Bevar Bjørnebrønden og det lille torv "Hellen" i Nykøbing F.

Bjørnebrønden, der er placeret på den oprindelige brønd på torvet, er på vej til at undergå en stor forandring, såfremt det vindende arkitekt-projekt får held med at gennemføre deres ideér. For her skal Bjørnen lige flyttes lidt og den fine plads omkring omdannes til en vandpyt, bænk fjernes og træ fældes. Det synes vi i Kulturmindeforeningen vil være ikke mindre end en skandale og i den grad respektløst overfor historien og de lokale kræfter og midler, der er lagt i netop det område og som vi finder bevaringsværdigt.

Arkitekt Kaare Klint og billedhugger Mogens Bøggild stod for projektet der blev indviet i 1939.  Først i 00'erne gennemgik Hellen en fornyelse med respekt for det historiske og de oprindelige tegninger. Det skete ved hjælp af lokale kræfter og finansieret bl.a. Bevaringsfonden og Nordea. Torvet kan sagtens underlægges en områdefornyelse, uden at bryde det op.

Støt derfor denne underskriftsindsamling, så vi har mulighed for at påvirke Torvefornyelsen!

BIlledmaterialet er fra Guldborgsund Kommunes Stadsarkiv.Torvet_-_med_Bjoernebroenden_02.jpgTegning_Bjoernebroend_august_1938.jpg

Kulturmindeforeningen Nykøbing F.    Kontakt forfatteren af dette andragende