Underskriftindsamling for at synliggøre forældres utilfredshed ved kommunens besparelser på skoleområdet

På baggrund af de seneste udmeldinger omkring besparelser på skoleområdet i Kommunen må vi konstatere, at vi i et af verdens rigeste lande ikke har råd til at ansætte lærere til vores børn. Vi vil gøre vores for at gøre kommunalbestyrelsen opmærksom på, at det ikke er acceptabelt for børnenes trivsel.

Derfor håber vi, at I vil støtte op om et opråb ved at skrive under.

Med reference til brev ”Muligt behov for tilpasninger af skoledagen i efteråret 2023” per august 2023 fra Tina Lykkegaard Marker, Skolechef i Rødovre Kommune” er følgende blevet besluttet for de kommunale skoler i Rødovre:

• Ansættelsesstop ved ledige eller nye stillinger
  • Stop for brug af vikarer
  • Generel tilbageholdenhed

Med reference til brev ”Mere om Muligt behov for tilpasninger af skoledagen i efteråret 2023” per 30. august 2023 fra Lars Kristensen, Leder – Hendriksholm Skole” giver dette følgende konkrete problematikker:

• Den ledige lærestilling i børnehaveklassen kan ikke genbesættes. Frem til nytår vil stillingen midlertidigt varetages af en PIT-medarbejder (Pædagogisk Indsats Team, som arbejder med børn i vanskeligheder)
  • Den ledige pædagogstilling kan ikke genbesættes
  • Der må kun indsættes vikarer fra 0. - 5. årgang, når ledige hænder såsom medarbejdere i skolebiblioteket, læsevejledere og andre vejledere er indsat
  • Der må ikke indsættes vikarer fra 6. - 9. årgang (i sjældne tilfælde kan direktørniveauet dispensere)
  • Fremtidige huller ved opsigelser mv. kan ikke genbesættes

For at få hverdagen til at hænge sammen på skolen vil ressourcerne blive omfordelt med følgende resultat:

• Gældende for 0. - 5. årgang: Mindst 1 voksen (ej krav, at det er en lærer eller pædagog)
  • Gældende for 6. - 9. årgang: Når ikke der er nok voksne (ikke et krav at det er lærer eller pædagog) vil følgende blive iværksat:
    • En lærer skal holde tilsyn med naboklasse, der arbejder selvstændigt
    • I ydertimerne vil eleverne blive sendt hjem med en opgave
    • I enkelte timer vil to klasser blive undervist sammen i fælleslokale
    • Onlineundervisning

Disse rammer er på ingen måde værdig for en skole i dagens Danmark og vil underminere den danske folkeskole.

Vi er et af verdens rigeste lande, der er penge til lærere til vores børn. Som forældre til kommende/nuværende skolebørn, skriver jeg hermed under på, at det ikke er acceptabelt at vores politikere ikke kan finde ressourcerne.

Vi forlanger, at vores folkevalgte politikere finder midlerne, til ansættelse af det nødvendige personale for at sikre udvikling og trivsel af vores skolebørn.

Muligt_behov_for_tilpasninger_af_skoledagen_i_efteråret_2023.png

Mere_om_muligt_behov_for_tilpasning_i_løbet_af_2023.png

Jeg giver med min underskrift Alexander Krasnik tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.