Statement for øget kønsdiversitet i bygge- og anlægsbranchen – Støt op!

Kvinder udgør halvdelen af befolkningen, og er ikke en minoritet. Desværre er det ikke gældende i bygge- og anlægsbranchen. Andelen af kvinder i byggeriet har de sidste 20 år kun udgjort ca. 10% af de beskæftigede – heraf er under 10% i ledelsesfunktioner og kun 4% af håndværkerne er kvinder! Byggebranchen er landets fjerdestørste erhverv og en fantastisk branche, der skaber de fysiske rammer for vores samfund. Derfor skal branchen også afspejle det samfund, som den bygger til ved at være attraktiv for både kvinder og mænd under uddannelse, og som karriere og levevej.

Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar har nedsat et Ambassadørkorps, som aktivt arbejder for at sætte diversitet på dagsordenen. Men vi kan ikke gøre det alene – og derfor har vi brug for endnu flere til at rejse en debat og skabe en ny kultur, så vi i  fællesskab kan styrke diversiteten og rekrutteringen til branchen.

STØT OP OM: STATEMENT FOR ØGET KØNSDIVERSITET I BYGGERIET

Vi vil arbejde for større kønsdiversitet

• Vi vil fra vores respektive positioner sætte fokus på emnet, stille spørgsmål og belyse udfordringerne i projekter, på arbejdspladser, uddannelser og i debatten generelt.

Vi vil have kulturforandring

• Den dominerende omgangstone, jargon og værdier i byggebranchen er de maskuline; der skal være en mere differentieret kultur og måder at omgås hinanden på; sikre retningslinjer i forhold til håndtering af sexisme og krænkelser, og der skal sættes fokus på inkluderende kommunikation.

Vi vil støtte op og sige fra

• Vi støtter op ved at give emnet opmærksomhed. Det skal være i orden at sige fra og sige nej til upassende tilnærmelser og kommentarer, også på tværs og opad i hierarkier og uafhængigt af magtdistance.

Du kan personligt, eller som organisation/virksomhed underskrive Statement for Diversitet her på siden (skriv gerne i kommentarfeltet, hvem du evt. repræsenterer). Så er du med til at sætte fokus på større kønsdiversitet i byggebranchen. Del denne Statement på sociale medier med brug af #KvinderiByggeriet og invitér andre fra dit netværk til at slutte op.

Læs mere i rapporten Vejen til større kønsdiversitet
i byggeriet”, som Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar udgav
på den 8. marts 2021 med støtte fra Realdania.

*En særlig tak til ambassadører Camilla van Deurs og Lone Feifer
for at have taget initiativ til udarbejdelsen af denne Statement.

Christina Schultz, Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Christina Schultz, Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.