Bevar Nørre Vedby som "en skole for alle"

Grundet besparelser er der kigget på at den almene skoledel på Nørre Vedby skole skal lukkes. Istedet skal de rykkes til Nørre Alslev skole og allerede fra August 2024, hvis at dette gennemføres.

At lukke en lille lokal skole kan have store negative konsekvenser, fordi at det kan påvirke vores lokalsamfund på flere måder.

Det kan føre til tab af sociale bånd og fællesskabsånd, reduktion af tilgængelighed til uddannelse for børnene i området. Ligeledes kan det have økonomiske konsekvenser ved at påvirke lokalområdets ejendomsværdi(mindre ind på ejendomsskatte) og tiltrækningen af nye potientelle beboere bliver rigtig svær. Nu er vi så heldige at der kommer en ny bro, som styrker vores infrastruktur og kan gøre vores område mere attraktivt for børnefamilier eller kommende børnefamilier der bor på sjællandsiden, så de nemt kan komme derop imens de sparer en masse penge på deres kommende hus ved at købe det herovre.

De sociale bånd der er mellem børnene på skolen er gode. Jeg har selv en der starter her nu i 0. klasse og han kender de fleste børn i indskolingen og snakker godt om dem alle, så jeg har kun fået et positivt billede af det sociale bånd.

Jeg mindes da min søn kom hjem og fortalte positivt om deres besøg på Autismedelen. Han fortalte at det havde været en god dag og at der gik nogle børn der havde brug for at have nogle billeder oppe for at vise hvad de skulle... han så på ingen måde skævt til de børn og kan vi fremme den mentalitet så det skel der er imellem børn med særlige behov og børn fra den almene skole mindskes, så er det en positiv menneskelig kompetence de får med sig.

Børnehuset som vi har liggende deroppe, er et rigtig godt sted for vores børn, men hvis at vores børn skal gå i Nørre Alslev, vil en del forældre nok vælge en lokal daginstitution som børnene kan besøge, samt hvor deres stuekammerater er kommende klassekammerater. Så lukker vi den almene skoledel, kan det også koste Børnehuset på sigt.

Udover skolen/Børnehuset, så har det også en påvirkning på eksterne ting omkring skolen.

Idag har vi både Gymnastik, Håndbold og fodbold deroppe. Vi er enda så heldige at vi har et hold der spiller i Sjællandsserien deroppe.

på de mindre hold ved jeg at ihverfald til fodbold, så henter trænerne børnene både i børnehave og SFO'en så de kan komme derover inden de bliver for trætte.

Hvis at vores almene del på skolen lukkes vil det være svært for de foreninger at fortsætte med at kunne eksistere.

Der skal så ved en skolelukning tænkes mere på skolebusser, da det der er idag ikke er godt nok til at kunne transportere alle de børn til nørre alslev. Derfor vil der være en øget udgift der

Så kan du støtte op om at vi skal beholde vores almene skoledel, så skynd dig at skriv under. Oplysningerne om denne plan er kommet meget sent ud og de holder allerede møde den 22/8 i udvalget og forventer den endelige afgørelse slut Oktober.

Bevar Nørre Vedbys Almene skoledel    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Bevar Nørre Vedbys Almene skoledel tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.