Baltic Pipe, gas til Polen gennem dansk jord - nej tak!

Baltic Pipe at projektet er på EU´s liste over projekter af særlig europæisk interesse – et PCI-projekt med det formål at bidrage til udviklingen af det indre marked for gas og dermed styrke forsyningssikkerheden. Spørgsmålet er dog, om ikke det var bedre, enten at investere de budgetterede 12-16 mia kr. i mere vedvarende energi, og om økonomiske hensyn til projektet (billigere etablering) berettiger til de vidtrækkende konsekvenser i den grad, som rent faktisk vil ske her?

Er det med andre ord økonomisk, miljø- og samfundsmæssigt forsvarligt, at en gasledning, som primært skal transportere gas fra Norge til Polen, og samtidig har en forholdsvis begrænset levetid, skal have sit tracé hen over så meget dansk landjord, og dermed betyde en lang række varige ulemper, gener og følgevirkninger for både boligejere, natur og nærmiljøer?

Det mener jeg ikke, og ser derfor gerne helt overordnet, at projektet slet ikke gennemføres, og at man i stedet finder alternative forsyningskilder og /eller –veje.

Læs mere om Baltic Pipe projektet her:

Kortmateriale kan hentes her:

Tina Bjerregaard Jensen    Kontakt forfatteren af dette andragende