Velintegreret 19-årig udvises fordi han er over 18 år

SKRIV UNDER

Hvis du ikke mener det er rimeligt...

at udvise en ung mand som kan og vil bidrage til det danske samfund

Som taler og skriver flydende dansk

Som ikke har lavet noget kriminelt og ikke kender nogen i sit hjemland

Baggrund:

Ali Mutahari – en 19-årig ung afghansk mand, som kom til Danmark i 2011 som uledsaget asylbarn, står nu til udvisning. Ali fik opholdstilladelse i 2013, men siden har de danske myndigheder i 18-års fødselsdagsgave valgt ikke at forlænge den. Begrundelsen er, at Ali er myndig og taler sit modersmål.

Ali går i øjeblikket på HF og drømmer om at læse til bygningsingeniør eller til jurist. Han har siden ankomsten til Danmark færdiggjort en 9. og en 10. klasse med flotte karakterer, han taler flydende dansk, og han deltager aktivt i foreningslivet. Ali er altså rigtig godt integreret, netop det som politikerne efterspørger. Men det er stadig ikke godt nok ifølge myndighederne.

Her er Alis historie:

Ali kom til Danmark som 15-årig i 2011. Ali er ikke helt klar over, hvad baggrunden var for hans forældres flugt til Iran, eftersom han var et barn og i dag ikke har nogen kontakt til sine forældre. Efter at have boet og arbejdet illegalt i Iran, så familien sig nødsaget til at sende Ali på flugt. De massive udvisninger og vold mod afghanere gjorde Alis forældre utrygge og bange. Efter en 4-5 måneders flugt nåede Ali frem til Danmark, og selvom han var bange, troede han på, at han var i sikkerhed.

I 2013 får Ali tilkendt asyl, da der ikke er noget familie tilbage i Afghanistan. Familien har han ingen kontakt til. Da han i slutningen af 2014 fylder 18 år, vælger de danske myndigheder ikke at forlænge hans opholdstilladelse og skriver:

”Det forhold, at din familie opholder sig i Iran, kan ikke føre til en ændret vurdering. Vi har herved lagt vægt på, at du er over 18 år, og således er voksen, hvorfor du ikke har et sådan
særligt omsorgs - og beskyttelsesbehov som er gældende for mindreårige.”

Nu skal Ali udvises efter 4 år i Danmark, kun 19 år, men ifølge de danske myndigheder, myndig nok til at kunne klare sig selv i det ellers kaotiske Afghanistan, hvor han ingen kender.

I hænderne har han kun sine afgangsdiplomer med flotte 10 – og 12-taller og minderne om de mange nære venner, han har fået igennem frivilligt arbejde, praktikophold og fritidsaktiviteter.

SKRIV UNDER  OG OPFORDRER FOLK I DIT NETVÆRK TIL AT GØRE DET SAMME

For yderligere information kontakt venligst Vores Asylbørn på Facebook