Angst skal anerkendes som alvorlig psykisk sygdom

Angst er en alvorlig psykisk sygdom og rigtig mange lider af angst i størrer eller mindre grad. Man mener at mellem 350.000-400.000 voksne danskere lider af angst. Angst kan være så invaliderende at nogle ikke kan fungere på arbejdsmarkedet. Kun de allersværeste tilfælde bliver behandlet i psykiatrien, mens andre må nøjes med selv at betale behandling gennem psykologbehandlinger. Dette er ikke iorden. Alle med generende angst burde have krav på hjælp i psykiatrien. Desuden SKAL angst anerkendes som en alvorlig psykisk sygdom, da den kan være invaliderende i en sådan grad at disse mennesker ikke kan fungere på arbejdsmarkedet. Derfor SKAL mennesker med angst have bedre hjælp, behandlingsmuligheder og angst skal kunne give adgang til førtidspension. Alt for mange angstramte bliver holdt fast i Jobcentret på kontanthjælp uden de bliver hjulpet. Derimod bliver de kastet ud i forskellige praktiker, holdt fast som jobparat på trods af at de er så syge at de ikke kan fungere på arbejdspladser, mennesker som har en historik hvor de ryger ind og ud af kontanthjælps-systemet, mennesker som ikke kan holde et job mere end få måneder, fordi deres angst ødelægger det for dem. Disse mennesker er ikke i stand til at forsørge dem selv, og skal derfor have livsvarig forsørgelses-hjælp. Kontanthjælpen er kun beregnet til kortvarig forsørgelse, og derfor skal ingen angstramte fastholdes på denne ydelse. Med andre ord, angst er en sygdom som skal anerkendes, respekteres og tages alvorlig. Angstramte skal have ordentlig hjælp. Og der skal ske handling nu! Alt for længe har man ikke taget angst alvorligt og ved ikke hvilke konsekvenser sygdommen har. Skriv under hvis du er enig.

Jeg giver med min underskrift Susanne tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.