Fokus på antibiotika

I Danmark bliver 70% af alt antibiotika brugt i landbrug. Det betyder, at grise begynder, at udvikle resistente bakterier som potentielt kan blive overført til mennesker.

MRSA er et godt eksempel på dette.

Sygdommen MRSA er livsfarlig for mennesker. MRSA er næsten uhelbredelig.

Denne sygdom kan kun blive behandlet af en meget speciel slags antibiotika, men hvis sygdommen fortsætter sin udvikling, er der intet vi kan stille op.

I dag bliver der næsten ikke forsket i antibiotika, men hvis vi ikke vil dø af sygdomme som MRSA, så bliver vi nødt til at forske mere i antibiotika.

De medicinelle firmaer er stoppet med at forske antibiotika, fordi at der ikke er nok penge i det. Vi mener ikke at det er de medicinelle firmaer, der selv skal bestemme, hvad der skal forskes i. Vi vil have at Odense kommune bruger nogle af vores skattekroner på at sige til OUH, at de skal sætte en forskning af antibiotika igang.

Denne indsamling slutter 12/10/17, hvor vi vil aflevere den til Danmarks landbrugsminister, Espen Lunde Larsen og Odense kommunes sundhedsudvalg.

Albert, Rasmus & Sebastian fra Lilleskolen i Odense.    Kontakt forfatteren af dette andragende