Underskriftindsamling mod højhuse omkring Sønder Tranders

By- og Landskabsudvalget i Aalborg Kommune har set sig varm på et grønt område mellem Novi og Sønder Tranders. ”En ledig mark”, som Rådmand Jan Nymark Thaysen kaldte området på byrådsmødet den 14. august.

Den nye plan lægger op til, at der skal bebygges 26.000 m2 til erhverv og etageboligbebyggelse. Byggeriet kan tilmed blive op til 7 etager. Ikke nok med højhuse vil ødelægge arkitekturen og landsbystemningen i området, det vil også lægge massivt pres på infrastrukturen i Sønder Tranders.

I det blandede bolig- og erhvervsområde (4.4.D9) udvides anvendelsesmulighederne til at omfatte "Tæt-lav boligbebyggelse" og "Sundhedsinstitutioner", mens der i områdets nordlige del tillades opførelse af bebyggelser i op til 28 meters højde. Samtidig sker der en ændring i retningslinjen ”landskabshensyn”.

Udvalget argumenterer for, at højt byggeri giver plads til grønne områder. Et argument, der giver mening inde i byen med trang plads til grønne områder, men ikke her, hvor det netop nu er et grønt område. Højhuse kommer i stedet til at ødelægge arkitekturen og landsbystemningen.

Med denne underskriftindsamling siger borgere i Sønder Tranders og omegn fra over for højhusbyggeri og nedlæggelse af grønne områder i byen. Denne underskriftsindsamling sker i forbindelse med høringsperioden, som slutter den 13. oktober 2023.

Tilgå lokalplan 4-4-116 her.

Plantegning.png

Neel Rosenberg, Sønder Tranders Borgerforening    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Neel Rosenberg, Sønder Tranders Borgerforening tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.