Stop eksport af plastikaffald til Sydøstasien!

Plastic Change arbejder på et europæisk forbud mod plastikeksport ud af EU!

I en landsby i Malaysia er der blandt plastikaffald fra Tyskland, Frankrig, Portugal og andre EU-lande nu også fundet dansk plastikaffald. Det stammer med al sandsynlighed fra danske husholdninger, der er indsamlet til genanvendelse.

I Danmark sender vi vores plastikaffald til Tyskland til genanvendelse, men en længerevarende undersøgelse foretaget af TV2, i samarbejde med Plastic Change, viser, at en større del af plastaffaldet bliver sendt til Sydøstasien, blandt andet Malaysia og Indonesien. Her bliver det distribueret af ulovlige mellemmænd og ender i hænderne på små familieforetagender.

Det beskidte og uhygiejniske plastikaffald bliver håndsorteret og brændt af om natten for derefter at blive solgt som brændsel til anden industri, graves ned i jorden eller ophober sig på åbne lossepladser. Alt sammen med store konsekvenser for det lokale samfund, deres sundhed, luftforurening og vandmiljø - og kan i sidste ende potentielt ende som plastikforurening i verdenshavene.

Det skal vi have stoppet NU. Det er helt uacceptabelt, at vi i Europa ikke kan håndtere vores eget plastikaffald. Derfor kæmper Plastic Change for et forbud mod at Europæiske lande kan eksportere plastikaffald ud af EU inden 2021. Vi lægger politisk pres på vores miljøminister, Lea Wermelin, hendes europæiske kollegaer, Nordisk Ministerråd, samt inddrage vores internationale samarbejdspartnere i bevægelsen Break Free From Plastic, der består af mere end 1600 miljøorganisationer verden over.

Støt vores kamp - vi har brug for din hjælp! Tusind tak!

- Plastic Change

Se TV2's minidokumentar på TV2Play 'På sporet af dansk plastaffald':

Du kan læse et længere skriv om opdagelsen her:

Vær opmærksom på, at når du skriver under underskriftsindsamlingen giver du hermed dit samtykke til, at Plastic Change må opbevare og behandle dine oplysninger i forbindelse med din underskrift. Læs om denne samtykke i Plastic Changes Privatlivspolitik.

Clip0089.jpg

Jeg giver med min underskrift Plastic Change tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke dit telefonnummer offentligt online.