Bevar erhvervsarkivet i Århus

Det kom som et chock, da Staten i mandags bestemte sig til at nedlægge sit arkiv/ Erhvervsarkivet i Århus. Dette, som er tegnet af den kendte arkitekt, Hack Kampmann, ligger i den flotte fredede historiske bygning i Vester Alle over for Aros. Man vil ombygge Statens Arkiv i Viborg for at få plads til vores i Århus. Man siger, det er på grund af for megen fugt; der er jo ellers brugt et stort beløb inden for de sidste år til at afhjælpe det, har vi hørt.Så det er da ærgerligt, at de penge skal være spildt. Det behøver de heller ikke være, for vi vil foreslå, at man bruger de penge, man ville have brugt til den kostbare omflytning til Viborg, til at restaurere Statens Arkiv yderligere. Bygningen er jo for øvrigt fredet,og kan vel så ikke nedlægges. Hvad skal den så bruges til? Vi er ikke interesseret i, at arkivalierne, og da slet ikke dem fra Århus, bliver flyttet fra Danmarks næststørste by.
Hvis det teknisk er umuligt at restaurere, må Staten finde et andet sted i Århus til de sjældne materialer. Der er institutioner nok lige nu, der bliver nedlagt og forladt. Den gamle læsesal er et helt kapitel for sig selv, så smuk bl.a. med Elias Ølsgaards flotte loft.Det er jo fantastisk, at århusianere f.eks. De mange pensionister, kan gå et sted hen at studere.Det er sundt for legeme og sjæl. Der er mange mange flere indbyggere i Århus end i Viborg.Det kan da ikke være meningen, at århusianere skal tage til Viborg for at læse en bog om Det gamle Århus.