Bevar Københavns naturhistoriske kronjuvel!

Opdatering: Tilsyneladende reddet – men endnu ikke fredet!

De mangeårige planer om at bebygge Amager Fælleds gamle strandeng blev officielt opgivet af overborgmester Frank Jensen i oktober 2017. Budgetforliget, som er ved-taget af Københavns Borgerrepræsentation i september 2018, indebærer en ambition om at få Strandengen fredet – men samtidigt ønsker politikerne af affrede området omkring vandrerhjemmet i den sydlige del af Amager Fælled for i stedet at opføre det planlagte byggeri dér. Et omfattende boligbyggeri tæt på Strandengen – med alt hvad det indebærer af øget færdsel, behov for let adgang til Sundby metrostation, støj m. m. – kan true de sårbare naturværdier på området.

Hvorfor er netop dette område så vigtigt?

Strandengen er et af de sidste oprindelige naturområder i Københavns kommune – og har mindst 5.000 år på bagen. Området har aldrig været pløjet, dyrket, bebygget eller påfyldt jord i nævneværdigt omfang. Den lange historie betyder at planterne, insekter-ne, svampene og alt andet liv på arealet udgør en unik økologisk sammensætning af arter, der kun findes i oprindelig natur. Blandt andet er der mere end 20 plantearter, som ikke vokser andre steder i kommunen end netop her. Denne kampagne fortsætter, indtil Strandengens fremtid er sikret gennem en fredning.

Danmarks Naturfredningsforening i København    Kontakt forfatteren af dette andragende

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort på vores side. Forfatteren af indsamlingen vil dog kunne se alle informationerne, som du har oplyst på denne formular.