Stop den regelstridige grænsekontrol

Den fortsatte chikane af pendlere og rejsende til Danmark i form af paskontrol ved grænsen begrundes af Justisminister Nick Hækkerup i brev af 8. apil 2020 til EU Kommissær Ylva Johansson (https://www.eu.dk/samling/20191/almdel/EUU/bilag/536/2175874.pdf):

"The persistent and significant threat to our public order and internal security
caused by militant Islamists and organized criminals who are able to exploit
the free mobility within the Schengen area continues to be of grave concern
for the Danish Government. Furthermore, the COVID-19 outbreak remains
a serious and unprecedented threat to us all and the Danish Government is
handling the current situation with the utmost caution."

Mht COVID-19 anbefaler både WHO og EU Kommissionen ophævelse af midlertidig grænsekontrol i Schengenområdet. Der er intet, der tyder på at Grænsekontrol kan stoppe smitte. Smitte spredes ikke af turister, der kommer til Danmark, da de ikke har en omgangskreds i landet; men derimod af danske turister, der har været i udlandet og er blevet smittet. Denne "truende" gruppe kan ikke stoppes ved grænsen da man ikke kan nægte indrejse for folk med dansk pas.

Mht. truslen fra militante islamister og organiserede kriminelle: PET vurderer (https://www.pet.dk/~/media/VTD%202020/VTD2020ENGMARCHpdf.ashx), at truslen fortsat er "signifikant". Truslen har været "signifikant" siden 2016 - men er dog faldet (ligeledes "signifikant") siden 2018. At denne "trussel" kan være begrundelse for fortsat at opretholde en grænsekontrol, der i så høj grad influerer pendleres hverdag, må antages at være tvivlsom.

Jeg vil fremsende en klage til EU Kommissionen med henblik på at få hastebehandlet et øjeblikkeligt stop af den danske grænsekontrol. Jeg vil gerne have Din underskrift.

Jeg giver med min underskrift Anders Degn tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.