Bevar Københavns naturhistoriske kronjuvel!

Opdatering: Tilsyneladende reddet – men endnu ikke fredet!

De mangeårige planer om at bebygge Amager Fælleds gamle strandeng blev officielt opgivet af overborgmester Frank Jensen i oktober 2017, og det har været på tale at få Strandengen fredet. Men samtidigt planlægges byggeriet opført på området omkring vandrerhjemmet i den sydlige del af Amager Fælled, som Folketinget affredede ved lov i starten af 2019. Et omfattende boligbyggeri tæt på Strandengen – med alt hvad det indebærer af øget færdsel, behov for let adgang til Sundby metrostation, støj m. m. – truer nu de sårbare naturværdier på området.

Hvorfor er netop dette område så vigtigt?

Strandengen er et af de sidste oprindelige naturområder i Københavns kommune – og har mindst 5.000 år på bagen. Området har aldrig været pløjet, dyrket, bebygget eller påfyldt jord i nævneværdigt omfang. Den lange historie betyder at planterne, insekterne, svampene og alt andet liv på arealet udgør en unik økologisk sammensætning af arter, der kun findes i oprindelig natur. Blandt andet er der mere end 20 plantearter, som ikke vokser andre steder i kommunen end netop her. Denne kampagne fortsætter, indtil Strandengens fremtid er sikret gennem en fredning.

Danmarks Naturfredningsforening København    Kontakt forfatteren af dette andragende

Ved at underskrive giver jeg Danmarks Naturfredningsforening København tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.