Afskaf forbud imod køb og salg af nikotin i ejuice i Danmark!

Underskriftsindsamling imod Lægemiddelstyrelsens forbud imod køb og salg af nikotin i ejuice, e-damp, e-væske, e-liquid i elektroniske cigaretter i Danmark! Din underskrift er med til at få forbuddet ophævet, så vi alle kan ryge ejuice med nikotin i fred!

Elektroniske cigaretter er i dag lovlige at købe og sælge i Danmark. Vores problem ligger nu i, at vi kun kan dampe elektronisk ejuice uden nikotin. Lægemiddelstyrelsen er p.t. i en fase der fortæller os at køb og salg af ejuice indeholdende nikotin er "tvivlsomt lovligt". Flere forhandlere har igangværende sager imod Sundhedsstyrelsen og forskellige styrelser i EU for at forsøge at få godkendt nikotinen som et ikke-lægeligt middel. I mange EU-lande samt i bl.a. USA nydes ejuice med nikotin helt frit, hvilket i sig selv er meget sigende om denne sag.

Elektroniske cigaretter er af flere myndigheder, deriblandt Kræftens Bekæmpelse blevet nævnt som mindre skadelig end almindelige cigaretter, da det f.eks. ikke indeholder 4000 skadelige stoffer. Det burde i sig selv være nok til at se det dobbeltmoralske i denne sag om forbud imod køb og salg af flydende nikotin til e-cigaretter.

En elektronisk cigaret brænder ikke, men antændes med en glødetråd via et batteri. Selve væsken ejuice indeholder kemiske stoffer samt smagsstoffer. Vi vil nu gerne have, at den også lovligt skal kunne indeholde nikotin, så almindelige rygere kan få frihed til selv at vælge imellem almindelige cigaretter og ejuice i den elektroniske cigaret. Resultatet af gløden kombineret med batteriet er udelukkende damp, som ikke efterlader lugt, gener eller skadelige stoffer i luften.

Lægemiddelstyrelsen har i øjeblikket forbudt ejuice som indeholder nikotin, da de klassificeres som lægemidler og ikke som nydelsesprodukter. Det kræver derfor fra os, som ikke vil acceptere dette forbud, at vi gør de forskellige forhandlere og de standhaftige folk som gør en indsats for at få ophævet forbuddet opmærksomme på, at ejuice med nikotin ikke skal hedde et lægemiddel, men derimod blot omtales som en anderledes form for rygning (som i øvrigt ifølge Kræftens Bekæmpelse og øvrige organisationer som minimum er mindre skadelige end de regulære cigaretter).

Vi opfordrer hermed folk til ikke at begynde at prøve på at undervise folk i, at nikotinen i elektroniske cigaretter ikke er skadelig eller at det er et lægemiddel, men i stedet gør sagen meget kortfattet og forbliver i tonen: "ejuice med nikotin til elektroniske cigaretter er et alternativ til den regulære cigaret".

At det er mindre skadeligt er vel nok alle e-dampere overbeviste om, men spørgsmålet, mener vi, skal overlades til de professionelle læger og organisationer.

Når det er sagt: Hjælp os med at samle underskrifter til at vi vil have nikotin tilladt i vores ejuice til vores e-cig!

Du vil blive opdateret via din e-mail-adresse vedr. det videre forløb i sagen.

Har du særlige kommentarer eller forslag, kan du benytte funktionerne på denne side til at hjælpe os.

Tak for din tid!

For mere info om elektroniske cigaretter og ejuice er her et par hjemmesider:

www.ecig-forum.dk

www.epedersen.dk/eciginfo/

www.ejuice.dk

Flere hjemmesider samt avisartikler kan findes via google.

Lovliggør nikotin i ejuice, e-damp, e-væske, e-liquid i Danmark!    Kontakt forfatteren af dette andragende