Støt Hjalti i kampen for retfærdighed

Det kunne ske for dig som elev

Det kunne ske for dit barn

Hjalti fra 1.g er blevet bortvist fra GHG.

Han har ved en tilfældighed optaget et slagsmål han på ingen måder selv var en del af eller havde opfordret til. Han kender ikke de involverede parter.

I sin fuldskab deler han videoen med sine nærmeste venner i en snapchatgruppe. Det var selvfølgelig fuldstændigt forkert og Hjalti har undskyldt dybt, og slettede videoen kort tid efter han havde delt den. Hjalti er meget ulykkelig over at han overhovedet delte den.

Skolen har indrømmet, at de var 12 eksterne vagter, 3 lære vagter samt rektor selv, tilstede på skolen til at føre opsyn - dog var der ingen vagter i skolegården.

Ledelsen fra skolen har begrundet bortvisningen i, at Hjalti indrømmer at han har delt den, at videoen er delt med 19 personer, at han ikke har hentet hjælp under episoden og at udtaler sig hånligt om den tilskadekomne elev på videoen.

Vi ved, at det ikke kun er Hjalti som har optaget slagsmålet på video og delt den og vi ved, at der mange andre elever som ser slåskampen og ingen griber ind eller henter hjælp, helller ikke de implicerede parter i slåskampen og vi ved, at Hjalti ikke er hånende i sin udtalelse på videoen om den tilskadekomne elev.

Derudover er det Hjalti, som er den første (over en måned efter episoden og under en måned før eksamnerne), der bortvises og først ugen efter bliver voldsmændene fra slåskampen bortvist fra GHG.

Så vidt vi er oplyst er ingen af de øvrige elever, som har optaget og/eller delt videoen blevet bortvist fra GHG.
Det er kun Hjalti, som har modtaget denne straf.

Kan det virkeligt være rigtigt?
At en optagelse og deling til de nærmeste venner af en slåskamp skal føre til bortvisning? At en usand påstand fra ledelsens side om at Hjalti udtaler sig hånligt om den tilskadekomne skal føre til bortvisning?
At Hjalti er den eneste, der skal modtage denne straf, når en række andre elever har optaget slagsmålet og delt denne video?

Hjalti har indrømmet, undskyldt og angret i meget høj grad at han delte videoen, og vil utroligt gerne have en chance til på GHG. Han har ikke nogensinde før været impliceret i nogle som helst uhensigtsmæssige forhold, hverken på GHG eller andre steder.

Forældrene har klaget over afgørelsen, men klageinstansen er ledelsen på GHG.
Kan det være rigtigt, at man ikke kan få en uvildig klageinstans til at se på sagen?
Vi er rystede over omstændighederne og den strenge straf for en forseelse som enhver kunne have gjort - er det udtryk for en ny nul-tolerence?

Det er trist, at en ung dreng i 1.g skal have ødelagt sit ungdomsliv på denne måde.
Alle har lært af denne historie men det burde ledelsen på GHG også gøre og tage Hjalti tilbage på skolen.

Mange hilsner

Hjalti
Hjaltis forældre
Forældre til Hjaltis venner på GHG

HUSK - godkend din underskrift - du får en mail med et link efter du har deltaget! - Vigitigt!