Stop udvisningen af homoseksuelle til Uganda!

Senest d. 2/8 vil tre lesbisk kvinder blive udvist til Uganda, hvor homoseksuelle kriminaliseres og forfølges. Skriv under for en genoptagelse af deres asylsager!

Mål med underskrifts indsamlingen: At stoppe udvisningen og at de danske myndigheder genoptager sagerne.

FN’s menneskerettigheds konvention Artikel 14 stk 1 siger at enhver har ret til i andre lande at søge og få tilstået asyl mod forfølgelse. I Uganda forfølges homoseksuelle både af landets myndigheder og af civil personer. Dette er bl.a. dokumenteret af Amnesty International og Ugandas egne love som i værste tilfælde dømmer homoseksuelle til livstid i fængsel.

Kvinderne har alle fået afslag fra flygtningenævnet og skal derfor udvises til Uganda. De står til at skulle udvises senest d. 2/8. Deres sag blev afvist fordi Udlændingestyrelsen og flygtningenævnet finder deres forklaringer utroværdige. Deres egentlige asyl motiv, nemlig at kvinderne er lesbiske og ikke kan leve i fred i Uganda, er IKKE blevet taget til overvejelse.

Ifølge dansk lov (Udlændingeloven § 7,1) har man ret til asyl hvis man er i risiko for forfølgelse og anden umenneskelig behandling på grund af køn race religion eller seksuel orientering som disse tre ugandere i høj grad er, på grund af deres seksualitet.

Yderligere gør udenrigsministeriet i Danmark det også klart på deres hjemmeside at homoseksualitet er strafbart ved lov i Uganda og derfor udgør en risiko for homoseksuelle som befinder sig i landet. Hvordan kan regeringen stå inde for at sende tre lesbiske kvinder tilbage til et land som de selv advare homoseksuelle imod?

Vi er mange der er imod de danske myndigheders beslutning om at udvise kvinderne og vi fordømmer Ugandas groteske love.

Skriv under for en genoptagelse af sagerne!

Underskrift indsamlingen vil blive sendt til Udlændinge Styrelsen og danske udlændinge, integrations og bolig minister Inger Støjberg