Ja tak til et gr√łnt Guldborgsund - Vennerslund Energi- og Naturpark ūüćÄ

Guldborgsund har brug for en gr√łn attraktion, der sikrer, at vi som kommune bidrager til at n√• de nationale klimam√•l for 2030 og samtidig g√łr Guldborgsund til et fyrt√•rn for den gr√łnne omstilling i landbruget og transportsektoren.

Derfor kan du st√łtte Vennerslund Energi- og Naturpark ved at s√¶tte din underskrift og adresse p√• denne digitale indsamling.

Skriv under, hvis du:

• √łnsker at styrke Guldborgsunds gr√łnne brand med en ny attraktion for b√¶redygtighed.
  • st√łtter op om at placere vedvarende energianl√¶g lige ud til motorvejen, der allerede sk√¶rer gennem landskabet.
  • st√łtter det lokale landbrug og transportsektoren i at blive "first-mover" p√• den gr√łnne omstilling.
  • √łnsker at styrke jobskabelsen i omr√•det gennem den nye attraktion, der bliver √•bnet for nysgerrige borgere, turister, skoler og andre uddannelsesinstitutioner.

Om Vennerslund Energi- og Naturpark
Vennerslund Energi- og Naturpark er et helhedsorienteret b√¶redygtighedsprojekt, hvor vedvarende energikilder s√¶tter str√łm til Vennerslunds landbrug, el-ladestationer til biler ud til motorvej E47, lokale virksomheder samt leverer str√łm til elnettet. De vedvarende energikilder bliver en del af en samlet naturoplevelsespark ud til Guldborgsund.

Energiparken kommer til at best√• af seks vindm√łller og 50 ha solceller, der placeres direkte ud til motorvejen p√• det nordvestlige Falster. Parken vil kunne producere 140.000 kWH pr. √•r, svarende til det √•rlige forbrug i 35.000 hustande. Energiparkens produktion af vedvarende energi vil reducere udledningen af CO2 med mere end 27.000 tons om √•ret set i forhold til den gennemsnitlige udledning ved produktion af str√łm leveret til forbrug i Danmark.

Naturparken udl√¶gges som et areal ved Skiden Vig, der tilgodeser omr√•dets flora og fauna med henblik p√• at skabe en s√• stor biodiversitet som muligt. Uden at forstyrre dyre- og fuglelivet √•bnes omr√•det for offentligheden og g√łres til en officiel del af den forbipasserende cykelrute, Sundruten. Der anl√¶gges naturstier ind mod energiparken, s√• de bes√łgende kan f√• en unik oplevelse af samspillet mellem vedvarende energikilder og naturbeskyttelse.

Hele parken √•bnes for borgere, turister og uddannelsesinstitutioner, der vil f√• en unik b√¶redygtighedsoplevelse, n√•r de kommer til Vennerslund Energi- og Naturpark. Oplevelsesv√¶rdien vil have en positiv, afsmittende effekt p√• den lokale jobskabelse og √łkonomi.

Forskningssamarbejde for en gr√łnnere klode
I samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet (DTU), herunder DTU Vindenergi og DTU Elektro, har Vennerslund udarbejdet en videnskabelig rapport, der unders√łger forskellige scenarier for, hvordan Vennerslund kan reducere udledningen af CO2 i landbrugsdriften og ved at anl√¶gge ladestationer ved Dronninghave.

I 2030, hvor det forventes, at der er udviklet eldrevne landbrugsmaskiner med st√łrre kapacitet, vil det v√¶re muligt for Vennerslund slet ikke at udlede CO2 i landbrugsdriften, hvis de eldrevne landbrugsmaskiner oplades med den vedvarende energi fra Vennerslund Energi- og Naturpark. Den gr√łnne str√łm kan med andre ord fortr√¶nge brugen af ca. 220.000 liter diesel pr. √•r i landbrugsdriften.

Rapportens beregninger om den mulige CO2-reduktion ved Dronninghave bygger på fremskrivninger for trafik, for andelen af elbiler i fremtiden og for elbilernes batterikapacitet. Disse vurderinger taget i betragtning viser rapporten, at en ladestation ved Dronninghave kan spare samfundet for op mod 716 ton CO2 om året i 2025, faldende til 348 ton CO2 om året i 2030.

Hvad kan du g√łre?
Guldborgsund har brug for et fyrt√•rn i den gr√łnne omstilling, hvor produktion af vedvarende energi g√•r h√•nd i h√•nd med et b√¶redygtigt forbrug.

Derfor kan du skrive under på denne digitale indsamling.

Du kan f√łlge projektet p√• vores side p√• Facebook: https://www.facebook.com/VennerslundEnergiOgNaturpark/

Du kan også læse mere på vores hjemmeside:
www.vennerslund.dk

Du kan læse om forskningsprojektet med DTU: https://orbit.dtu.dk/en/projects/vennerslund-energy-and-nature-park

Har du sp√łrgsm√•l vedr. indsamlingen, kan du sende dem til lwl@vennerslund.dk.

Mange gr√łnne hilsner
Vennerslund Energi- og Naturpark ūüćÄ 100922766_544804923093385_7097440590580678656_n.jpg¬†

Louise Lindhagen, Vennerslund Energi- og Naturpark    Kontakt forfatteren af dette andragende

Ved at underskrive giver jeg Louise Lindhagen, Vennerslund Energi- og Naturpark tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.

Du vil modtage en e-mail med et link til at bekr√¶fte din underskrift. For at sikre, at du kan modtage vores e-mails, tilf√łj venligst info@skrivunder.net til din adressebogs liste over sikre afsendere.

Bemærk venligst at du ikke kan bekræfte din underskrift ved at svare på denne meddelelse.