Ja tak til udvikling- Nej tak til Heliport i Hvide Sande

Hjælp os med at stoppe planerne om en heliport i Hvide Sande!

Havnen i Hvide Sande planlægger  at søge om 10.000 ind- og udflyvninger for helikoptere om året, hvilket svarer til små 28 om dagen og hvert 27. minut i tidsrummet 07.00 - 19.00. Helikopterne skal servicere nye havvindmølleparker i Nordsøen.

Heliporten skal placeres på stranden lige ved havneindsejlingen, byen og den unikke natur her. Indflyvningsruterne bliver både over nord- og sydstranden.

En heliport midt i Hvide Sande vil formentlig have følgende konsekvenser:

Livskvalitet: En helikopter larmer meget! Det kan være forbundet med helbredsmæssige konsekvenser at være udsat for støj og derved en forringelse af livskvaliteten: https://mst.dk/borger/affald-og-forurening/stoejforurening/hvad-er-stoej (https://mst.dk/borger/affald-og-forurening/stoejforurening/hvad-er-stoej)

Vandsport: Det vil ikke være muligt at dyrke vindsport (kitesurfing, windsurfing, foil mm.) ved Hvide Sande Sydmole, når der er lavtflyvende helikoptere ovenover. Sydmolen er et af Nordeuropas mest populære surf-spots og tiltrækker surfere fra hele verden. Adskillige internationale surfkonkurrencer er blevet afholdt ved Sydmolen, og Hvide Sande har sin egen surfklub med over 50 aktive medlemmer.

Fraflytning: Ordet “fraflytning” er nævnt mange gange i debatten om heliporten. Adskillige tilflyttere er kommet til Hvide Sande på grund af naturen og surf. En heliport vil ødelægge begge dele.

Faldende huspriser: Som konsekvens af eventuelle fraflytninger vil udbuddet af huse stige, og priserne falde.

Natur og dyreliv: Hvide Sande er en af dværgternens vigtigste ynglepladser. Den er en såkaldt bilag 1-art i EU’s fuglebeskyttelsesdirektiv. Hvordan vil lavtflyvende helikoptere påvirke den samt ræven, rovfuglene, frøerne mm?

Erhvervslivet: Vil en gevinst ved en heliport opveje ovenstående risici med fraflytning (faldende huspriser) samt nedgang i turismen? Hvordan vil det kunne mærkes hos håndværkerne, bankerne, andre servicevirksomheder og kommunen?

På grund af ovenstående frygter vi, at Hvide Sande vil gå fra at være en by i udvikling til en by i afvikling.

Vi vil gøre alt for at overbevise havnebestyrelsen og kommunen om, at en heliport vil være dårlig for Hvide Sandes og kommunens fremtid.

Del med naboer, familie, venner mm. for at støtte op og meld dig ind i Facebook gruppen imod projektet: https://www.facebook.com/groups/1657681741715641/?ref=share_group_link

Ved at underskrive accepterer jeg, at Annette Holst vil kunne se alle de informationer jeg angiver på denne formular.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.

Jeg tillader Annette Holst at videregive oplysningerne jeg angiver i denne formular til følgende parter: