Borgere imod høje punkthuse i Ry midtby

Skanderborg Kommune vil tillade opførelsen af bl.a.  4 punkthuse i 4 etager (14 meter høje) i Ry midtby. Der henvises i lokalplansforslaget til at fremme byens vækst og til at husene vil fremstå som en naturlig helhed med resten af byen.

Vi vil på det kraftigste opfordre politikerne til at genoverveje denne sag. Ry har haft en meget kraftig befolkningstilvækst de sidste 10 år og mange har valgt Ry fordi byen modsat mange andre større landsbyer omkring Århus på samme tid har sjæl og charme, naturoplevelser og udsigt, en bymidte med et levende forretningsliv og hyggelig landsbykarakter på samme tid. Se fx første del af Klostervej, med de mange forretninger i forskellige støvede pastelfarver indrammet af blik til Himmelbjerget.

Hvis punkthusene opføres som skitseret i lokalplansforslaget vil Ry midtby miste en del af sin charme. Punkthusene vil med deres markante karakter tage en stor del af naturoplevelsen væk, hvor byen som den fremstår i dag falder naturligt ind i naturen med søerne og skovene. At der allerede ligger et punkthus i den skitserede højde er ikke noget godt argument for at skabe en generel højde i et større område af midtbyen, der vil forstyrre helheden.

De øverste 2 etager i husene vil for bygherre givetvis være det der skaber profitten: Udsigtslejligheder centralt placeret og set fra dette smalle perspektiv vil der være tale om vækst, men hvis I som politikere ser på helheden er forslaget direkte skadeligt for byens udvikling.

Skærmbillede_2018-08-26_kl._04_.04_.12_.png

Henrik Knarborg Larsen    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Henrik Knarborg Larsen tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Bemærk venligst at du ikke kan bekræfte din underskrift ved at svare på denne meddelelse.