Stop sexisme, racisme, homofobi og vold i restaurationsbranchen

STOP SEXISME, RACISME, HOMOFOBI OG VOLD I RESTAURATIONSBRANCHEN!

Dette er et opråb til vores kollegaer i restaurationsbranchen; lad os stoppe sexisme, racisme og vold sammen - skriv under nu!

Med denne underskriftsindsamling ønsker vi at sætte fokus på den sexistiske- racistiske- og homofobiske kultur, den manglende ligestilling og den grænseoverskridende adfærd, der finder sted i restaurationsbranchen.

Vi skriver dette brev med håb om støtte fra alle der genkender eller selv har været udsat for sexisme- racisme- homofobi- og vold i branchen, og beder jer om at støtte kampen ved at skrive under.

Vi ønsker ikke at sætte fokus på enkelte sag, vi ønsker at tage debatten videre, og fokusere på de strukturer og magthierarkier der skaber uligheder, sådan at vi sammen kan ændre de problematiske kulturer som finder sted i restaurationsbranchen.
Sexisme i restaurationsbranchen handler ikke alene om seksualiserende, fobiske og krænkende adfærd, men også prekære arbejdsforhold og magtforhold og disse skaber rum for de forskelsbehandlinger, vi oplever.

En kokkeelev fortæller os: “Jeg spurgte min chef om jeg ikke skulle klokke ud nu? Han sagde til mig: Du kan godt gå, men hvis du gerne vil blive til noget i den her branche, så bliver du. Jeg arbejdede der i en måned, og det endte med, at jeg havde 68 overarbejdstimer, som jeg ikke fik udbetalt.”
Restaurationsbranchen i Danmark er gennemsyret af en kultur, hvor arbejdsforholdene kan være barske og der er en forventning om ulønnet overarbejde, for at vise sit værd.

En kvindelig tjener fortalte os: “Min restaurantchef trak mig op i et hjørne, ude bag køkkenet, imens jeg stod med en håndfuld tunge tallerkenen, han hviskede i mit øret: ”Jeg har hørt at du kan lide at få den hårdt bagfra, er det rigtigt?”.

Den sexistiske tone i køkkenet er en vi alle genkender, og vi er trætte af at skulle høre på det! Vores kollegaer er ikke alene om at opleve disse hændelser. Mange af os oplever, når vi er på arbejde, at denne form for samtaler og måde at tale til hinanden på er normaliseret, men at vi ikke kan sige fra, uden at blive kaldt ‘kedelige’ eller nedsættende ting, der normalisere at upassende adfærd er okay.

Det største problem er, at vi, der oplever denne form for adfærd ikke bliver mødt, når vi går videre med det til vores ledere, som er dem, der sidder med ansvaret for at håndtere situationerne, når de opstår.

Vi beder vores ledere om at tage ansvar og skabe en tydelig procedure for, hvem man kan tale med om det og hvad ledelsens standpunkt er. Dette har ikke været tilfældet i de fleste sager, som denne kok beretter:

Jeg stod i en elevator med min mandlige kollega. Pludselig begynder han at lægge an på mig og røre ved mig. Jeg siger, at han skal lade være, men han bliver ved. Til sidst skubber jeg ham væk fra mig. Han udråber: “You F* bitch!”. Jeg siger det til min soush-chef, som reagerer med at sige: Det må have været en misforståelse, tager du den ikke selv med ham?”.

Med denne underskriftsindsamling vil vi skabe muligheder for at tale sammen, sådan at vi sammen kan gøre arbejdspladserne mere sikre for alle, at være på. Vi ved, at det ikke kun er kvinder og minoriteter, der er udsatte - vores mandlige kollegaer oplever også grænseoverskridende adfærd. Vi kræver, at både ledere og politikere går ind og laver handlingsplaner, der skal sikre, at diskrimination på prekære arbejdspladser bliver håndteret rigtigt og aktivt forebygget - nu!

Jeg giver med min underskrift Stop sexisme nu tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.