt mange borgere har vist, at de ønsker at være med i denne debat - det bør politikerne både sætte pris på og kvittere for!

I praksis kan en folkeafstemning f.eks. afholdes i forbindelse med byrådsvalget i november 2021, med udgangspunkt i kommunestyrelseslovens § 9 b.

Link til punkt 453 på byrådets dagsorden d. 9. november 2020:

Peter Kjeldsen (formand for Bevar Bækkestien) og Erik Bo Andersen (formand for Miljøbroens Venner)    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Peter Kjeldsen (formand for Bevar Bækkestien) og Erik Bo Andersen (formand for Miljøbroens Venner) tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.