Det er også vores natur – giv os Mols Bjerge tilbage

Det er også vores natur
– giv os Mols Bjerge tilbage
B7EBF5AA-F0FA-4092-8BD1-B0C79ABC5DC9.jpeg
Vi lokale borgere bør have medindflydelse på forvaltningen af den lokale natur

Skove fældes, stier og veje forsvinder.
Igennem de sidste 10 år er der sket store forandringer i vores allesammens fantastiske natur på Mols og Helgenæs. Skove bliver fældet og stier og veje indlemmes i stor-indhegninger til heste og køer – og borgerne blev ikke hørt!

Det er kun begyndelsen – der er meget mere på vej.
Beslutningerne bliver taget ovenfra, f.eks. af Den Danske Naturfond, Molslaboratoriet, National-park Mols Bjerge og Naturstyrelsen. Der findes skitser derviser, hvordan hele det centrale Mols Bjerge kan gøres til én stor indhegning, hvor køer og heste skal gå ude året rundt. Selv de offentlige gennemgående grusveje vil indgå i indhegningen. Der er ikke noget Molslaboratoriet hellere vil end at lade dyrene gå på et areal der er 10-100 gange større en det nuværende. Det kan man læse på deres hjemmeside.

Hvor er borgernes mening?
Alt dette sker uden inddragelse af os lokale borgere som har vores daglige gang i naturen og uden at vi har indflydelse på ændringerne. Hvor er borgermøderne, høringerne og informationen om hvilke konkrete tiltag der er på tegne-bordet, og hvilke følger de vil få for os?

Kortene på bordet.
Syddjurs Kommune, Nationalpark Mols Bjerge, Den Danske Naturfond, Molslaboratoriet og Natur-styrelsen skal udarbejde tydelig, lettilgængelig og konkret information om planerne for at ændre den natur, mange af os færdes i dagligt. Forsøger man at undgå gennemsigtighed og debat?

Beboerne på Mols og Helgenæs skal tages med på råd.
Vi der bor på Mols og Helgenæs bør og skal høres og tages med på råd, når der tages -beslutninger om indgreb i vores fælles natur. Vi skal inddrages i arbejdet med at -skabe mere natur, øge biodiversiteten og sikre alle adgang til de offentlige områders mange natur- og frilufts-oplevelser.

Skriv under for at styrke den lokale indflydelse på den lokale natur.
Mener du også at vi lokale borgere skal informeres, høres og have medindflydelse? Så skriv under her.
Underskrifterne vil blive afleveret til Syddjurs Kommune, Nationalpark Mols Bjerge, Den -Danske Naturfond, Molslaboratoriet og Naturstyrelsen.

Venlig hilsen
En gruppe borgere, der oplever at beslutninger om vores fælles natur tages hen over hovedet på os.

Louise Voigt Laursen, Annette Brokdorff Hald, Karin Bak Rasmussen, Tina Dam Madsen, Charlotte -Berlin Lytzen, Claus Vegener, Jette Knudsen, Niels Jørgen Møller Petersen, Stine Fauerholm Kristensen, Jan Holm, Tina Holm, Jacob Binnerup, Jens Kristoffersen, Maiken Vegener, Rasmus Rønde Rasmussen, Bjarne -Cleveland, Kirsten Löser, Mathilde Dam, Sisse Thode, Simon Laursen, Mikkel Højgaard Pedersen.

Jeg giver med min underskrift Louise Voigt tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.