Bevar mobil klippekortet!

zoneklippekort_440x280.jpg

Siden slutningen af 1970'erne har vi haft klippekort i Hovedstadsområdet. Fremover skal vi, som bor på Sjælland, tvinges over på rejsekortet - eller til at betale overpris i enkeltbilletter for at tage med bussen eller toget.

Vi skal gøre det nemmere at bruge offentlig transport. Vi skal ikke tvinge folk over på Rejsekortet.

Samarbejdet mellem DSB, Movia og Metroselskabet i "Den Offentlige Transport (DOT)" tvinger os til at købe enkeltbilletter eller anskaffe sig et af de eksisterende halv-analoge rejsekort.

Tidligere har vi kunne bruge mobilklippekortene i DOT's egen Mobilbilletter app enten i stedet for rejsekortet eller når vi har glemt rejsekortet derhjemme.mobilklippekort_Udklip.PNGDet er en dårlig undskyldning, når man sender Metroselskabets kundedirektør, Rebekka Nymark i pressen med en historie om, at det sker for at gøre det så nemt som muligt at være kunde i den offentlige trafik. Hvis man virkelig ville gøre det nemt at være passagerer, så simplificerede man takstsystemet, gjorde det forudsigeligt hvor meget en rejse med rejsekortet vil koste fremfor at fjerne de billet-typer, som folk nemt kan finde ud af at bruge.

Klippekort er en billlettype, som både unge og gamle kender og nemt kan bruge. Du kan straks se hvad din rejse koster og du skal ikke huske at tjekke ind og ud.

Passagerpulsen i Forbrugerrådet Tænk har oplyst mig, om at ca. 100.000 passagerer bruger mobilklippekortet, og at størstedelen fordi det er gennemskueligt. Omvendt fravælger mange rejsekortet, fordi de mangler overblik over priserne. Særligt med et stramt budget er det vigtigt at vide præcist, hvor mange penge man skal bruge på transport. Generelt mener Passagerpulsen i Forbrugerrådet Tænk, at rejsekortet skal være et tilvalg og ikke tvang.

Vi skal gøre det nemmere at bruge offentlig transport. Vi skal ikke tvinge folk over på rejsekortet.

Vi skal bevare det mobile klippekort! Skriv under idag og del med dine bedsteforældre og venner, så de også skriver under!

Karen Melchior, Radikale Venstre    Kontakt forfatteren af dette andragende